نظرتون در مورد نتورک‌هایی مثل پنبه ریز و بادران چیه؟

وقتی حرف از نتورک مارکتینگ پیش میاد، خیلی سریع مخاطبا به دو دسته تقسیم می‌شن. دسته‌ای کاملا مخالف این کار و دسته‌ی دیگه کاملا موافق. بیاید همین اول کار به من بگید شما جز کدوم یکی از این دسته‌ها هستین؟ راستش خودم هنوز تصمیم نگرفتم که جز کدوم دسته باشم. به خاطر همینه که این سوال رو این‌جا مطرح کردم. گفتم شاید یک بار برای همیشه، بشه که نظرات موافق و مخالف رو با هم بشنوم و بفهمم این کار بالاخره چه جور کاریه.

شرکت‌هایی مثل پنبه ریز، بیز، بادران، تراست و اوریفلیم معروف‌تر از نتورک‌های دیگه هستن و شاید اسمشون برای خیلی از ما آشنا به نظر بیاد. من اطلاعات چندانی در مورد هیچ کدومشون ندارم. اما آوازه‌ی همشون رو از دور زیاد شنیدم. این‌که نتورک مارکتینگ، پردرآمدترین بیزینس قرن بیست و یکه شعار معروف آدمایی هست که توی این حیطه فعالیت می‌کنن. اونا نتورک رو کاری معرفی می‌کنن که ویژگی‌های خیلی خوبی داره، با پیوستن به این شبکه، بدون کم‌ترین امکانات و سرمایه‌ای می‌تونی یه بیزینس داشته باشی و در نهایت نتیجه‌ی خیلی خوبی ازش بگیری. نیازی نیست از خونه بیرون بری و مدیریت زمانت دست خودته و خودت رئیس خودتی. در نهایت هم وعده‌هایی داده می‌شه برای خرید خونه و ماشین چند میلیاردی یا در لول‌های پایین‌تر خرید یه عالمه لباس و کیف و کفش!

از این بگذریم که این حرف‌‌ها شاید خنده دار به نظر برسه. و لطفا این مورد رو هم در نظر نگیرید که با کار کردن در نتورک، شخصیت ما زیر سوال می‌ره چون همش باید به آشناهامون زنگ بزنیم و به زور بهشون محصول بفروشیم. چون الان عصر شبکه‌های اجتماعیه و ما با داشتن یک پیج خوب و تولید محتوا و تبلیغات خوب می‌تونیم از رو زدن به آشنا و دوست و فامیل بی نیاز بشیم. حالا با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد، لطفا به من بگید که نظرتون در مورد نتورک مارکتینگ چیه؟ تجربه‌ای در این زمینه دارید و یا کسی رو می‌شناسید که در این زمینه فعالیت کرده باشه؟ چقدر خوب می‌شه که تجربه‌هاتون رو با من به اشتراک بگذارید…

2 پسندیده

نظرم درمورد نتورک مارکتینگ مثبته و در مورد نتورک مارکتینگ در ایران منفی!

نتورک مارکتینگ یکی از بهترین سبکهای تبلیغه، تبلیغ دهان به دهان. منتها این تبلیغ وقتی خوب و اثربخشه که همراه با کیفیت کالا باشه. یعنی جنس اون قدر خوبه که ارزش داره تا ادم مبلغش باشه. این روش باید در کنار سایر روش های مارکتینگ استفاده بشه.

در حالی که تو ایران برعکسه. محصولاتی که نمیتونن با بازار رقابت کنن، میرن سراغ نتورک مارکتینگ. یکی از مشاورهای فروشِ شرکت های آرایشی-بهداشتی که محصولاتش فقط از طریق نتورک مارکتینگ به فروش میرفت، مدعی بود که

شرکت ما خیلی منصفه! اومده جنس رو فقط از طریق نتورک مارکتینگ میفروشه تا افراد دیگه نتونن برن داروخونه بخرن و فروش مشاوراش کم نشه!

همین استدلال نشون میده چه خبره تو چنین شرکت هایی:

اگه اولویت شرکت مشتری باشه، باید همه جا محصول رو ارائه بده تا مشتری به راحت ترین روش بتونه خریدش رو انجام بده.

اگه اولویت شرکت فروشنده هاش باشن، اوضاع میلنگه. چون دیگه شرکت به دنبال بهبود کیفیت نیست و فقط میخواد افرادی درامدزایی کنن. حالا شده به زور استفاده از اعتمادِ اشناهاشون.

ضمن اینکه وقتی من میدونم محصولی رو از دوست و اشنام بخرم به نفع ایشون هم هست، چرا باید برم از داروخونه بخرم؟!

خلاصه که شرکت هایی که تو ایران دارن از نتورک مارکتینگ استفاده میکنن،‌ نه جهت قطب نما رو درست در نظر گرفتن و نه براشون کیفیت اهمیتی داره.

