ویسکوالاستیسیته رو کجاها میشه به کار گرفت؟

دیروز داشتم در مورد یه سری سلول عصبی مطلب می خوندم. اینها سلولهایی هستن که اطلاعات حسی رو جمع می کنند. یه دسته شون یه خاصیت جالبی دارن. ویسکوالاستیک هستند و وقتی که محرک روشون عمل کنه، پیامها رو به مغز می فرستن اما بعد اگه دوباره محرک شدیدتر بشه انتقال پیام ضعیف تر میشه .

داشتم فکر می کردم کجاها میشه ازشون استفاده کرد. که گوگل نشون داد خیلی جاها داره ازش استفاده میشه. یکیش این بالشها هستن :

در کفشها هم استفاده میشه. و برای درمان خار پاشنه هم

استفاده از مواد ویسکوالاستیک در درمان خار پاشنه پا

سر بچه ها هم تا یه سالگی همین خاصیت رو داره. برای همین اگه صربه بخوره توی سرشون مثل اینه که یه توپ پینگ پونگ رو فشار بدی با دست. اما با رشد و بزرگ شدن. این توپ پینگ پونگ تبدیل میشه به تخم مرغ. برای همین شکستگی جمحجه بیشتر در بزرگسالان گزارش میشه تا کودکان

#ایده
شما پیشنهادی ندارید برای به کاربردنش در جاهای دیگه؟

1 پسندیده

این قضیه آیا دلیل این هست که بعد از مدتی که از تاریکی وارد روشنایی میشیم چشممون عادت می کنه و مثل لحظه اول اذیت نمیشه؟ یا مثلا بعد مدتی به بوها و مزه ها عادت می کنیم؟ چرا تو دردها ما عادت نمی کنیم و دستگاه عصبیمون درد رو همچنان شدید منتقل می کنه؟ خوب هم هستا وگرنه ممکن بود از خونریزی یا پیشرفت تومور بمیریم!!!

کاربردایی که میشه براش گفت: صنایع بسته بندی.
چرا صنایع خودروسازی از این خاصیت استفاده نمی کنن تو کشورمون؟ امکانش نیست آیا؟هزینه اش بالاست؟ یا تو خسارت حین ضربه اثری نداره؟

آره یه چیزی توی همین مایه ها … تطابق یافتن . ولی کمی فرق داره جزئیاتش

توی این ویدیو می تونی وقتی نیرو سنج رو روی ماده ویسکوالاستیک میذاره و نیرو رو وارد می کنه ببینی. برای من که خیلی جالب بود. به نظرت میشه استفاده کرد در صنعت خودرو؟