نظرت رو راجع به طراحی این صفحه محصول بگو!

توی گوگل سرچ کردی، دنبال لنت ترمز می‌گشتی. روی این صفحه کلیک می‌کنی و باز می‌شه.
نظرت رو بی‌پرده راجع به همون صفحه بگو.

2 پسندیده

از نظر فنی نمی‌تونم نظر بدم. چون از علم لازم در این مورد برخوردار نیستم. حتی طراحی وبلاگ شخصی خودمو هم یک عزیز دیگه (از اونطرف ایران) زحمتش رو می‌کشه.
اما به عنوان یک فرد عادی که اتفاقاً بابت شناخت (و کمتر: خرید) قطعات اصلی خودرو سایت‌های مختلف رو زیرورو می‌کنه باید عرض کنم که نهایت زمانی که دراین سایت صرف کردم به 10 دقیقه هم نرسید.
چرا؟
چون دغدغۀ منِ مصرف کننده درواقع برندهایی مثل عظام و کوشاوران و امیرنیا نیست (علیرغم کیفیت خوبشون) چون همه اینها رو میشه به راحتی از هر یدکی‌فروشی تهیه کرد. بنابراین مزیت رقابتی خاصی در این سایت نسبت به همقطاران خودش نمی‌تونم پیدا کنم.
دغدغۀ اصلی، پیدا کردن شمع اورجینال (مثلاً ایکیوم) یا دیسک و صفحه (مثلاً والئو) یا قطعات جلوبندی (مثلاً ساسیک) اصلی هست که بازار ما مملو از جنس‌های تقلبی با این برندهاست. بنابراین زمان بیشترم رو صرف سایت‌هایی مثل توسعه تجارت پویا یا هیدیکا و امثال اون می‌کنم. مخصوصاً هیدیکا که در زمینه تولید محتوای مفید هم خوب کار کرده و پاسخ بسیاری از سوالات رو میشه اونجا پیدا کرد.

درنهایت، امیدوارم به زودی مکاتو رو هم اون بالابالاها ببینیم :slightly_smiling_face:

3 پسندیده

خوب به عنوان کسی که اصلا با لنت ترمز سروکار نداره فقط روی طراحی صفحه، انتخاب ایتمها و محتوا تمرکز میکنم:

  • کلیت صفحه متوسط به بالاست و شانس خوبی برای جذب مخاطب رو داره. اصول ابتدایی رعایت شده و سادگی در حد مناسبی رعایت شده.

  • ایتم اول از لحاظ طراحی، منوی بالای صفحه‌ست: میتونست به شکل کامل کل عرض رو بپوشونه ولی به دلیلی این انتخاب نشده! این فضای خوبی برای استفاده‌ست که خالی بودنش میتونه بسیار خطرناک باشه. (منظورم «خانه-فروشگاه-…))

  • من با بودن ایتم خرید بالای صفحه موافق نیستم، هرچند میتونه مزایای خودش رو داشته باشه ولی این حس رو در اولین نگاه به مخاطب القا میکنه که اجباری به خرید وجود داره. این میتونه بعد از معرفی محصول بیاد (ایتم ثبت‌نام/ورود و سبد خرید کنارش)

  • عکس واقعا چیزی به صفحه اضافه نمیکنه! نمیدونم برای یک حرفه‌ای هم این حس هست یا نه. بخصوص اینکه به شکلی نامناسب با آرم سایت پوشش داده شده. دلیلی برای اینکار وجود نداره، انگار تبلیغ خودِ سایت در سایت! عکس مهمترین عنصر صفحه‌ست که برای فروش حرفه‌ای باید بهترین و کارآمدترین عکس ممکن انتخاب بشه. البته زحمت داره ولی حتی میتونه با محتوای بد، امکان فروش ایجاد کنه.

