پای بازگشت بورس در ۱۴۰۰ می‌شود نشست؟

سبزی بهار سال ۹۹ کجا و سرخی و سیاهی پاییز و زمستانش کجا!!
بهار امسال هم هنوز شکوفه‌ای به بار ننشسته!

ورشکستگی مردم و بازی‌های انتخابات، یا امید به مذاکرات و . . .

آیا باید

ایمان بیاوریم به آغاز فصلی سرد؟ :face_with_head_bandage:

در آستانه فصلی سرد
در محفل عزای آینه‌ها
و اجتماع سوگوار تجربه‌های پریده رنگ
و این غروب بارور شده از دانش سکوت

. . .

و این جهان به لانهٔ ماران مانند است
و این جهان پر از صدای حرکت پاهای مردمیست
که همچنان که ترا
می‌بورسند
در ذهن خود طناب دار ترا می‌بافند

یا نه؛

آیا دوباره روی لیوان‌ها خواهم رقصید؟

:innocent:

4 پسندیده

با نهایت تاسف این روزها بعلت عدم اعتماد مردم نسبت به این بازار، وعده های محقق نشدنی مسئولین، ترس و هیجان حاکم بر رفتار سهامداران و سوء استفاده های برخی حقوقی ها و دولت از وضعیت موجود، شاهد سرخی بازار و صف های فروش آنچنانی هستیم و تا زمانیکه اعتماد به بازار برنگرده و سهامداران بر هیجان خود غلبه نکنند، بعید بنظر میاد بازار بخواد تغییر رویه بده.

1 پسندیده

تصور می‌کنم بله. ورای سودآوری شرکت‌ها سه مولفۀ اساسی در بازار سرمایه وجود داره، یکی ارزش ریال، یکی نرخ سود بانکی، یکی هم تورم.

  • ارزش ریال با وجود توافق کاهش محسوسی نخواهد داشت.
  • نرخ سود بانکی رو به کاهش بوده و با وجود تورم بالا شورای پول و اعتبار حاضر به افزایش که نشده، دستور کاهش‌ش رو هم صادر کرده.
  • تورم بالاخره اثرش رو روی بازار و فروش می‌گذاره.
2 پسندیده

شکر خدا وضعیت بورس هم تاحدودی رو به بهبود هست و بنظر میاد ترس سهامداران ریخته باشه.
شاد باشید پیروز

1 پسندیده

در کنار پارامترهای مختلف سیاستهای اقتصادی دولت و بانک مرکزی هم خیلی تاثیر گذاره.

من فکر میکنم دولت بعدی و مدیریت آینده بانک مرکزی احتمالا این تجربه اخیر رو کنار نمیگذارند و شاید سیاستهایی برای رونق بورس اعمال کنند مثل اتفاقی که قبلا افتاد. اما احتمالا با مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر. به هرحال بورس خیلی پتانسیل بالایی داره و تجربه اخیر هم اینو تا حدی ثابت کرد.

1 پسندیده

مقیاس‌های زمانی را در تحلیل‌ها باید جدی گرفت. به این نمودار نگاه کنید:

این قیمت سهام ایران خودرو در ۹ ماه گذشته است. کسی که این سهم را ۹ ماه پیش خریده دو-سوم پولش را از دست داده است. به زودی همین اتفاق برای خریداران هیجان‌زده ارز‌های دیجیتالی هم رخ می‌دهد.

حال در مقیاس زمانی بزرگتری (مثلا ۱۰ سال) به این سهم نگاه کنید:

حتی با توجه به سقوط آزاد اخیر، قیمت این سهم طی ۱۰ سال ۲۰ برابر شده است. در مدت مشابه طلا هم تقریبا همین مقدار رشد کرده است.

خب ایران خودرو که یک شرکت ورشکسته است. اما سهم فولاد مبارکه طی ۱۰ سال چه قدر رشد کرده است؟ ۶۴ برابر. آیا سرمایه‌گذاری بهتر از این سراغ دارید؟

3 پسندیده

با سلام
بسیار عالی
بی شک بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار بورس هست،منتها نه برای کسانی که وام بردارند بیان بورس، یا خونه بفروشن بیان. برای کسانیکه صبر داشته باشند و با استراتژی وارد بشن. بورس محل سرمایه گذاری ست نه سرمایه برداری. عده ای میگن یه پولی بذاریم یکماه بعد ۳ برابرش رو برداریم! سرمایه گذاری یعنی باید خواب سرمایه داشته باشی. یه یعنی سهم یا سهم هایی رو روشون سرمایه گذاری بکنی، و یه مدت سرمایه ت رو اونا باشه وقتی محصول داد حالا می تونی استفاده شو ببری.

