همزیستی با رباتهای انسان‌نما تا چن وقت دیگه تحقق پیدا میکنه؟

به‌ نظر شما چندسال دیگه فاصله هست تا زمانی که به همزیستی با ربات هایی برسیم که به نوعی زنده محسوب بشن (ربات هایی با توانایی درک در زمینه های مختلف ، تجزیه و تحلیل ، یادگیری و گسترش مداوم )؟


چه چالشهایی با رباتهای در این حد از توانایی خواهیم داشت؟

8 پسندیده

اميدوارم تا من زنده هستم كه اتفاق نيوفته!
اخه شايد ربات واسه كار خوب باشه كه قطعا هست، ولی به چه هدفی قراره زندگی كنه مثل ما؟
من هنوز تو هدف آفرينش خودم موندم، حالا بايد بشينم و ببينم خالق يه ربات ساختتش كه زندگی كنه كه چی بشه؟
چرا يه ربات بايد درک كنه و احساس كنه؟
دنيا پر از اتفاق های بد و عذاب آوره و من حتی با تولد نوزاد هم مخالف هستم، حالا چرا بايد با دستای خود بشری، موجودات ديگه ای هم به وجود بيان كه درك كنن و عذاب بكشن و افسرده بشن؟

7 پسندیده

اگه بتونه توی کار ها کمک کنه و دنیا رو جای بهتری برای زندگی بکنه چی؟ باز هم ساختنش جذاب نیست؟!

البته الان هم همه در راه کمک گام هایی برداشتن، به کمک هوش مصنوعی و توسعه های مختلف که می تونه کلی کمک پایه ای بکنه، مثل siri ، google assistant ، google home ها که با خیلی از اشیا دیگه هم جفت میشه و مثلا میتونید با گوشی اندروید به قهوه ساز شیائومی دستور بدین که فلان قهوه رو در فلان ساعت براتون درست کنه (تحت شبکه، چه اینترنت چه شبکه محلی) یا مثلن به جارو برقی دستور بدین که خونه رو جارو بزنه و در مسیر اگر لباس دید برداره ببره بندازه تو لباس شویی و …

من در مورد سیری اپل شنیدم که الان نسخه ای که در اختیار کاربران هست محدود شده است چون سال های قبل یکی توی آمریکا به کمک پیشنهاد های سیری جسدی رو مخفی کرد و بعد از کلی کشمکش قانونی و مذاکره با اپل تونستن از روی لاگ های سوالاتی که از سیری پرسیده بود جای جسد رو پیدا کنن!!! در پی هوشمندی زیاد سیری در پاسخ به محل مخفی کردن جسد، و در نظر گرفتن آمار تردد و در دسترس بودن و مشکوک شدن و … شرکت اپل هم تصمیم گرفت که محتاطانه تر عمل کنه.
Siri’s Dead Body Joke Is Evidence in a Murder Trial
داستان دقیق و جزییاتش رو یادم نمیاد اما میتونید توی لینک بالا بیشتر بخونین

الان ترکیب اینترنت اشیا (مخصوصن کاربردش در لوازم خانگی) و اینترنت و یه ابزار هوشمند (مثل گوشی یا اسیستنت های گوگل) و مخصوصن یه هوش مصنوعی عملن همزیستی ما و رباط هاست!

6 پسندیده

من خیلی این سوال رو از خودم میپرسم چون به نظرم یکی از بزرگ ترین بحران های فلسفی قرن 21 میتونه باشه و به نظرم قبل از تولید هوشمندی برابر با هوش انسان ما باید بتونیم چالش های اخلاقی اون رو برای خودمون حل کنیم .

این که چیزی که خلق کردیم چه حقوقی داره ؟
ایا خاموش کردنش غیر اخلاقیه ؟
آیا حسی که داره واقعیه یا فقط براش کد نویسی شده ؟
آیا وقتی ناراحت میشه واقعا ناراحته ؟
آیا میتونه به ما دروغ بگه ؟
و خیلی خیلی سوالات دیگه

6 پسندیده

ظهور رباتها میتونه تو زندگی آدما تاثیرات عالی بزاره ،یعنی همونطوریکه الان فکر میکنیم اون به واقعیت تبدیل کنه
چه بسا درمان خیلی از بیماریها رو بهتر از ما آدما انجام بده و انسانها رو از کارهای سخت و طاقت فرسا نجات بده
توی تصادفات و حوادث از ما مراقبت کنه و گاها از بروز اونا جلوگیری کنه طبق پیش بینی هایی که شده تا سال 2048 عمر آدما بین 10تا20سال افزایش پیدا میکنه
تکنولوژیهای جدید میتونه تو وقت ،انرژی و هزینه های ما صرفه جویی کنه و در بعضی موارد اونا رو به صفر برسونه
هوش مصنوعی که تا چند وقت دیگه تو ایران رونمایی میشه میتونه بدون حضور فیزیکی ما کارهای ما تو اداره و یا دفتر کار رو انجام بده ،با دوستمون چت کنه و یا بجای ما خرید انجام بده اما فعلاتو مکالمات متنی میتونه بهمون کمک کنه و در آینده ای نه چندان دور به صورت صوتی هم انجام میشه یعنی میتونه با یه رستوران تماس بگیره و میز سفارش بده به هر تعداد نفری که نیاز داریم
اتومبیلهای خود راننده وهوشمند که احتمال برخوردشون با اتومبیلهای دیگه در حد صفر هست و ماشینهای لباسشویی هوشمند که لباسها رو تفکیک میکنه و بعد شستشو میده تا تو مصرف مصالح و آب صرفه جویی بشه
وهزاران خدمت دیگه که زندگی رو برای بشر راحت میکنه
باید از آینده استقبال کنیم

5 پسندیده

سوفيا اسم رباتى انسان نماست که عربستان به اون حقوق شهروندی داده.
این ربات توی اظهار نظر های اخیرش اعلام کرده که دوست داره تشکیل خانواده بده… .
https://www.zoomit.ir/2017/10/26/223897/saudi-arabia-granted-citizenship-humanoid-robot-sophia/

5 پسندیده

تا سال 2050 احتمالا این مسئله یک اتفاق عادی برای تمدن بشری باشه. با توجه به سرعت بالای حرکت تکنولوژی شاید خیلی زودتر این اتفاق رخ بده همونطوری که در عرصه اجتماعات انسانی طی 20سال اخیر از 1999 تا 2019 تحولات جدی رخ داد و به نوعی سبک زندگی عوض شده.

مهمترین مسئله در خصوص رباتها نحوه کنترل آنهاست و اینکه از کنترل خارج نشوند و از طرفی احتمالا مانند دانش هسته‌ای قوانینی برای ممنوعیت ایجاد رباتهای کشنده وضع بشه :thinking:

ولی خب بسیاری از کارهای روزمره افراد و یک اجتماع شهری توسط رباتها انجام خواهد شد و احتمالا عملیات حفاری و اکتشاف و استخراج بر روی سطح ماه و مریخ و کاوش در سطح مشتری و زحل را نیز رباتها انجام خواهند داد :grin:

1 پسندیده