  • من فکر میکنم در کنار هم قرار گرفتن «ارسال فوری در شیراز» با ارسال به بقیه نقاط، نه فقط نکته مثبتی نداره بلکه باعث میشه که به سادگی این ذهنیت القا بشه که «خوب من شیراز نیستم پس بیخیال». در کل ارسال ۲-۴ روز به هر نقطه‌ای یک روال معمولیه و شاید نیاز نباشه که این تاکید خطرناک بیاد. هرچند

  • من نمیدونم که اگر کسی نیاز به لنت داشته باشه، میتونه الزاما ۲-۴ روز صبر کنه یا نه. ولی فکر میکنم در ازای این خرید و صبر، باید مزیتی مشهود ببینه. این مزیت چیه؟

  • محتوای معرفی، خوبه ولی بیش از حد روتینه. عملا انگار یک فروشنده میخواد محصول رو بفروشه، تفاوت در اینه که در حالت واقعی علاوه بر حرف فروشنده خود محصول هم در دسترس هست. بنابراین بهتره محتوا به شکلی متفاوت و جذابتر از حرف یک فروشنده معمولی باشه!

5 پسندیده

نظراتتون واقعاً عالی بود. باید بشینیم تک‌تک بررسی کنیم و راه حل جایگزین براشون پیدا کنیم.

2 پسندیده

نمی‌دونم چرا اینقدر این سوالو دوست دارم! دوباره برگشتم :sweat_smile:
(شاید به این دلیل که یه جورایی با حوزه کاری خودم مطابقت داره)

ببین دوست عزیز. در وضعیت کنونی، دیگه نیازی به توضیح نیست که وضع کسب و کارهای جدید چطوره. اکثراً با سر می‌خورن زمین!
حالا چندتا مورد دیگه رو میگم. شاید به دردتون خورد.
ولی خدای نکرده اینطور تعبیر نشه که من دارم بهتون راهکار میدم! چون خودم رو (در حوزه مارکتینگ) بی‎سواد می‌دونم و هنوز در این حوزه نیاز به سال‌ها شاگردی دارم.
پس نحوۀ صحبتهام رو به اول شخص برمی‌گردونم: :slightly_smiling_face:

من اگر به جای شما بودم:

  1. به قول قدیمیا سنگ‌هامو با خودم وامی‌کندم که آیا قصد دارم کوتاه مدت وارد این حوزه بشم یا درازمدت. اگه قصدم کوتاه مدته که هیچ. چندصباحی هستم و سایتی راه میندازم و مقداری درآمد کسب می‌کنم (که البته زیاد هم نیست) و بعد هم میرم سراغ کار بعدی
    اما اگه هدفم بلندمدته، قضیه متفاوت میشه. به عبارت دیگه مگاتو دیگه صرفاً یک سایت فروش کالا (مثل چندصدتای دیگه) نیست. بلکه مکاتو تمام زندگی منه.

  2. من نباید به سرنوشت هزاران نفر دیگه دچار بشم. هزاران نفری که سایتی راه انداختن و رویاهایی براش داشتن و الان هیچ خبری ازشون نیست. پس باید بدونم علتش چیه. می‌تونم برم سراغ مشاورانی که میلیون‌ها تومن جیبم رو خالی می‌کنن و درِ باغ سرخ و سبز نشونم میدن! هرچند اگه موثر باشه میارزه که برم حق‌المشاوره‌شون رو جور کنم! اما واقعیت اینه که تمام حرفاشون رو میشه در یک جمله خلاصه کرد:
    درآمد، محصول جانبی ارزش‌آفرینی هست.
    [این جمله رو هرگز دست‌کم نمی‌گیرم. چون مرز بین موفقیت و شکست یک کسب و کار همینجاست]

