پول تمیز، پول کثیف

حتما شمام شنیدین بعضی کارها پولشون کثیفه، مثلا خیلیا اعتقاد دارن پولی که از تعمیرگاه به دست میاد کثیفه!

به نظرتون این نظر درسته؟ یعنی میشه یه نفر زحمت بکشه، اما پولی که در میاره خوب نباشه؟

3 پسندیده

من تا حالا نشنیدم این رو.

2 پسندیده

کثیف از چه نظر؟ یعنی روغنیه؟ یا به لحاظ ذهنی و معنوی کثیفه؟

2 پسندیده

از نظر معنوی، و البته تعمیرگاه رو به عنوان مثال گفتم. البته بعضی جاها به جای کثیف می گن بی برکت

شاید برمیگرده به اینکه کار تولیدی نیست در قیاس با کشاورزی. شبیه به همین دیدگاه رو من توی ادمای قدیمی نسبت به مغازه داری دیدم.

3 پسندیده

برادر من مدتی در تعمیرگاه ماشین کار می‌کرد. کارش از نظر بدنی خیلی سخت بود و تعریف می‌کرد مردم زمانی که می‌خواهند پول تعمیرات را بپردازند با اکراه این کار را می‌کنند. به خصوص زمانی که می‌بینند فقط یک قطعه عوض شده و نهایتا یک ساعت بیشتر طول نکشیده.

مشکل اینجاست که شخصی که ماشین‌اش را برای تعمیر به تعمیرگاه می‌برد خیلی از چیزها را نمی‌بیند و یا در نظر نمی‌گیرد. فقط یک ضرب و تقسیم می‌کند و هزینه تعمیرات را با حقوق چند ساعت کار پشت میز نشینی مقایسه می‌کند. اما این را در نظر نمی‌گیرد که هزینه اجاره مغازه، بیمه، حقوق شاگرد و خستگی بدنی را هم باید بپردازد.

تا جایی که می‌دانم هزینه‌های تعمیرات از طرف صنف تعمیرکاران تعیین می‌شود. با این حال خیلی از مردم هنوز هم با اکراه این هزینه‌ها را می‌پردازند.

2 پسندیده

الان که صفتش رو تغییر دادین، یاد بنگاه های املاک و یا حتی بازاریاب ها افتادم!

علاوه بر چیزهایی که Yousef‌ و Ali مطرح کردن، یه دلیل دیگه ش هم میتونه تعداد بارهای تجربه های ناشاد-ناخوبی باشه که افراد در مواجه به چنین شغل هایی داشتن. یعنی احتمالا اگه بچه های طراحی خدمات بیان یه سر و سامونی به فرایندهای این مدل خدمات بدن، احتمالا این تصور هم کم و کمتر میشه.

3 پسندیده

اصولا چون در آمد‌ها در کارهای مختلف ساماندهی قانونی نشدن، دست افراد برای سوء استفاده بسیار زیاد هستش. به نظر من پول در کشور ما با معنای خودش فاصله زیادی داره و ارزش هر ریال برابر با اونی که جامعه حس میکنه نیست. به نظر من هرچی این فاصله زیادتر میشه پول کثیف بیشتر معنا پیدا میکنه.

2 پسندیده

برای تعمیر دیگ بخار یک کشتی عظیم بخاری از یک متخصص دعوت کردند.
وی پس از آنکه به توضیحات مهندس کشتی گوش داد و سوالاتی از او کرد به قسمت دیگ بخار رفت
نگاهی به لوله های پیچ در پیچ کرد و چند دقیقه به صدای دیگ بخار گوش داد و چکش کوچکی را برداشت و با آن ضربه ای به شیر قرمز رنگی زد …
ناگهان تمام موتور بخار کشتی به طور کامل به کار افتاد و عیب آن برطرف شد و آن متخصص هم در پی کار خود رفت!
روز بعد که صاحب کشتی یک صورتحساب هزار دلاری دریافت کرد متعجب شد و گفت که این متخصص بیش از پانزده دقیقه در موتورخانه کشتی صرف نکرده است.
آنگاه از او صورت ریز هزینه ها را خواست و متخصص این صورتحساب را برایش فرستاد:
ضربه زدن چکش 1 دلار !
دانستن محل ضربه ۹۹۹ دلار !!!

به تخصص احترام بزاریم
به شرطی که واقعا تخصصی بکار گرفته شده باشد.
اگر وجدان شما قبول کند، آن پول حلال، بابرکت یا بقول شما تمیز است

5 پسندیده

بله همین طوره. البته یه بخشیش مربوط به ارتقاء خدماته و بخش دیگری مربوط به تصویری که از خودشون می سازن و حوزه ی هویت و برند. که ما به وضوح می بینیم پیاده نشدن هر دوی این تخصص ها رو در این نوع از کسب و کار.

