وضعیت مصرف کاغذ در ایران، چگونه است و برای مدیریت آن چه باید کرد؟

مشاهده خودم (بدون مقایسه با کشورهای دیگه) اینه که کاغذ در ایران به شدت هدر میره، در ادارات ، مراکز آموزشی و و خدماتی و درمانی و . . . .
همه می دونیم ولی اگه خواستید مثال هم میارم.

چه کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟ چگونه؟

2 پسندیده

قدم موثر اینه که اول بریم بشینیم و نگاه کنیم تا بفهمیم آدما چرا کاغذهاشون به جای مصرف هدر میره؟ کدوم فرایندها هستن که بیشتر کاغذ هدر میدن. بعد دنبال راهکارهایی برا این فرایندها باشیم.

طبق تجربه یکی از دلایل هدررفتن کاغذ پرینت گرفتن های اشتباهی یا اضافی هست. به عنوان یه قدم ساده که به تاثیرش مطمئنم: از ادارات شروع کنیم و یه همچین امضایی رو به شکل پیش‌فرض وارد امضای همه اعضای اداره بندازیم (به افراد بگیم میتونن اگه نخواستن پاک کنن این قسمت رو):

image

این کار دو تا تاثیر ساده داره:

  1. روی روان خودِ افراد تکرار میکنه که برای من محیط اطرافم مهمه.
  2. یه جورایی شبیه یه جور پز دادن هست به دیگران که برای من محیط اطرافم مهمه. و بعد مدتی تبدیل به پرستیژ میشه و نمیشه این جوری نبود.
1 پسندیده

با این به شدت موافقم و پرینت یک رو رو هم بهشون اضافه میکنم.
اول. که برای افراد مهم نیست؛
الان دقیق یادم نیست ولی به احتمال زیاد، داستان برای من از موقع چاپ پایان نامم شروع شد که فهمیدم بعضی دانشگاه ها، برخلاف دانشگاه خودمون، پایان نامه ها رو یک رو می پذیرند!!!

دوم. همه پرینترا امکان خودکار پرینت دورو ندارن.

الان تو مدرسه ما فقط پرینتر مدیر این امکان رو داره (چند روز پیش که به ایشون پیشنهاد خرید یا تعویض پرینتر با امکان چاپ دورو دادم فهمیدم!) با ایشون سعی کردیم آزمایشش کنیم و . . .

1 پسندیده

اگه من بخوام حرکت مؤثری رو شروع کنم و نتیجه قابل مشاهده بگیرم و حداقل در طی چند ماه مصرف کاغذ رو در حداکثر مدارسی که میتونم (آرمانیش: یک منطقه آموزش و پرورش تهران) کاهش بدم (جدا از اثری که در آینده مصرف همون مرا میذاره) چطور باید عمل کنم؟
قسمت هایی از اداره آموزش و پرورش ، معلم ها، دانش آموزا، مدیرا، کادر اجرایی مدارس، اولیا و . . . با همه اینا کار دارم.
خوب یه سری کارها باید از بالا به پایین درست بشه یعنی برخی دستورالعمل ها و هزینه ها و طرز فکرها . . . و بعضیاشم از پایین به بالا مثل عادت های مصرفی بچه ها، شکل تکالیفی که معلما میدن و جور طراحی سوالاشون و …
مثال های عملی دارم که اگه بحث پا بگیره، می نویسم.

1 پسندیده

تو مدارس معمولا چه جاهایی کاغذ مصرف میشه؟ تا حد امکان مشخص لیست میکنین؟

مثلا یه لیست اولیه از سر حدس:

  • برگه های امتحان
  • دفترهای مشق
  • برگه های دفتر حضور و غیاب

اگه حجم مصرف در زمان هر مورد رو هم میتونین تقریب بزنین چه بهتر. جلوش یه اهنگ مصرفی هم تقریب بزنین (مثلا: یک برگه در ماه).

