پول بدون پشتوانه چگونه کار می‌کند؟

می‌دانم که اقتصاد خیلی پیچیده است و احتمالا پرسش من از روی بی اطلاعی است. اما چند روزی است که واژه بیت‌کوین به گوشم می‌خورد، پولی که هنوز توسط هیچ دولتی پذیرفته نشده است. آیا بیت‌کوین نوعی کلاه‌برداری است؟

یک واحد پول بدون پشتوانه مثل بیت‌کوین چگونه می‌تواند وجود داشته باشد؟

شاید یک مثال بتواند منظورم را روشن کند. فرض کنید ما مقدار زیادی پول بدون پشتوانه داریم اما دچار یک بحران مانند قحطی گندم شده‌ایم. در چنین شرایطی آیا پول بدون پشتوانه کمکی به ما می‌کند تا از این وضعیت خلاص شویم؟

آیا پشت هر واحد پول مطمئنی نباید منابع و خدمات واقعی نهفته باشد؟

دنباله‌ی موضوع چه جوری میشه بیت کوین رو به بانک های حقیقی وصل کرد؟

4 پسندیده

من درباره بیت‌کوین یه موقع خوندم ولی هنوز دقیقا متوجه نمیشم بیت کوین چیه؟ اگه اطلاعاتی در این زمینه دارین توضیح میدین؟

پولی که توسط هیچ دولتی پذیرفته نشده، تونسته وارد بازار بورس شه؟

و راجع به پشتوانه، الان اقتصاد دنیا روی پول بدون پشتوانه نمیگرده؟!

برای چنددرصد از اسکناس‌هایی که در دنیا وجود داره، پشتوانه داریم؟

من هم سوالا رو از بیسوادی اقتصادی پرسیدم!

2 پسندیده

به عنوان واحد پول پذیرفته نشده و فکر کنم به عنوان کالا وارد بازار بورس شده.

اصولا نباید اینجوری باشه. هر کشوری بر اساس یک پشتوانه‌ای پول چاپ می‌کنه. اگر اینطور نبود دولت‌ها می‌تونستن برای خودشون پول چاپ کنن و بدهی‌های بانکی‌شون رو پرداخت کنن.

بقیه سوال‌ها را نمی‌تونم جواب بدم چون سوادم نمی‌رسه.

2 پسندیده

مسالت رو فهمیدم.
سعی می کنم با چندتا مثال توضیح بدم که ساده باشه.
یه بار توی یه زندان که اکثریت حبس ابد بودن توی شوروی، زندانیا با هم در رابطه با مسایل مختلف وظایف و کالاهای مختلف معامله می کردن. تنها معیار اندازه گیری و معامله، سیگار بوده. یعنی هر کاری بر حسب واحد “نخ سیگار” یه ارزشی داشته. حتی اگر کسی سیگاری نبوده سیگار رو قبول مس کرده چون میدونسته کس دیگه ای پیدا میشه که سیگار رو ازش در مقابل کالایی که می خواد قبول کنه.
یا مثلا طلا. طلا یه فلز تقریبا بی خاصیته که با هیچ فلز دیگه ترکیب شیمیایی تشکیل نمیده، رنگش هم زرده و با دست میشه شکلش رو تغییر داد. در واقع از نظر فایده و استفاده بی مصرفه. منتها چون همه اون رو می خوان، خیلی ارزشمنده و استفاده میشه.
با این دوتا مثال خواستم بگم پشتوانه هر واحد معامله ای، مثل ریال،سیگار،طلا یا بیت کوین نیازی نیست چیز خاصی باشه جز پذیرش عموم. یعنی همه قبول کنن که میشه ازش توی معامله استفاده کرد. اگر از فردا همه به این نتیجه برسن که بیت کوین میتونه مرجع خوبی برای معامله باشه جای همه ارزها رو میگیره و اگر به این نتیجه برسن که نمیتونه، از بین میره. لذا مادامی که بیت کوین معامله میشه، از بین نمیره.

7 پسندیده

بیت کوین یه ارز بدون پشتوانه دولتی هست و این قابلیت رو داره که به بی نهایت تیکه کوچیک تقسیم بشه. همه مالکای بیت کوین میتونن ببین کی چقدر بیت کوین داره و هر بیت کوینی که به دست میارن دقیقا کجاها استفاده شده بوده و به دستشون رسیده. اما تمام اطلاعات داخل شبکه رمزگذاری شده که اسامی لو نره. هیچ فرق دیگه ای نداره.

5 پسندیده

هر بانک مرکزی بسته به مقداری که درآمد کسب می کنه (مثلا نفت میفروشه و پول در میاره) میتونه ۴ برابر اون مقدار ارز کشور خودش رو چاپ کنه. این عدد ۴ برای جامعه ایرانه و یه عدد هست که با توجه به فرهنگ هر جامعه و ظرفیت اون به دست میاد.

