نیم فاصله چیست و چگونه انجام می شود؟

نیم فاصله یا Semi Space فاصله‌ای کوتاه و نامحسوس است که برای جداسازی حروف و کلمات بدون ایجاد فاصله مشخصی بین آن‌ها استفاده می‌شود. نیم فاصله در ویراستاری و درست نویسی زبان فارسی بسیار کاربرد دارد و در نگارش صحیح زبان فارسی باید از آن استفاده کرد.

بسیاری از افرادی که برای تولید مقاله، صفحه آرایی و طراحی کتاب و نشریات مختلف، مشکل نیم فاصله در ورد و نیم فاصله در ایندیزاین دارند و معمولا یا نیم فاصله را نادیده می گیرند یا آن را به روش درستی درج نمی‌کنند. عدم توجه و درج درست نیم فاصله نه تنها ازنظر نگارشی در ساختار متن مشکل ایجاد می‌کند، بلکه باعث به هم ریختگی ظاهری متن نیز می شود و در بسیاری از موارد در جابجایی متن بین نرم افزارهای مختلف مشکلی پیش می‌آید.

بهترین و اصلی‌ترین گزینه برای قرار دادن نیم فاصله در ایندیزاین و ورد استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2 است که نه تنها در نرم افزار ورد و ایندیزاین،‌ بلکه در اکثر نرم افزارهای کامپیوتری و اینترنت قابل استفاده است و نیم فاصله به درستی درج می‌شود. البته توجه داشته باشید کیبورد شما باید در حالت فارسی (Fa) باشد و در حالت انگلیسی امکان درج نیم فاصله وجود ندارد.

تجربه شما چیست؟ چه مواقعی، برای چه متن‌هایی و در چه کلماتی از نیم فاصله استفاده میکنید؟

2 پسندیده

من از روش دیگر استفاده می‌کنم، در بخش تنظیمات ورد، یک نیم فاصله استاندارد با استفاده ار کلید کنترل و اِسپِیس تعریف می‌کنم و از این دو کلید برا نیم فاصله استفاده می‌کنم و مشکلی هم در انتقال به ایندزاین تا الان نداشته‌ام.

1 پسندیده

اتفاقا چند روز پیش یه مطلب‌ خوب توی ویرگول خوندم در مورد همین نیم‌فاصله که پیشنهاد میکنم بخونید.

1 پسندیده

بله شیفت اسپیس هم انتخاب خوبی هست