هزینه کدوم بیشتره؛ کنترل دمای ساختمان‌ها به طور خودکار، یا توسط افراد ؟

تجربه شما در مورد استفاده و کارکرد سیستم کنترل مرکزی دما چیه؟
تجربه من:
تو مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و خیلی از ساختمان‌ها، امکان تنظیم دما رو از استفاده کننده‌ها گرفتن؛ پس مثلاً افراد گرمشون بشه، پنجره رو باز می‌کنن!
راه حل این تناقض چیه؟ هوشمندسازی بیشتر؟ حتماً هزینه‌هاش بیشتره؟
امیدوارم @mohifalahi بیاد و کمک کنه تو بحث.

7 پسندیده

یه سئوال مرتبط: آیا نمیشه انتخابی رو هنوز فعال کرد که منجر به مصرف کمتر انرژی میشه؟ مثلا تنظیم درجه دمای بالاتر رو از افراد سلب کنن ولی تنظیم دمای پایینتر رو همچنان فعال نگه دارن! (با این فرض که دمای پایین‌تر انرژی کمتری مصرف میکنه.)

2 پسندیده

سلام سلام
@leila ممنون که منشن کردید. ببخشید یه کم دیر شد تا بیام.
اول یه سری مقدمه می گم تا برسم به سوال.

مصارف انرژی در ساختمان ها با کاربری های مختلف و در اقلیم های مختلف متفاوت هست.

به عنوان مثال در یک خانه مسکونی در اقلیم معتدل بیشترین مصرف برق مربوط به یخچال و روشنایی هست. البته نباید از ماشین لباسشویی و ظرفشویی هم غافل شد. 90% مصرف انرژی این دو نوع دستگاه برای گرم کردن آبشون مصرف میشه.
در اقلیم های گرم و شرجی ایران بیشترین مصرف برق در فصل گرم به سیستم تهویه مربوط میشه. در اینجا هست که می تونیم روی معماری منزل هم انگشت بذاریم. معماری درست خانه و عایق کاری مناسب به علاوه کنترل (نیمه هوشمند یا هوشمند) دمای منزل می تونه بیشترین تاثیر رو روی کاهش مصرف انرژی داشته باشه. این مقاله عمومی ارزشمند با عنوان جالب “بازگشت به آینده طراحی آسمان خراش ها” که به دستاوردهای پروفسور شورت از دانشگاه کمبریج اشاره شده میگه که با بازگشت به طراحی ساختمان های بزرگ مربوط به سده 19 و 20 میلادی میشه با مصرف فزاینده برق که به یک چالش جهانی تبدیل شده مقابله کرد. از نظر ایشون ویجت ها (اشاره به سیستم های هوشمندسازی خانه) نمی تونن راه حل قاطعی برای کاهش چشمگیر مصرف انرژی باشند.
زمینه فعالیت خود من هوشمندسازی خانه با تمرکز بر انرژی، ایمنی، امنیت و سلامت هست. :relaxed:

لازم به ذکر هست که در جهان به طور متوسط بخش خانگی مصرف کننده 30% انرژی نهایی هست.

من یک مثال از محل کار خودم بزنم در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف. ما در مرکز نوآوری آب، محیط زیست و انرژی (آما) مستقریم. در اونجا من خودم با سیستم های تهویه و روشنایی مشکلات زیادی دارم.
ما در یک فضای اشتراکی کار می کنیم که سالن بزرگی به دو ردیف اصلی تقسیم شده. ما در این فضا نمی تونیم فقط لامپ بالای سر خودمون رو روشن نگه داریم. چون فقط دو کلید وجود داره (اون هم به صورت کلید فیوز که دفتر مدیریت بهش دسترسی داره) و هر کلید مسئول روشن و خاموش کردن کل چراغ های یک ردیف هست. این در حالی هست که روی خیلی از میزها کسی نشسته. می خوام بگم که در خیلی از موارد نیاز خاصی به هوشمند سازی نیست فقط حین طراحی باید یک سری ملاحظات در نظر گرفته بشه.
در همین جا باید بگم که به روش هوشمندسازی هم میشه کارهایی کرد. به روش ماژول های کنترل بی سیم که تا حدی هزینه داره، میشه برای هر لامپ یه ماژول بی سیم گذاشت که از طریق موبایل قابل کنترل باشه. هزینه این کار برای هر لامپ بین 200 تا 250 هزار تومن هست (به دلیل استفاده از ماژول بی سیم). علاوه بر اون میشه با تغییر سیستم کابل کشی برای هر لامپ کلید مجزایی تعبیه کرد. این کار نیازمند کابل کشی روکار هست.
یا جای دیگه تو همین پژوهشکده، تو سالن غذاخوری که تقریبا 12 ساعت روز آفتاب داره، بازم چند تا چراغ روشنه که بازم کلید فیوز داره. میشه رفت با هماهنگی خاموششون کرد اما معمولا کسی این کار رو نمی کنه.
مشکل بعدی طبع متفاوت آدما از گرمی و سردیه. من معمولا با روشن بودن سیستم تهویه سردم میشه اما یه عده همه اش گرمشونه. من خاموش می کنم اونها روشن می کنن.

در کل به نظرم اولویت بالاتر در زمینه کاهش مصرف انرژی، معماری درست ساختمون و وجود داشتن کلیدهای لازم هست.
باید با افزایش پله پله قیمت حامل های انرژی+فرهنگ سازی افراد رو مجبور به تغییر رفتار کرد. اینها مهمتر از هر چیزی هستند.
بعد از اون میشه به راه حل های هوشمندسازی فکر کرد. این نکته هم قابل توجهه که اگر یه خونه از ابتدای ساخت مجهز به سیستم هوشمند بشه میتونه هزینه های هوشمندسازی رو بسیار کاهش بده. معمولا هوشمندکردن خونه بعد از ساخت، کار پر هزینه تریه. شرکت های مختلفی در این زمینه کار می کنند.

3 پسندیده

شاید در مرحله اول سیستم هوشمند دما هزینه زیادی داشته باشه
ولی در بلند مدت اثر اقتصادی بسیار مثبتش رو نشون میده
مثل لامپ LED کم مصرف و لامپ رشته‌ای

در خانه هوشمند طبیعتاً برای کنترل دما به صورت هوشمند نیازمند ترموستات هوشمند هستید. استفاده از ترموستات هوشمند و کنترل خودکار دما توسط سیستم و یا در قالب سناریو هزینه بیشتری دارد تا کنترل سنتی یا کنترل توسط افراد

موفق باشید

2 پسندیده