4 پسندیده

بیت کوین که واقعا خیلی پیچیدس
فکر نمیکنم کلا این قابلیت رو داشته باشن که تبدیل به پول بشن
شما پول رو در مقابل دریافت کالا ، خدمات یا هر نوع محصولی دریافت یا پرداخت میکنید
برای بیت کوین هم دارید یک واحد پولی پرداخت میکنید
هر پولی در کشوری غیر از کشور مالک هم به همینصورت تبدیل به یک کالا میشه
برای همین یک واحد مرکزی دارن که در ابتدا ارزش هر پول نسبت به اون سنجیده میشد
و این موضوع در بیت کوین نیست


اما؟!؟!؟!
@hdd.hmd و بقیه دوستان خیلی دوس دارم نظراتتون رو داشته باشم
آیا این موضوعی که میگم امکان پذیره؟
یک واحدی ایجاد کنید بنام پادپرس کوین
یک نرخ اولیه براش تعیین بشه و تعدادی از اون برای فرروش ارائه بشه
با مبلغی که دریافت میشه اقدام به تهیه زیر ساختی بشه - برای مثال شرکت پادپرس کوین میاد و یک مجموعه سرور اختصاصی راه اندازی میکنه ( مالکیت کامل )
خب حالا میتونه این فضا رو در قالب اجاره سرور ، سرور مجازی ، هاست یا هرچیز دیگه ای بفروشه
هزینه های درآمدی برای گسترش این زیر ساخت هزینه میشه و متناسب با گسترش انجام شده فضا اضافه میشه
برای مثال ارزش هر پادپرس کوین میشه دو گیگابایت حالا این دو گیگ در زمان های مختلف ممکنه به ریال و دلار ارزش های متفاوتی داشته باشه ولی به پادپرس کوین این نسبت تضمین میشه

شما از ارز های دیگه استفاده میکنید در شروع تا بتونید یک پشتوانه دائم و قابل پرداخت ایجاد کنید
در نهایت پول شما حمایت داره و روزی که کسی بخواد بخشی از این پول رو برگردونه میتونه به نسبت اعلام شده فضا دریافت کنه

1 پسندیده

چیزی که شما میگید پوله نه کالای مبادله‌ای. این دوتا تفاوتها خیلی زیادی با هم دارن. بیت‌کوین رو باید با طلا مقایسه کنید نه با دلار یا ریال.

بله چیزی که میگید اساسا خیلی ساده‌تر قابل اجراست. پادپرس رو ارزشگذاری کنید، بعد وارد بورس کنید و سهامش رو بفروشید!

این حرف لزوما درست نیست. اگر ارز خارجی به اندازه تقاضای بازار وجود داشته باشه، قیمت ارز براساس تراز اقتصادی سنجیده میشه و ارز خارجی کالا نیست در این حالت. ولی اگر که تقاضای بازار ارز به هر دلیلی بالا بره، ارز خارجی تبدیل به کالا میشه و دیگه معیار سنجش تراز اقتصادی نیست، بلکه مکانیسم بازار تعیین کننده میشه. در این حالت، قیمت ارز در خرید و فروش، ممکنه ربطی به قیمت کالاها و نرخ برابری رسمی نداشته باشه و با تامین ارز دوباره قیمت به روز اولیه برگرده.

1 پسندیده

یکی از دلایل وجود بیت کوین عدم امکان انجام تقلب در اون هست

یک مورد دیگه میشه انتقال آنی ارزش اشاره کرد

وجود پادپرس کوین با برگه های سهامی بسیار متفاوت هست. بلحاظ ماهیت، نوع استفاده و شکل معامله اینها بسیار متفاوت از هم هستند.
شما براحتی میتونید پاپرس کوین رو به عنوان ارز مرجع برای ارائه خدمات غیر رایگان در پادپرس تعریف کنید اما ارائه خدمات در مقابل دریافت برگه سهامی امکان پذیر نیست.
همینطور کسی که مالک پادپرس کوین هست مالکیتی در پادپرس نداره اما برگه سهام تاحدودی برابر هست با درصد مالکیت.
ساختار و چگونگی افزایش ارزش یا مدیریت ارزش هم در این دو مورد کاملا مسیر های مجزایی رو طی میکنند

در چنین وضعیتی و شرایط مشابه برای یک ارز دیجیتال و یک پول ملی (چه با پشتوانه و چه بدون پشتوانه) هر دو ارزش خودشون رو از دست میدن و کارایی چندانی ندارند.
این موضوع بخصوص در مورد موارد خوراکی و بازهم بخصوص در مورد موارد خوراکی پایه بصورت غیر خطی پیش میره. یعنی با کمبود بیشتر کالای مورد نظر ارزش اون در مقابل پول بشکلی غیر متعارف رشد میکنه (تحت شرایطی کاملا کنترل شده ممکنه بشه برای مدتی جلوی این پدیده رو گرفت ولی با حفظ شرایط کمبود بالاخره این سد مصنوعی شکسته میشه)
ولی در مورد کالا های دیگه بیشتر قابل بررسی هست، مثلا برای فلش مموری، فرش و یا جوراب یا حتی به عنوان ارزی که به عنوان حقوق پرداخت بشه و بصورت عمومی نزد انواع ارائه کنندگان کالا و حدمات قابل خرج باشه

1 پسندیده