پیچ دوسو از لحاظ عملکردی چه تفاوتی با پیچ چهارسو داره؟

چرا بعضی پیچ ها دوسو هستن و بعضی چهارسو؟ از لحاظ عملکردی یا ساختاری چه تفاوتی در ابزار ایجاد میکنن که فلان جای یه وسیله با پیچ دوسو بسته میشه و اون یکی جاش با چهارسو؟

3 پسندیده

به حس خودم اگه رجوع کنم به نظرم پیچ چهارسو به راحتی محکم تر بسته میشه. البته تنوع پیچ بسته به نوع ابزاری که شرکت برای یه وسیله تعبیه کرده بستگی داره

2 پسندیده

به نظرم علاوه‌بر اینکه نظر آرمان درسته و پیچ‌های چهارسو محکم‌ترن و بستن‌شون آسون‌تره یکی از دلایلش صنعتی‌تر بودن پیچ‌های چهارسو است، پیچ‌های چهار سو رو میشه به راحتی با مته و دستگاه‌های اتوماتیک بست ولی پیچ‌های دو سو رو باید حتما دستی بست.

2 پسندیده

دلیل وجود پیچ دوسو راحتی ساخت اون هست چون ایجاد یک شیار سرتاسری روی پیچ خیلی راحتتر از طرح پیچ‌های چهارسو هست. علاوه بر این که پیچ دوسو رو نمیشه با دستگاه بست برای بستن پیچ دوسو معمولا به دو دست نیازه، یکی برای هدایت کردن نوک پیچ‌گوشتی به مرکز پیچ و دیگری برای چرخاندن پیچ‌گوشتی. نمای جانبی پیچ و پیچ‌گوشتی چهارسو گوّه‌ای‌شکل هست. این باعث میشه نوک پیچ‌گوشتی با نیروی کم خودش به مرکز پیچ هدایت بشه و نیاز به دست دوم نباشه. به خصوص اگه پیچ جایی باشه که دست راحت بهش نرسه این خاصیت خیلی مهمه. پیچ‌گوشتی‌هایی که نوک آهنربا دارن راحت پیچ چهارسو رو نگه میدارن ولی به نظرم پیچ دوسو راحت میفته مگر این که عمق شیار زیاد باشه (در واقع تا الان پیچ‌گوشتی دوسو با نوک آهنربایی ندیدم).

به دلیل همین طراحی گوّه‌ای شکل یک پیچ‌گوشتی چهارسو می‌تونه در سایزهای زیادی پیچ دقیقا فیت بشه. لحظه‌ای که یک پیچ‌گوشتی دوسو با پیچ درگیر میشه، لبه اون یک زاویه کوچک با شیار پیچ میسازه. اگر از پیچ‌گوشتی کوچکتر استفاده کنید اون زاویه بیشتر میشه و نیروی مماسی که به درد چرخوندن پیچ میخوره کمتر میشه. پیچ‌گوشتی دوسو بزرگتر یا جا نمیشه یا به سطح اطراف آسیب میزنه.

به نظرم پیچ‌گوشتی دوسو عملا فقط در دو نقطه با پیچ درگیر میشه در حالی که پیچ‌گوشتی چهارسو در هر چهار خط شیب‌دار با پیچ درگیر میشه و این‌طوری پیچ هم کمتر آسیب می‌بینه هم سفت‌تر بسته میشه.

البته پیچهای چهارسو هم تنوع زیادی دارند. اینجا می‌تونید لیستی از انواع پیچ‌های مختلف ببینید:

3 پسندیده

با توجه به سوال اصلی، و سوال لاله ملا، اصلی ترین تفاوت پیچ دو سو و چهار سو (فیلیپس) در ایجاد تورک یا گشتاور است. و اصلا، بخاطر همین گشتاور بود که پیچ چهار سو یا صلیبی اختراع شد. بدلیل شکل صلیب یا بعلاوه ی (+) شیار پیچ و سره پیچ گوشتی، این دو، هم مرکز شده، و بدون لغزش و خروج از شیار، می توان به تورک موردنیاز (یا حداکثر گشتاور) رسید. آنچه در ادوات پیچشی اهمیت دارد، نیروی پیچش یا گشتاور (تورک) است، لذا، با وجودپیچ چهارسو (و پیچ های متنوع دیگر مانند: شش گوش_آلنی، هشت پر_ خورشیدی و غیره) و مزیت آنها، دلیل و
علت استفاده از پیچ دوسو، نیاز به حداقل گشتاور است. چون در یک وسیله خاص، یا در یک نقطه خاص از یک وسیله، گشتاور کم لازم است تا باعث خرابی نشود، مثل وسایل آنتیک (یا وسایل چوبی که نیروی زیاد لازم نیست).

4 پسندیده