نحوه‌ی پیش بینی بارش شهابی؟

حتمن شنیدین که اخبار اعلام کرده که امشب در فلان موقعیت جغرافیایی مردم میتونن شاهد بارش شهاب سنگ باشن.
سوالی که پیش میاد اینه که اصولاً چجوری میشه بارش شهاب سنگ ها رو پیش بینی کرد؟
دقت اینجور پیش بینی از لحاظ زمانی چقدره؟(منظورم اینه که تا چند روز بعد رو میشه معلوم کرد؟)

1 پسندیده

منشاء بارش های شهابی چیه؟

در واقع دنباله دارها در یک مدار بیضی شکل کشیده حول خورشید می چرخند، زمانی که به خورشید نزدیک می شن موادشون بر اثر انرژی دریافتی از خورشید در فضا آزاد میشه. این ذرات با سایزهای متفاوت در مدار دنباله دار گرد خورشید خواهند چرخید.

از طرف دیگه، زمین در مدار خودش حول خورشید در حال چرخش هست، زمانی که مدار زمین و مدار دنباله دار یکدیگر و قطع می کنن و این قطع شدگی همراه هست با گذر زمین از میان ذرات باقی مانده از دنباله دار، این ذرات به دام گرانش زمین می افتن و بارش شهابی رخ خواهد داد.

بنابراین اگر مسیر دنباله دار رو بشناسیم و بدونیم این قطع شدگی دو مدار در کجا رخ میده و زمین کی به این نقطه میرسه، میشه بارش شهابی رو پیش بینی کرد.

مثلا بارش شهابی برساووشی که در مرداد ماه اتفاق می افته، منشاش مربوط هست به دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل.

بارش شهابی

2 پسندیده

وقتی که محل هر شهاب و بردار سرعت اون مشخص باشه میتونن مداری که اون شهاب حول خورشید طی میکنه رو مشخص کنن که در اکثر مواقع به خاطر انرژی کمی که این شهاب ها دارن، این مدار بسته بوده و به شکل بیضی خواهد بود.

وقتی که مدار شهاب دور خورشید و مدار زمین و موقعیت اولیه این دو مشخص باشند میتونیم با حل معادله ی کپلر بتونیم بفهمیم که چه مدت زمان طول میکشه که شهاب به محل تلاقی این دو مدار برسه و با استفاده از این زمانی که به بدست آوردیم باز با استفاده از حل معادله ی کپلر، میتونیم بفهمیم که زمین در اون لحظه کجاست.

اگر زمین هم در اون لحظه در اون نقطه ی تلاقی باشه، این شهاب ها وارد کره تاثیر زمین میشوند و مدار اون ها به دور خورشید به مداری حول زمین تبدیل میشد که در اکثر مواقع این مدار هذلولی است.

حالا اگر این شهاب ها به اندازه ای ارتفاعشون کم بشه که وارد جو زمین بشن، در اثر اصطکاک خواهند سوخت و منظره ی زیبایی رو از خودشون به جا میذارن.

به خاطر اینکه یه جورایی اکثر عواملی که روی حرکت شهاب سنگ و زمین تاثیر میگذارند، مشخص هستند( مثلا تاثیر دیگر سیاره ها، اغتشاشات خورشیدی و … روی حرکت این دو جسم) میشه هم با حل عددی و هم با حل تحلیلی به محل رسیدن شهاب سنگ به جو زمین رو پیش بینی کرد و طول و عرض جغرافیایی رو در آورد که دقت بسیار بالایی داره.(حداقل در حد ثانیه)

3 پسندیده