1 پسندیده

نمیشه گفت ممکنه این اتفاق به زودی میفته یا چند سال دیگه

من از زمانی که بیت کوین ۴۰۰۰ دلار بود با این بازار بودم

اوایل خیلی میترسیدم سرمایه گذاری کنم و نزدیک دو سال فقط روند رو دنبال کردم
چیزی که هست اینه که ارزهای دیجیتال خیلی نوپاست و جای رشد خیلی زیادی داره.
مثلا پارسال شاید از هر صد نفری میشناختم یه نفر هم نمیگفت که میخواد سرمایه گذاری کنه.
ولی الان با وجود رشد هزار برابری خیلی ارزها همه دارن جذبش میشن. هر روز خبرای خوبی از راه میرسه.
(نه فقط در ایران و همه دنیا)

ولی هیچ وقت حس خوبی نسبت به بورس ایران نداشتم.
چرا باید یه کارخونه که هیچ کاری در جهت ارتقای ماشین آلاتش نمیکنه ارزشش چند برابر بشه.
ما هنوز داریم موتور سال ۵۷ رو روی ماشین ها میذاریم
معلومه در کشوری که نه نظارتی هست و نه مدیریتی مردم به شدت ضرر خواهند کرد

2 پسندیده

به طور کلی جدا از عوامل موجود (چیزی شبیه به نظریه داو برای همه بازارهای مالی برقراره)، بازار مالی سه فاز اصلی رو باید طی کنه: فاز توجه اولیه، تجمیع یا سرمایه‌گذاری، که عوامل موثر حرفه‌ای در بازار به روند مثبت پاسخ میدن. فاز عمومی که فرآیند به سمت حرکت بزرگ پیش میره و اعتماد عمومی به بازار جلب میشه و در نهایت فاز سرریز که ظرفیت بازار تکمیل میشه و میتونه منجر به رکود یا حتی سقوط بشه.

در بازار ایران در سالهای اخیر، سفته بازها به جای سرمایه‌گذارها نقش محرک در فاز تجمیع رو به عهده دارن و معمولا نیاز چندانی به اخبار مثبت اقتصادی ندارن. رابطه بازار، سفته بازها و دولت کمی پیچیده‌ست ودر جای دیگه‌ای میشه بهش پرداخت ولی من فکر میکنم در آینده این گروه با همراهی دولت برای ایجاد فاز اولیه تلاش خواهند کرد و رونقی در حد متوسط برای زمانی از مرتبه چند ماه در بازار ایجاد میکنن.
فاز عمومی حتی با تبلیغ وسیع و پشتیبانی صوری دولت از افراد، به این سادگی ممکن نخواهد بود. به احتمال زیاد در ۱-۲ سال آینده به سادگی فضای عمومی سقوط بورس رو فراموش نخواهد کرد مگر اینکه اتفاق بسیار خارق العاده در فاز اقتصادی-اجتماعی رخ بده و ذهنیت رو کاملا دگرگون کنه.

من فکر میکنم تا ۲۰-۳۰ حتی کمی بالاتر میتونین روی رشد بورس حساب کنین ولی رونق کاذب یکی دو سال قبل (از نظر خودم به معنی اقتصادی یک فریبکاری و غارت عمومی بود تا یک بازار اقتصادی) به این سادگی تکرار نخواهد شد.

پ.ن. در هفته‌های اخیر، حجم عظیمی در ابعاد ۱۵۰ هزار میلیارد از بورس به سمت ارز دیجیتال رفته. با سقوط ارز در روزهای اخیر، احتمالا این نقدینگی به سمت بورس و بازارهای مالی برخواهد گشت. احتمالا روند مثبت برای مدتی در بازار تشکیل میشه ولی نبودن فاز عمومی باعث محدود بودن اون خواهد شد.

2 پسندیده