همین آمار گرفتن یه مرحله از کاره.
بنظرتون لازمه وقت بذارم روی جمع آوری داده های دقیق؟ خودم فکر میکنم بله، چون برای قانع کردن آدمای مختلف در نقش های گوناگونی که در این مصرف دارند، بسیار کمک کنندست.
مرور سریع؛
۱. بعضی معلما تقریبا به جز برگه های آزمون و کتاب کار و کتاب درسی، مصرف کاغذی رو بار نمی کنند. اما بعضی معلما علاوه بر مواد بالا، دفتر مشق و برگه های تمرین و **کاغذهای جریمه یا تکرار ** و تحقیق (بیشتر چند صفحه یک رو که در کافی نت ها فراهم می شود).
فرض کنیم از تقریبا ۱0 درس ۵ درس دفتر ۴0 برگ برای یک سال تحصیلی( ۸ ماه)، به ازای هر دانش آموز، پس فقط برای دفتر در یک مدرسه با جمعیت تقریبی میانگین ۵00 دانش آموز، صدهزار برگه در هر سال تحصیلی یعنی 12500 برگه در ماه و حدود ۴00 برگه در روز مصرف میشود، پس در خوشبینانه ترین برآورد :
یک برگه دفتر در یک روز به ازای هر دانش آموز در هر مقطع
با آمار تقریبی 12 میلیون دانش آموز، می شود ۱۲ میلیون برگه کاغذ دفتر در روز
البته این مقدار کف مصرف و با سیستم آموزشی ما گریزناپذیر است و ظاهرا ارتباطی با هدر رفت ندارد.

از لحاظ مقدار گرمی، با فرض اینکه برگه دفتر نصف کاغذ A4، سبک باشد
http://www.snprint.ir/فرمول-محاسبه-وزن-هر-برگ-کاغذ2/
میتوان گفت روزانه ۳0 میلیون گرم یا ۳0 تن کاغذ مصرف دفتر دانش آموزان است، و هشت ماه تحصیلی 720 تن کاغذ مصرفی دفتر دانش آموزان ایران، که اگر قطع ۱7 اصله درخت برای یک میلیون تن کاغذ درست باشه، روزانه ۳۵0 و هشت ماهه 120 هزار درخت، کشته می شوند. حالا انقدر درخت کاشته میشه؟؟ حتی چریکی!

اگه این جور محاسبه رو می پسندید
ادامه دارد . . .

2 پسندیده

الان یه سایت اینترنتی دیدم با عنوان اطلاعات کاغذ ایران و یه مقاله با عنوان اصلاح الگوی مصرف کاغذ، خوشحال شدم و بعد ناراحت، چرا باید منبع چنین مقاله ای در چنین سایتی که اسمش اطلاعات کاغذ ایرانه باید خبرگزاری فارس باشه؟

http://piconweb.com/ShowEssay.aspx?ID=190

بهرحال در این مقاله مصرف کاغذ ایران ۶00هزار تن در سال، بیان شده، که 9۱ درصدش وارداتی است. اینها رو فعلن در حاشیه داشته باشیم.

1 پسندیده

به نظرم مصرف پایه دانش آموزا برای مشق یا امتحاناشون گریزناپذیره و نمیشه اسمش رو هدررفت گذاشت، چون لازمه مصرف نکردنش تغییر سیستم آموزشی هست.

خوبه روی اون قسمت از کاغذی تمرکز کنیم که الکی مصرف میشه. تو مدرسه رو نمیدونم ولی مثلا تو دانشگاه ما هر بار میرفتیم آموزش میگفتیم چرکنویس میخوایم کلی کاغذ اضافه داشتن که پرینت گرفته شده بود و نمیخواستن! بهمون میدادن. (نامه های اداری بود که اشتباه پرینت گرفته بودن یا موقتی بود یا …). اینها بیشتر شبیه هدررفت هست.