  3. خب من چطور باید ارزش ایجاد کنم؟ عجب سوالی! اگه به این راحتی بود که خیلی خوب میشد :grin:
    برای ایجاد ارزش باید مشکل یک یا چند نفر رو حل کنم. به عبارت دیگه باید بدونم کسی که وارد یک سایت «خرید لوازم یدکی خودرو» میشه چه دغدغه‌هایی داره؟ آیا پیدا کردن لنت آفورتیس یا دیسک و صفحه عظام خیلی سخته؟ یا پیدا کردن جنس اصلی اونها براشون سخته؟ یا …
    درواقع پیدا کردن جنس اصلی اونها کار سختی نیست. بازار پُره از اجناس امیرنیا و عظام و کوشاوران و … که همگی هم اصلی هستن.
    پس چرا باید کسی بیاد از من جنس بخره؟
    ممکنه قیمت پایین بتونه باعث رغبت خریدار باشه؟
    نه! در بازار لوازم یدکی عامل قیمت پایین‌تر، چندان باعث رغبت نمیشه.
    پس چیکار کنم؟
    (پوف! چقدر سخت شد!) :neutral_face:

4)تا اینجا فهمیدم که باید بگردم دنبال دغدغه‌های افراد تا با حل اونها ایجاد ارزش کنم و بعداز مدتی به درآمد برسم.
خب حالا کجا باید برم دنبالش بگردم؟!!
بهترین جا، فروم‌های تخصصی خودرویی هست. مثل تیونینگ تاک
دیدن سرسری اونها هم دردی رو دوا نمی‌کنه. باید برای مدتی طولانی (مثلا یک ماه) هیچ کاری نکنم و اینستاگرام و تلگرام و فیلم و شیطنت(!) رو کنار بذارم :grin: و وقتم رو اونجا صرف کنم. مو به مو

[پیام بازرگانی: می‌دونم این قسمت خیلی سخته! واسه همین فرض می‌کنیم یک ماه رفتین و اونجا رو ریزریز کردین. حالا نتایج رو نگاه می‌کنیم]
بریم به ادامه داستان:

  1. چندتا مشکل اصلی پیدا کردم که با حل اونها می‌تونم شروع خوبی داشته باشم:

الف) پیدا کردن روغن اصلی توتال دغدغه خیلیاست. مخصوصاً پزوسواران. چندصفحه در این مورد بحث شده. چقدر خوب میشه اگه بتونم از کانال مطمئن روغن اصلی توتال تهیه و شروع به کار کنم. طوری که یکسال بعد، هرکی دنبال روغن اصلی توتال بود، بیاد سراغ مکاتو.
اما یک مشکل: دیجی کالا هم داره میده!
ای بابا چیکار کنم.

ب) پس باید برم سراغ کالایی تخصصی‌تر که دیجی‌کالا نداشته باشه.
آهان! یک مورد دیگه پیدا کردم:
جامعه آماری XU7 در کشور ایران تعداد بسیار بالایی رو تشکیل میده. پاشنه آشیل موتور XU7 هم واشرسرسیلندر اونه. طوری که گریه صاحبان این خودروها رو درآورده!
واشر اصلی هم به این راحتی پیدا نمیشه. چقدر خوب. میشه روی این حوزه به صورت تخصصی کار کرد.
یعنی از الان باید طوری کار کنم که 2 سال دیگه هرکسی که دنبال واشر اصلی XU7 بگرده خودبخود به مگاتو مراجعه کنه

دوست عزیز:
کلیات موضوع رو عرض کردم. خودتون تعمیم بدین به قطعات دیگه
یادآوری میکنم در بین کسانی که میخوان جنس اصلی بخرن قانون نانوشته‌ای وجود داره به این شرح:
اونی که دنبال شمع اصلی میگرده : سایت NGK24
کسی که دنبال دیسک صفحه اصلی میگرده: سایت توسعه تجارت پویا
در هردو مورد بالا هم هیدیکا موقعیت خوبی داره.

درنهایت: فقط باید دنبال یک نقطه تمایز بود و دیگر هیچ.

بازهم آرزوی موفقیت می‌کنم

2 پسندیده

اگه بخوام لنت ترمز بخرم، سه چیز برام مهم‌تره:

  • برندش
  • قیمتش
  • سلامت لنت (گاهی فروشنده های قطعات، قطعات معیوب به آدم میندازن).

