چه جوری میشه بیت کوین رو به بانک های حقیقی وصل کرد؟

دنباله‌ی موضوع ارزش کسب و کارهای جدید چه جوری به پول تبدیل میشه؟

بیت کوین در فضای حقیقی

2 پسندیده

#پرسش
1- اصلا چی شد که بیت کوین به عنوان یه واحد پول جدید معرفی شد؟
2- ساز و کار واحد پول های حقیقی چه کمبودی داشت که بیت کوین قادر به رفع اون باشه؟

1 پسندیده

میشه این سوال رو به زمان پیدایش سکه های نقره و طلا و پول های کاغذی برگردوند. واقعا چه نیازی به اونها بود؟

زمانی افراد کالاهای مورد نیاز خودشون رو از طریق مبالدله کالا به کالا انجام می دادند. اما کم کم این مشکل بروز کرد که واقعا معیار سنجیدن ارزش یه کالا چی هست؟
به همین خاطر بشر به فکر یافتن کالایی به عنوان واسطه در مبادله گشت. از اونجا که سهولت دسترس به کالای واسطه مهم بود، برحسب منطقه جغرافیایی کالای واسطه در بعضی مناطق صدف سواحل دریا و در بعضی مناطق گاو و گوسفند بود.

با گسترش اقتصاد بشری و تنوع کالاها و نیاز به تامین تقاضای مردمان، دو کالای واسطه جدید با ارزش نسبی ثابت وارد چرخه اقتصاد شد که طلا و نقره بودند. همزمان با رواج سکه ها، مبادلات در بازار از طریق اسناد کاغذی هم رواج پیدا کرد به این صورت که تجار در ازای مبادله کالاها «قبض رسید»ی رو به مشتری تحویل میدادند و این اسناد کاغذی در بازار دارای اعتبار بود و دست به دست می شد. این مقدمه ورود پول کاغذی به بازار اقتصاد بشری بود.

ولی سوال مهم اینه که چرا یک واحد پول مورد پذیرش عام قرار می گیره؟
کلید رواج یک واحد پولی، حتی اگر بیت کوین، لایت کوین یا هر واحد پول مجازی دیگه ای باشه؛ اعتماد و پذیرش از طرف عام هست.
در حال حاضر بیت کوین گسترش زیادی پیدا نکرده و ارزش اون تغییرات زیادی کرده. در نمودار زیر می تونید تغییرات ارزش بیت کوین رو در طول چند سال ببینید.

ادعای بیت کوین اینه که یه واحد پول تمرکززدایی شده هست و هیچ فرد یا سازمان یا دولتی بر روی اون کنترلی نداره. یعنی نمیتونه با سیاست های پولی و مالی اون رو در انحصار خودش در بیاره یا ارزش اون رو تغییر بده.

3 پسندیده

تا جایی که من اطلاع دارم coinbase درحال حاضر رو همچین موضوعی تمرکز داره ولی در حال گذر از مراحل قانونی مورد نیازهست تا بیت کوین رو به یک پول پذیرفته شده در ساختار پولی و بانکی آمریکا تبدیل کنه.
از طرف دیگه شاید جالب باشه بدونید در کانادا خودپرداز بیت کوین نسب شده و در چندین کشور دیگه امکان انجام تراکنش های مالی با برخی پول های الکترونیک فراهم شده
برای مثال ارز ریپل که توسط چین معرفی شده و در حال حاضر هم وارد مبادلات تجاری این کشور با هند و چند کشور دیگه شده ، تجار میتونن از این واحد ارزی برای انجام تراکنش های مالیشون استفاده کنند .
اینکه چطور میشه این ارز هارو به سیستم بانکی متصل کرد موضوعی هست که دچار فراز و فرود های فراوان بوده هست.
اصلیترین موضوع در این اتصال عدم دریافت مالیات توسط دولت هاست که باعث میشه در مقابل پذیرش این پول ها مقاومت کنند ، البته این طبیعی هم هست چون وجود چنین ساختاری باعث کاهش چشمگیر درآمد های دولت میشه .

از طرفی سرویس های هم هستند که کاملا مخالف اتصال بیت کوین به بانک های ملی هستند.
این رو نباید از یاد برد که ماجرا برای بیت کوین بسیار متفاوت است از عمده پول های الکترونیک دیگه و بیت کوین در حال حاضر یک جورایی طلا در این بازار محسوب میشه که خودش یک ارزش پایه و فی نفسه است که باعث و حامی وجود بازار پول های الکترونیک هست. این موضوع هم بدلیل ویژگی های خاص بیت کوین ، سابقه و نوع معرفی و حمایت از این پول در بازار هست.

در این خصوص پیشنهاد میکنم مقاله 9 صفحه ای ساتوشی در مورد معرفی نظام مالی بلاکچین یا کتاب پرونده بیت کوین رو مطالعه کنید.
در منابع فارسی هم فکر میکنم این کتاب الکترونیکی و کوتاه رو پیشنهاد میکنم

در این خصوص به موارد بسیاری میشه اشاره کرد ، اما من قصد دارم یک مورد رو بیان کنم که در تجارت کلان کاربرد و اهمیت فراوانی داره. در نظام پولی و مالی گذشته امکان جایجایی یا انتقال ارزش مالی در لحظه وجود نداشت، درسته که شما میتونید با یک همراه بانک پول کارت به کارت کنید یا با یک گیفت کارت اقدام به خرید کالایی از خارج از کشور بکنید. اما این انتقال یا خرید در مرحله اول صرفا انتقال اعداد هست و جابجایی پول بسته به نوع جابجایی ممکنه از 4 روز تا 10 روز زمان ببره . یعنی بین 4 تا 10 روز زمان نیاز هست تا یک ارزش نسبتا واقعی جابجا بشه. اما در ارز های دیجیتال این موضوع وجود نداره. ( در مورد بیشتر ارز های دیجیتال )
با انتقال بیت کوین ، ریپل ، اتریوم و موارد مشابه ارزش مورد معامله بصورت آنی انتقال پیدا میکنه
البته مواردی مثل تتریوم هم هستند که هنوز کار با اونها مشکلات مشابه پول های فیات سنتی رو داره و با انتقال آنی ارزش انتقال پیدا نمیکنه .

2 پسندیده