1 پسندیده

زهرا اول باید موضع خودتو مشخص کنی:

  • با اطلاعات ما می‌خوای تصمیم بگیری که عضو بشی/نشی
    یا
  • با اطلاعات ما می‌خوای صرفا دیدگاه پیدا کنی.

در هر دو حالت فکر میکنم اطلاعات اینجا خیلی کافی نباشه. (تا وقتی میشه از متخصص امر جویا شد.)

حالا؛

نظر من در مورد کلیات این نوع از تجارت, یه تصویر نسبتا مثبته. اینجا یک گزارش مختصر نوشتم که مرجعیت نداره و کامل نیست. نشون به اون نشون که بعدها فهمیدم بازاریابی شبکه‌ای, زیرشاخه‌ی فروش مستقیم هست نه مترادفش (پاراگراف سوم).
//////////

اینو میدونی که این کسب و کار سیاستِ درب‌های بازِ خاصی داره. “خاص” از این منظر که “هر آدمی” از هر قُماشی میتونه داخل بشه و تقریبا کارهای دل‌بخواهی زیادی انجام بده.
مثلا بیاد به هوای شیرموز تورو ببره و پرزنتت کنه.
مثلا بیاد و قیمت محصولش رو مخدوش کنه و گرون‌تر به تو بفروشه.
این حکایت یه نتورکر کاملا آماتوره که به سبب آموزش‌های نادرست, درک مناسبی از کسب‌وکارش پیدا نکرده.

سفیدتر که به قضیه نگاه بکنیم, نتورکرهایی هستن که رفتارشون حرفه‌ای‌تره و هم حسابی‌تر نتورک رو بهت معرفی میکنن و هم دلسوزانه‌تر بهت مشاوره‌ی فروش میدن.

اینو گفتم که بدونیم همونطور که املاکیِ خوب و بد داریم, مکانیکیِ خوب و بد داریم, نتورکر خوب و بد هم داریم.
//////////

مورد بعدی که دوست داشتم ازش بهت بگم, اینکه که پس چرا نتورکر موفقِ کمی می‌بینیم؟

تهشو اولش بهت بگم: یه جورایی شبیه داستان بالاست.

در نتورک مارکتینگ, سیستمی به عنوان صلاحیت‌سنجی وجود نداره.
یک قیف گشاد که افراد با هر بینشی واردش میشن, و تا به اولین, دومین یا سومین آزمون سخت میرسن, دستارو میدن بالا. در نتیجه این قیف برخلاف سرش, انتهای تنگی داره و آدمای فله‌ای رو, دونه دونه میده بیرون که ما بهشون میگیم “موفق”.

اما ممکنه بگی دکترا/مهندسا/جراحا/… وضعشون خوبه و تقریبا همشون موفقن و آمار بهتری نسبت به نتورک دارن. کاملا درست میگی. اما آیا اونها با آزمون‌های متفاوت غربال نشدن؟ (کنکور, پروپوزال, چندین ترم دانشگاهی, پایان نامه, مقاله, کنکور مجدد و غیره)

اینو گفتم که بدونیم همونطور که خیلی از کاسبا موفق نمیشن, خیلی از دکترها میلیونر نمیشن, خیلی از نتورکرها هم موفق نمیشن. و این بخاطر این نیست که الکتریکی کاسبی بدیه, پزشکی رشته‌ی بدیه, نتورک کار بدیه. بخاطر آدمشه.

  • یه ضرب‌المثل رایجی هست که میگه تجارت شکست خورده نداریم. تاجر شکست خورده داریم.
    //////////

بازاریابی شبکه‌ای عقبه‌ی درخشانی در جامعه‌ی ایرانی نداره. بخاطر همون شرکت‌های به قول مامان بزرگم “کوییسی”!
ولی خب بیزنس کم خرجیه و شاید برای اهلش جوابای خوبی رو کنه.

تحقیق و اطلاعات گرفتن از مراجع موثق خیلی میتونه کمک‌کننده باشه.

حرف برا گفتن زیاد دارم. اینقدری که کاملا باعث شم عینکی بشی. ولی نگاه صفر و یکی یه قضایای زندگی ما رو از قضاوت صحیح دور میکنه. من خیلی نمیدونم تو شرکت‌های ایرانی چه چیزی در حال اتفاق افتادنه اما امیدوارم ماحصل این‌ها, به رشد جامعمون کمک بکنه.

راستی گفتم شیرموز هوس کردم. کسی دوست داشت مهمونم کنه می‌تونم بهش یه ویتامینیِ خوب معرفی کنم :rofl:

2 پسندیده

خانه خرابب کنن. یه عده محدود موفق میشن مابقی بیچاره