نظرتون در مورد پرداخت انعام در کارواش چیه؟

پرداخت انعام در کارواش

نمی‌دونم شما هم در جاهایی مثل کارواش بودید که انعام گرفتن اونقدر زوری شده که اگر پرداخت نکنید اون کارگر شاکی می‌شه! یکی از دوستام می‌گفت باید اگر مثلا قیمت ۱۰ هزار تومنه، ۱۵ در نظر بگیر تا ۵ هم انعام بدیم. من خودم کمی اذیت می‌شم. این مسئله در برخی مکانیکی‌ها،‌ سرویس‌کارها، رستوران‌ها و نانوایی ها در زمان عید هم مسئله سازه.

۱- الان خود کارواش‌ها پرداختی به کارگرا رو کم می‌کنند تا با انعام پول در بیارن، این مسئله در عزت نفس کارگر تاثیر داره، اون داره حقوقش رو از مدیر کارواش می‌گیره ولی چون الان خیلی کمه باید از مشتری بگیره.
۳- حس بدی که توی مشتری ایجاد می‌شه. انعام باید جزيی از قیمت باشه و به صورت پورسانت به کارگر داده بشه. من خودم خیلی از اوقات به خاطر این نوع برخورد احتمالی کارواش نرفتم! من دوست دارم اگر هم انعامی می‌دم به خاطر کار خیلی خوب و به دلخواه خودم بدم نه به زور.

شما چه دلایلی برای پرداخت و عدم پرداخت انعام اجباری دارید؟

5 پسندیده

چرا کل هزینه رو از مشتری نمی گیرن تا خودشون مستقیم به کارگر بدن؟ میزنه بالای قیمت مصوب آیا؟

من مورد تاسف برانگیزترش رو در “نقش رستم” دیدم. اونجا کارشناسایی بودن که مسلط به وقایع تاریخی و … بودن و گردشگرا به دنبال این افراد راه می افتادن و توضیحاتشون رو گوش میدادند و در نهایت این فرد کارشناس باید به ملت می گفت: هر کس دوست داره مبلغی رو بپردازه. واقعا به نظرم نه تنها عزت نفس آدم ها تو این موارد خدشه دار میشه بلکه علم اون آدم هم ارزشش دونسته نمی شه.

2 پسندیده

من هم علاقه ای به پرداخت انعام ندارم، مخصوصا که قیمت مصوبی براش وجود نداره، ینی من در ازای خدماتی که دریافت کردم چقدر باید هزینه بدم؟
کارواش هایی هستند معروف شدن به کارواش های «انعام ممنوع»، کاری که میکنن اینه که حقوق بیشتری میدن به کارگر تا راضی باشه.
مورد دیگه ای هم که دیدم اینه که هر کارگر یه کد داشت و اگر از کارش رضایت داشتی هر مبلغی رو دوست داشتی به کد اون در صندوقش مینداختی که باعث میشد بحثی هم در مورد قیمت انعام شکل نگیره.
یا جایی دیدم که نمره مثبت در نظر گرفته بود برای کارگر ها و با مراجعه به مدیریت بهشون امتیاز میدادی و در اخر ماه روی حقوقشون تاثیر خوبی داشت.
اینا ها ایده هایی بود که من دیدم ولی به نسبت کل خیلی کم و محدود بودن اکثرا سیستم همونه که به کارگر خیلی حقوق پایینی میدن (زیر حداقل حقوق) و کارگر باید پولش رو از انعام در بیاره. یکی از دلایل این کار اینه که همه کارواش ها باید فقط یک قیمت بگیرن. به نظرم باید به جای تعیین یک قیمت تعیین یک بازه قیمت انجام بشه. مثلا الان میگن برای فلان خودرو روشویی 5 هزار تومان. ولی باید بگن بین 4 تا 6 هزار تومان. اینطوری اولا بین کارواش ها رقابت شکل میگیره، دوما شما اگر برای کار بهتر پرداخت بیشتری انجام بدی ناراحت نمیشی.

1 پسندیده

خوب از نظر انسانی این خیلی کار خوبی است که به کارگر که در کارواش کار میکند انعامی بدهیم انعام کرامت و سخاوت خود مان را نشان میدهد، و هر موقع که دوباره به کارواش یا هر جای دیگری مراجعه کنیم خیلی با رویه خوبی مواجه میشویم و کار ما به بهترین صورت، صورت میپذیرد.
و اینکه چرا خود صاحب کار برای کارگر خود نمیدهد من فکر میکنم این یک حیله کارگری است که شرکت ها کوشش میکنند آنرا بالای مشتری بیندازند تا از درامد خود ایشان چیزی کاسته نشود.