3 پسندیده

غیر از پولی که از دزدی به‌دست می‌آد، بین عامه دوگانۀ پول بی‌برکت و بابرکت داریم. بی‌برکت به پولی اطلاق می‌شه که از فعالیت غیرمولد به‌دست بیاد، مثل دلالی. بابرکت قاعدتاً به اونی گفته می‌شه که براش عرق جبین ریخته شده باشه. تلقی من این‌ه پول بی‌برکت/بابرکت نداریم، مثلا دلالی هم جزئی از مهارته که هر کسی نمی‌تونه داشته باشه، البته اگر نظام سیاست‌گذاری و رگولاتوری مناسب داشتیم این اندیشه‌ها به تاریخ پیوسته بود. پول چیز عجیبه. برای من شرایط اون‌قدر پیچیده‌ست که اخلاق پول قابل تعریف نیست. پول با این‌که به نظر خیلی ساده می‌آد ولی از عجیب‌ترین اختراعات بشره. خلاصه بگم، پول می‌تونه باعث جنگ بشه، بانک مرکزی می‌تونه پشتوانۀ ایدئولوژیک‌ش کنه و هزارتا چیز دیگه. اقتصاددان‌های اتریشی مثل میزس دیدگاه‌های جالبی دربارۀ پول دارن، پیش‌نهاد می‌کنم مطالعه کنید.

3 پسندیده

به نظر من اصلاً پول كثيف نيست
پول تميزه
كارها هستن كه كثيفند
پول بسيا جذاب ، فراوان و دوست داشتنيه .
اون تعميرگاه يا هر شغل ديگه كه يدي هستند يعني از زور بازو روزيشون رو كسب مي كنند اگر خودشون به اين باور برسن كه انقدر پول هست كه من به راحتي پولدار ميشم ، مشتري هايي واسشون مياد كه ديگه با اكراه و ناراحتي بهشون پول ندن بلكن به راحتي حتي بيشتر از حقشون
بياين باورتون رو تغيير بدين دوستاي من
پول تميز ترين موجوديت دنياست

1 پسندیده

دزدی هم انواع گوناگونی داره از آفتابه دزد بگیر تا اختلاس و ارتشا و دزدی هایی اصلا قابل ردیابی نیست که اینگونه دزدها حتی جزو محترمین هم هستند
حضرت پروین اعتصامی علیه السلام تیکه های قشنگی در این مورد داره
دزد جاهل گر یکی ابریق برد / دزد عارف دفتر تحقیق برد
دزد اگر شب گرم یغما کردن است / دزدی حکام روز روشن است
حکایت دزد و قاضی را حتما بخوانید

ماهيت پول تميزه
اون عملي كه باعث بدست آوردن پول ميشه كثيفه
بله دزدي كثيفه و كار خيلي نفرت انگيزي
اما
خود پول قاطعاً تميزه و همون پول از دست دزد خرج ميشه مثلاً باهاش ميوه مي خره
لذا شما نمي توني بگي پول كثيفه
الان مشخص نيست پولي كه تو جيب منو شما از كجا اومده و چرخيده و چرخيده شده درآمد ما
ممحكم عرض ميكنم پىل تميز آدم ها با كارهاي كثيفي كه انجام ميدن اسم اين تيكه كاغذ جذاب رو خراب كردند
البته تعداد آدمهاي خوب و سالم خيلي خيلي زياده و همشون دوست داشتني و مورد اعتماد

2 پسندیده

من شنیدم که بعضی ها اعتقاد دارند پولی که از رنج مردم به دست بیاد خوب نیست، البته این شامل درآمد اصناف بسیاری، از وکلا و قضات، پزشکان و تعمیرکاران میشه تا مامور اعدام و گورکن و مرده شور!
البته این اعتقاد خیلی قدیمی هست! مثلا میگفتند این افراد آرزوی بدبختی و رنج مردم رو میکنن که خودشون گذران عمر کنند و پول در بیارند که البته نمیشه گفت همه افراد یک صنف این طور هستند!

كاملاًاشتباهه دوست من
اولاً هر كدام از اين شغل هايي كه فرموديد نفر خاص خودش رو مي خواد از وكيل گرفته كه تحصيلات سختي رو گذرانده تا گوكني كه ترس از مرده و هر روز ديدن عزاداري مردم رو كه باعث ميشه هر روز غم بيشتري توو دلش جمع بشه اگر نباشن كار ما لنگ مي مونه .
بيايين ديدمون رو نسبت به درآمد همه عوض كنيم و بگيم ناز شصتشون تا بگيم يعني پولي كه ميگيرن حلاله با بركته
ما از كجا مي دونيم خدا چي واسه ما و اونها مقدر كرده پس بياين ديدمون رو نزديك كنيم به خداي مهربون و بگيم ان شالله كه همون رونقي كه به زندگي اونها دادي به ما بيشتر ترش رو با يه شغل آبرومند بدي .
پول تميز داداشا بي پولي و فقر كه خدا هم توو قرآن گفته فساد مياره از خودش بخواين با يه شغل راحت پول فراوان نصيبتون كنه منم دعا كنيد

1 پسندیده

تعمیرگاه یا هر جای دیگه چه خدمات و چه کالاها اگر با قیمت منصفانه و با تخصص درست همراه نباشه و جنس و خدمات مشتری رو مورد اشکال بی مورد قرار بده ، در داخل کار کم بذاره ،دزدی کنه و… این تلاش ها و پولهاش برکت و ارزش ندارن.