چنین مدل مصرف کاغذی تو مدرسه ها داریم؟

2 پسندیده

بله، بسیار!
اشاره به پرینت های اشتباه کردید ولی در مدارس بعضی مواقع اصل کار اشتباه است.

*مثلا کپی برداری های اینترنتی که به عنوان تحقیق، کلی کاغذ را هدر می دهد.

  • مورد دیگه برگه های آزمون کلاسی یا پایان ترم است، که بعضی مواقع قابلیت جمع و جور شدن در صفحه یا برگه های کمتر رو دارد، من خودم تازگی ها سعی میکنم رعایت کنم، تا با حفظ فضای کافی برای جواب، از فضای صفحه هم به خوبی استفاده شود.

  • بخشنامه هایی که از ادارات ابلاغ میشه به مدارس ، ممکنه دو سه خط باشه، اما باید پرینت گرفته بشه.

  • مدارکی که هرسال از افراد خواسته میشه برای درج در پرونده ها و محاسبه امتیازهای شغلی.

  • انواع کتاب های کمک آموزشی که بعضیاش فقط در مقطع زمانی بسیار کوتاهی و البته نه به طور کامل، استفاده میشه.
    چیزی که امسال به فکرم رسید این بود که معلما از بچه ها بخوان کتابای کمک درسی رو خوب نگهدارن و در اختیار بچه های سال بعد قرار بدن.

بنظرم اگه یه پرسشنامه خوب (البته نه از نوع کاغذیش) تهیه کنم بشه آمار خوبی از هدر رفت کاغذ و دلیل هاش درآورد.

2 پسندیده

من خودم خیلی کاغذی بودم ولی به مرور داره کم می شه ولی فکر کنم اگر در مدارس به بچه ها یاد بدیم که از تکنولوژی های جایگزین استفاده کنن.

من یکی از دوستام به جای استفاده از کامپیوتر مقالاتی رو که می خواد بخونه پرینت می گیره. من این کار رو برای خودم جایگزین کردم با نرم افزار مندلی (mendeley) که این امکان رو داره که می تونم نوت بذارم یا هایلایت کنم و خوب این به مرور کارم رو خیلی راحت کرده.

این ایده خیلی باحال و جالبه حتی به نظرم جاهای دیگه هم میتونه انجام بشه.

واااااای عجب عددی…
یه چیزی که ممکنه در جواب بشنوید اینه که این چوب ها داخل ایران قطع نمی شه که به نظرم باید براش یه جواب دندان شکن پیدا کنید.
یا اینکه اگه کاغذ مصرف نشه تعداد زیادی کار متوقف میشه!!!

متاسفانه هر سال کتاب ها عوض میشن و یه چیزی که از دانش آموز (مخصوصن پسر :grin:) نباید انتظار داشت مرتب نگه داشتن کتابه مدرسه است.

به نظرم باید کتابا به صورت الکترونیکی هم در خدمت دانش آموز باشه تا بتونه اگه نیازش رفع میشه ازش استفاده کنه ( البته هست) و معلمین هم برای بچه ها تشویق بذارن برای همچین کاری.

1 پسندیده

تغییرات بسیار اندکه، و چندسال یه بار تغییرات اساسی اتفاق افتاده، البته الان که دبیرستان دوره دوم در حال تبدیل هست کمی فرق میکنه ولی در دبیرستان دوره اول (راهنمایی قدیم) اوضاع تا اندازه زیادی پایدار شده.
شنیده بودم که در بعضی کشورها کتاب های درسی امانت است و سال به سال بین دانش آموزان می گردد. نتونستم منبع پیدا کنم. دو روی ماجرا در ایران اینه که گاهی بعد از آزمون های پایان سال کتاب های پاره نزدیکی مدرسه کف خیابانند، یا اینکه در بهترین کاربرد پس سال ها، که برای مطالعه مثلا برای کنکور نگهداری شدند باید بازیافت شوند. برای کتاب ها، علاوه بر کاغذ هزینه های چاپ هم قابل توجه است.

2 پسندیده