وجود اسنپ و تپسی چه تاثیری بر ترافیک شهری دارند؟

اسنپ و تپسی با شكستن قیمت حمل و نقل، تقاضا رو برای سفر با خودرو در شهر تهران افزایش دادند.

آیا به نظرتون اين كار به افزایش ترافیک منجر نمی‌شه؟

6 پسندیده

نقد جالب و نکته‌ی ظریفی بود. در عمل دارن همین کار رو میکنن!

اگه الان که سیستم هر دوش جا افتاده، و کاربرهای خودشون رو دارن، مشابه اوبر برن به سمت کارپولینگ یا به اشتراک‌گذاری سفر؛ هم میتونن روی کاهش ترافیک و بالتبع کاهش آلودگی هوا مانور بدن، و هم برگ برنده ای در دست داشته باشن برای جذب کاربرهای جدیدی که با قیمت کمتر مایل به سفر درون‌شهری هستن.

به نظرم اسنپ یا تپسی هر کدومشون زودتر بره سمت این سیستم به اشتراک گذاری سفر، میتونه تو رقابت در بازار تهران و ایران، برگ برنده رو به دست بیاره و به سرویس پیشرو تبدیل شه.

تحول بعدی در صنعت حمل و نقل شهری سرویس‌هایی از جنس به اشتراک گذاری سفر هست. مثلا شرکت Moia که از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن هست، اخیرا ادعا کرده میخواد یک میلیون خودرو رو از سطح شهرها کم کنه، که در نوع خودش برای یه شرکت خودروسازی ادعای جالبی هست. خودروی جدیدشون یه ماشین ۶نفره برقی هست که افراد هم‌مسیر رو پیدا میکنه و سوارشون میکنه.

MOIA_Scene_1

4 پسندیده

فقط اگه مردم اسنپ و تپسی رو جایگزین اتوبوس و مترو کنن، ترافیک ممکنه بیشتر شه. الان این دو جانشین سفر با خودروی شخصی یا آژانس شدن که هر دو به یه اندازه ترافیک‌زاست.

4 پسندیده

حرف شما همیشه صادق نیست. چند بار برایم پیش آمده بود که بین اسنپ و تاکسی خطی (با چهار مسافر) اولی را انتخاب کردم چون تاکسی مستقیم به مقصد وجود نداشت و باید خط عوض می‌کردم. بنابراین من هم روزگاری یکی از عوامل افزایش ترافیک بوده‌ام. :sweat_smile:

5 پسندیده

لزوما اینطور نیست.
می شه اینطور فرض کرد که ماشین های کم استفاده ای در گوشه خونه ها وجود داشته که با روی کار اومدن کسب و کار اسنپی/تپسی ای! اونها به خیابون ها کشونده شدن.

2 پسندیده

اتفاقا همین چند روز پیش داشتم به همین موضوع فکر میکردم و یه ایده ای به ذهنم رسید این که رانندگان این شرکت ها مجبور به استفاده از نقشه های ایرانی هستن (حالا بر فرض بگیریم که این کار به منظور ترویج تولید ملی صورت گرفته باشه!) میتونیم این کار رو هم برای سلامت جامعه از سیاست های تبلیغی دیگه ای استفاده کنیم، مثلا اگر کسی میخواد مسیری رو تپسی بگیره که میشه به راحتی با مترو و اتوبوس و بی آر تی رفت قبل از درخواست سفر نوتیفیکیشنی بیاد با این مضمون که میتونید این راه رو از طریق این ایستگاه یا این وسیله نقلیه عمومی هم برید و به اعضای این لغو سفر مثلا برگشت همین مسیر براتون نصف قیمت یا مجانی حساب میشه برای بار اول!

اینجوری به جای دو تا رفت و برگشت یه برگشت رو فقط داریم! و یا ایده ای هایی این چنینی :thinking:

4 پسندیده

من شنیدم که الگوریتمهای مدیریت مسیر خوبی در این سیستمها هست. اگر این درست باشه، هر چند ممکنه افزایش تعداد رخ بده، ولی با مدیریت زمان، طول کل ترافیکی کاهش چشمگیری پیدا میکنه. در کل چون مدیریت کلان، براش کاهش زمان حمل و نقل سود آوره، همونجور که @lolmol گفت با طرحهای متنوع، اثر مثبتی بر آلودگی داره.

به عبارتی، در کوتاه مدت، به افزایش منجر میشه، ولی در طولانی مدت، اگه اجازه پیدا کنه که سیستمهای ناکارآمد رو از بین ببره، به بهبود وضعیت کمک میکنه. البته مرحله رشدش خیلی سخته اون هم توی سیستم مدیریت لابی گر در ایران.

1 پسندیده