هیولای کنکور قراره کی از پا در بیاد؟

فکر کنم همه کمابیش موافق باشیم که کنکور راه درستی برای ارزیابی دانش‌آموزان نیست.
راه جای‌گزین و عملیاتی، واقعا چیه؟

5 پسندیده

به نظرم تا زمانی که کنکور یه منبع درآمد عالی برای یک عده حساب میشه، هیچ راه حلی برای اون نمیشه پیدا کرد. من بخاطر دارم زمان دبیرستان چطور بعضی از معلمامون به اسم آموزش کنکور کلاس های خصوصی و چه مبلغ های هنگفتی از خانواده ها میگرفتن.
با احترام به کل جامعه ی معلمین، تا زمانی که یه عده منفعت طلب در دستگاه آموزش و پرورش هست، دانش آموزان همچنان موش آزمایشگاهی باقی خواهند موند.
یا همین آموزشگاه های علمی کنکور، اگه یه نگاهی به سطح شهر بندازیم میبینیم که چقدر زیاد شدن و چقدر برنامه های تازه راه میندازن. درکل به نظرم سیستم عادلانه ای حاکم نیست.

استادی داشتیم که میگفت توی اکثر کشورهای پیشرفته، رفتن به دانشگاه مثل قیف میمونه؛ همه به راحتی وارد میشن و امکان تحصیل برای همه فراهمه. ولی خروجی تنگ و سختی داره، یعنی این دیگه بستگی به خود فرد داره که چقدر تلاش کنه و چقدر توانایی داشته باشه در دانشگاه که بتونه به مراحل عالی تر برسه و مسلما خروجی ها افراد با سطح علمی و توانایی بالا خواهد بود.
حالا این قیف توی ایران برعکسه، ورودی بسیار بسیار سخت، که در همین بین ممکنه خیلی از افراد شایسته به حقشون نرسن، اما خروجی به راحتی، نه آموزش در سطح عالی نه سختگیری آنچنانی. برای همین خیلی وقتا میبینیم سطح سواد افراد با مدرکی که توی دستشونه همخوانی نداره.

4 پسندیده