نقد به بازی تاج و تخت، علیه زن، علیه انسان؛ نظر شما چیه؟

نوجوان که بودم، همیشه از بازی‌های کامپیوتری خشن لذت می‌بردم. بزرگ‌تر که شدم از خودم پرسیدم چرا خشونت برایم جذاب است؟ پاسخ را نیافتم اما متوجه بازار بزرگ سرگرمی‌های خشن شدم. بازاری که آشکارا از ناتوانی من در کنترل خشونت درونم استفاده می‌کرد تا محصولش را بفروشد. اگر اخیرا به بازی‌های کامپیوتری جدید نگاهی بیندازید چیزی جز خشونت افسار گسیخته نخواهید یافت.

بعد از مقاومت هشت ساله، اولین قسمت سریال بازی تاج و تخت را دیدم. در یک کلام، سریال افتضاح بود. در یک ساعت فیلم، ده‌ها صحنه خشن و حداقل پنج بار توهین و تحقیر شخصیت‌های زن داستان. چرا؟ صرفا برای جذب مخاطب. از کشوری که ادعای تمدن، انسانیت و احترام به زن دارد بعید است که برای جذب مخاطب چنین فیلمی تولید کند.

ادعای احترام به حقوق زن‌ها را بارها از زبان اروپاییان هم شنیده‌ام. اما راستش را بخواهید چیزی جز یک دروغ کثیف نیست. استفاده ابزاری از زن‌ها در همه عرصه‌ها این دروغ را آشکارتر می‌کند. همینطور استفاده از زن‌ها در شغل‌های سطح پایین اثباتی بر نادرستی این ادعاهای دروغین است.

بازی تاج و تخت نمونه واقعی یک فیلم بد است که با سو استفاده از خوی حیوانی انسان‌ها می‌فروشد. بعد از هشت سال مقاومت فیلم را دیدم. آن هم به خاطر اصرار اطرافیانم. آنقدر تعریف مثبت از فیلم شنیده بودم که باورم نمی‌شود، تمام آن‌ آیا واقعا درباره همین فیلم بوده است؟ همین فیلم احمقانه این همه واکنش مثبت دریافت کرده است؟

همین یک قسمت برای من کافی است. دیگر بازی تاج و تخت را نمی‌بینم. ترجیح می‌دهم همان فیلم‌های کسل کننده سینمای ژاپن و ایران (در عوض انسانی) را ببینم تا چنین فیلم‌هایی را.

11 پسندیده

من فکر میکنم دیدگاه انتقادی درستی نیست، نسبت به سریالی که توصیفی از تاریخ یک سرزمین رو داره. اینکه مبنای این اتفاقات چی بود، توی توضیحات مربوط به سریال قابل پیگیریه، ولی اینکه بخواید قسمتهائی از تاریخ رو حذف کنید کمکی به رشد جامعه نمیکنه. خشونت و مسائل جنسی، جزئی از تاریخ گذشته بوده. همین الان هم وجود داره، انکارش کمکی به رفعش نمیکنه.

اینکه سریال از جاذبه خشونت استفاده کرده رو قبول ندارم، به نسبت سریالهای مشابه دیدگاه بسیار واقع‌بینانه‌تری داره، ولی از جاذبه‌های جنسی استفاده کرده. حداقل در قسمتهای اولیه این کار انجام شده. قضاوت در مورد درست یا غلط بودن این استفاده کمی به نوع دیدگاه اجتماعی برمیگرده. در کل سریالی نیست که با روحیه ملایم و فیلسوفانه شرقی سازگار باشه و بیشتر با روحیه جنگجوتر غربی سازگاره.

3 پسندیده

منم دیدم این سریال رو ولی هیچ کدوم این نکته ها(خشونت و زن ستیزی) که گفتی در ذهنم نمونده بود
اتفاقن جذابیت فصل های ابتدایی بازی تاج تخت برای من غافلگیریش بود. داستان رو واقعن نمیشد پیش بینی کرد توی فصل های اول.
که البته همین روحیه غافلگیری رو توی فصل های آخری نداره. و خیلی اقات شما میتونی داستان رو به درستی پیشبینی کنی.
من قتی ارباب حلقه ها رو میدیدم، از اول فیل اول انگار معلوم بود که آخرش قراره حلقه نابود شه و فیلم رو میدیدم که راه نابودی حلقه رو ببینم و داستان های کناری رو.
اما موقع دیدن بازی تاج و تخت، نمی تونم همه چیز رو پیش بینی کنم.البته همون طور که گفتم در فصل ها اولیه بیشتر غافلگیرت میکنه تا در فصل های آخر.

ولی قبول دارم که خشونت رو خیلی بی پرده و خشن تر از واقع نشون میده حتی.

4 پسندیده

فکر نمی کنم از سریالی که در دورانی افسانه ای اتفاق می افته که به نحوی جامعه ای ابتدایی و سازمان نیافته است و هنوز در دوران پیش از سازمان ملل !!! به سر می بره بشه انتظار چیزایی رو داشت که تو همین جامعه مدرن ما مطرحه. داستان می طلبه که خشونت و بی عدالتی چاشنی آن باشه . سریال به نظر من داستان جذاب و چند شاخه ای داره که لفظ افتضاح براش بی انصافیه بزرگیه. جالب ترین اتفاقی که می افته اینه که فیلم یه جایی از کتاب جدا میشه و خود نویسنده داستان متفاوتی رو روایت می کنه که مسلما با کتابش تفاوت فراوونی داره. میشود وقتی از چیزی خوشمان نیامد بگوییم من خوشم نیامد و مطابق سلیقه من نبود وگرنه سریال در طرح مسایل مختلف بسیار جذاب عمل کرده است.

2 پسندیده

سوالی برای پاسخ دادن وجود ندارد :sweat_smile: نقطه نظرهای دوستان جالب بود :ok_hand:من از این سریال تاحدی لذت بردم البته در فصل های میانی بیشتر

توصیه من به شما اتیمهclaymorو انیمه به شدت پیچیدهErgo proxyاست…