الان اطلاعاتی که در صفحه مکاتو بروز داده شده نسبتا خوبه و سریع سه مورد بالا رو در اختیارم قرار میده. صرفا به عنوان یه خریدار دیجیتال، اولین کاری که کردم رفتم قیمت‌های موتور ریکامندرِ ترب برای لنت ترمز جلو برلیانس رو چک کردم ببینم ادعای «ارزانتر از دیجی‌کالا» درسته یا نه. و برام جالب بود که ادعا درست بود! :blush:

اگه فضا دارین، شاید بد نباشه لینک به ترب رو خودتون تو صفحه بذارین.


یه نکته ی خیلی کوچک: تعداد ایکون های رنگی-رنگی تو صفحه خیلی زیاده. این باعث میشه همه چی به نظر مهم بیاد. در حالی که اگه همه چی مهم باشه، یعنی هیچ چی مهم نیست. پیشنهاد میکنم از آیکون های محوتری استفاده کنین و فقط ۱-۲ آیکون رو رنگی و یا پررنگ بذارین. مثلا آیکون قیمت، و آیکون ضمانت‌ سلامت کالا.

3 پسندیده

من به عنوان یک کارشناس محتوا و برند با شما صحبت می‌کنم چون تخصصی در موضوع ندارم.

  • الگوریتم قدیمی کروم رو به زواله. تکرارها داره جایگاهش رو از دست می‌ده و همه چیز داره به سمت و سوی مخاطب می‌ره. یک بار محتوایی که نوشتید رو بررسی کنید. متن تیتر عینا در زیر تیتر تکرار شده. این حوصله مخاطب رو سر می‌بره.
  • می‌باشد در فارسی فعل درستی نیست. به جای آن از است و هست استفاده کنید.
  • وقتی در حال توضیح به صورت موردی هستید چه نیازی به فعل است؟ این عبارت می‌تواند به صورت
    محصول بصورت یکدست کامل در (محورجلو) دو چرخ جلو
  • چرا سعی دارید در چشم مخاطب کنید که می‌دونید رقیب شما کیه؟ چرا دارید خودتون رو کوچیک‌تر از دیجی کالا نشون می‌دید؟ اگر دیجی‌کالا تخفیف بده شما مشتری خودتون رو از دست می‌دید. چرا به جای این‌که بگید رقیب بده من خوبم نمی‌گید من از همه بهترم؟
    من بودم به جای این عبارت: ارزانترین قیمت ( 5 تا 20 درصد ارزانتر از دیجی کالا) می‌نوشتم تضمین ارزان‌ترین قیمت موجود در بازار (اگر در جایی دیگر قیمت ارزان‌تر از ما با همین ویژگی‌ها پیدا کنید، ما کل وجه را به شما بازمی‌گردانیم)
    اگر به ارزان‌ترین بودن خودتون شک دارید و نمی‌تونید تضمین کنید پس مزیت رقابتی اشتباهی رو انتخاب کردید.
    و به جای این عبارت: ارسال سریع کالا بوسیله پست پیشتاز ( 5 تا 6 روز سریعتر از دیجی کالا)
    ارسال کالا به وسیله پست پیشتاز (محصول حداکثر تا n روز به دست شما خواهد رسید)
    و در ضمن چرا خدماتی که مال شرکت خودتون نیست تضمین می‌کنید که اگر پست مشکلی پیش اومد مشتری از چشم شما ببینه؟
  • چرا کیفیت عکستون مناسب نیست؟ چرا آدرس وب سایتتون رو در چشم مخاطب می‌کنید؟ به جای این کار می‌تونید درست وسط عکس خیلییی کم‌رنگ یدونه از لوگوتون بذارید. نه این که آدرس سایتتون بیشتر از عکس به چشم بیاد. برای عکس‌هاتون هزینه کنید. این امر نشان از حرفه‌ای بودن شما دارد.
5 پسندیده