نقاط ضعف مهم تر هستند یا نقاط قوت؟

زیاد شنیدیم که برای پیشرفت آدم باید نقاط ضعف و قوت خودش رو بدونه و اما من ندیدم جایی دونستن هر کدوم از این دو مورد رو نسبت به دیگری در الویت قرار بدن!
حالا به نظرتون دونستن نقاط ضعف بیشتر کمک خواهد کرد یا دونستن نقاط قوت؟
آیا در آدم های مختلف فرق داره؟ اگر آره، به چی بستگی داره؟

8 پسندیده

برای پیشرفت همه‌جانبه باید روی نقاظ ضعف و نقاظ قوت توجه داشت .
ولی اگه بخواهیم بین این دو یکی را انتخاب کنیم شخصا ترجیح می‌دهم نقاط ضعفم را بدانم و آنان را برطرف کنم زیرا به تجربه متوجه شدم که ندانستن و حل نکردن نقاظ ضعف موانع بیشتری را در مسیر حرکتم ایجاد می‌کند تا اینکه نقاط قوتم را بدانم و بخواهم در همان سطح بالا نقاط قوتم را حفظ کنم .

8 پسندیده

به نظرم شناخت نقاط مثبت خیلی مهمه چون باعث افزایش اعتماد به نفس میشه و باعث میشه بیشتر روی نقاط قوت تمرکز کنیم و موفقیت بیشتری بنا بر اون استعداد کسب کنیم. دونستن اینکه من بنا بر این ویژگیم فلان شغل، رشته و فعالیت برام مناسبه و میتونم درش بدرخشم و اینکه مثلا تو یه مجموعه مکمل سایر افراد باشم خیلی خوبه. خودت متوجه میشی اینجا جای من کمه که خودم رو نشون بدم…

اما نقاط منفی خیلی مهم هستن. چون شکست های تکراری و الگوهای تکراری رفتاری رو موجب میشن و وقتی میشناسیمشون میتونیم کنترلشون کنیم. یه جورایی جلوی پس رفت رو می گیره.

شناخت منفی ها از این نظر مهمه که شکست و عملکرد بد برامون غم و حسرت همراه داره. رنج فردی داره.

حواسمون باشه ممکنه بعضی اوقات ویژگی بد ما که باعث رنجش خودمون میشه باعث پیشرفت اطراف بشه. خب من اینجا رنج شخصیم برام مهم تره که پیش نیاد.

به هر حال این که کدوم مهم تره به نظرم به این بستگی داره که بخوایم به پیشرفت های بیشتری دست پیدا کنیم یا ناکامی کمتری داشته باشیم.

البته برای من شخصا مهمه هر دو مورد رو در نظر بگیرم.

8 پسندیده

از نظر من منظور از دانستن نقاط ضعف و قوت کشف خود است و شناخت خود، و دانستن این هر دو برای یک فرد ضروری است و به طور یکسان دانستن این دو پدیده برای یک فرد مهم و ارزشمند است، اگر نقاط قوت خود را نداند، نمیداند که از چی چیز های روحیه میگیرد و با چی چیز های خوشحال میشود و همچنان نمیداند که کمال وی در گرو چی چیز هایی است.
اگر نقاط ضعف خود را نداند، نمیداند که از چیزی بر وی تاثیر منفی دارد و وی را از ترقی باز میدارد.

4 پسندیده

به نظر من هم نقاط ضعف اهمیت بیشتری دارند نقاط قوت فقط برای اعتماد به نفس لازمه که آنهم باید مواظبت کرد که به غرور منتهی نشود

باید به نقاط ضعف توجه بیشتری نمود تا تبدیل به تقویت شود.

1 پسندیده