چجوری مغازه ها از نمره هاشون حساب ببرن؟

##هدف:
هدفم از بوجود آوردن این تاپیک، پختنِ راهکار نمره دادن به مغازه هاست.
اگه مغازه های توی یه جامعه آماری بزرگ صاحب امتیاز باشن حاضرن با همدیگه رقابت کنن و کیفیت محصولاتشون رو ببرن بالا تا امتیاز بگیرن. اما این وسط یه عالمه مسئله هست که باید حل بشن تا بشه این ایده رو پیاده کرد و از شما میخوام که تجربه و نقد های ارزشمندتون رو برای تکمیل ایده بیان کنید.
##صنف آغازین:
لباس فروشی ها(چونکه مردم بیشتر نظراتشون در مورد تجربه ی لباس خریدنشونه. البته اگه خوب نیست بگید ها، تعارف نکنید:slight_smile:)

##مسیر کاربر(سناریو)
این نرم افزار قراره به این شکل باشه:
شما یک نرم افزار روی گوشیتون دارید که وقتی بازش میکنید یه نقشه میبینید که مکانتون رو نشون میده. حالا نقشه نزدیک ترین لباس فروشی ها به شما رو نشون میده. (اما هدف این نرم افزار این نیست که نزدیک ترین مغازه هارو به شما نشون بده:joy:). حالا نرم افزار چنتا مغازه به شما نشون میده و شما میتونید اسم و نمره ی هر مغازه رو فقط ببینید. حالا میتونید یک مغازه رو انتخاب کنید و برید ازش خرید کنید(نرم افزار میتونه قابلیت های مسیر یابی و تخمین زمان و … رو هم برای راحتی کاربران داشته باشه). حالا ممکنه شما بخوایید قبل از خرید اطلاعات بیشتری از این مغازه داشته باشید. روی اسم اون مغازه میزنید و وارد پروفایل اون مغازه میشید(خوده مغازه مسئولِ ساختن و ساماندهیه پروفایلشه). اینجا میتونید ساعت کاری قانونی مغازه ها، باز یا بسته بودن مغازه(که توسط خوده صاحب مغازه توی لحظه مشخص میشه)، گذارش مغازه به صنف مربوطه :imp: و نظر بقیه کاربران رو درمورد مغازه بدونید.

##ابزار های آینده

  • برای پاساژ ها هم یه صفحه ی خاص درست میکنیم که نقشه ی ازون پاساژ روداشته باشه و نمره ی مغازه های اون پاساژ رو نشون بده.
  • اضافه کردن همه نوع از مغازه ها به نرم افزار

حالا برای انجام این پروژه یه مسئله خیلی بزرگ هست که باید حل بشه:
اگه شما بودین، چجوری جامعه ی کاربرانتون رو افزایش میدادید که این نمره برای مغازه ها با ارزش بشه؟

3 پسندیده

من با تجربه های کار استارتاپی که الان دارم، احتمالا این مسیر رو انتخاب میکردم:

  • یکی از مناطق تهران که لباس فروشی زیاد داره و مخاطب های خودش، طوری که مغازه ها با هم رقابت دارن رو انتخاب میکنم.

  • حواسم هست انتخاب منطقه بر اساس کاربرهای هدفم هم باشن. مثلا اگه میخوام با دانشجوها که اکثرا با دنیای انلاین اشنان و عشق تخفیف و جایزه و این چیزا، شروع کنم؛ میرم سراغ هفت تیر. بازار تهران رو وقتی انتخاب میکنم که میخوام برم سراغ قشر میان سال تر و یا اگه میخوام با برندهای خاص و افراد خاص-پوش پیش برم شاید برم سراغ خیابون ولیعصر و … .

  • یه پیج اینستا یا فیس بوک یا تلگرام میسازم، به صورت پیگیر حدود یک-دو ماه توش بعضی از مغازه های خیلی خوب یا خیلی بد این محله رو معرفی میکنم، حواسم خیلی به انتخاب درست مغازه بود. طوری که افراد انگیزه ی اولیه ای داشته باشن بیان دنبال کننده م شن.

  • از همون اول یواش یواش از بات های نظرسنجی برای این که مغازه های جدید رو از نظر کاربر کمک بگیرم، بهره میبردم و نظر افراد رو میگرفتم. طوری که افراد شرطی بشن که اینجا یه نظر میدن و یه مغازه خوب رو شناسایی میکنن!

  • حتما جامعه ی اولیه کاربری شامل دوستان و اشنایان درجه یک و دو رو براشون دعوتنامه میفرستادم که عضو شبکه م باشن.

  • در ضمن این کار، میرفتم رو صفحات اینستای مغازه های لباس فروشی و یا برندها و یا این صفحاتی که مانکن ها دارن نظر میذاشتم و زیر پوستی کار رو معرفی میکردم. طوری که از همون اول ادمایی که دنبال لباس جات هستن فالورم بشن.

  • بعد که به اندازه کافی خوب گرفت، اپ رو شروع میکردم و … .

2 پسندیده

در پلت فرم هایی مثل کوارا یا یلپ که دسته ای افراد تولید میکنن و دسته ای مصرف، جستجوی موضوع خیلی خوب کار میکنه. و اکثر مصرف کننده ها از طریق جستجو از بستر استفاده میکنن.

در ضمن در کنار جستجو، گزینه ای به اسم “Add a Listing” در Yelp و یا “Add a Question” در کوارا هست که به زنده موندن جریان ایجاد سوال یا پیشنهاد کمک میکنه.

در ضمن حواستون به فروشگاه های اینترنتی هم باشه. شیکسون، بامیلو، … . این ها خودشون نظرسنجی هم دارن، فروش لباس یا محصول هم دارن، تحویل لباس هم دارن. البته برای بازار ایران، جدا شدن از بازار حقیقی (مغازه)، تا یه دهه آینده اتفاق نمیفته. ولی به هر حال بهتره حواستون به روندها باشه. شاید دلیل به وجود اومدن ابزارهایی مثل «موتور جستجوی خرید» همین روندهاست.

البته عمر آمازون ۲۰ سال هست، ولی فکر نمیکنم ده سال پیش که یلپ یا مشابه اون به وجود اومدن و فراگیر شدن، هنوز خبری از خرید و فروش آنلاین کالا به قدرت امروز بوده باشه.

2 پسندیده

من برای شروع این ایده یه صفحه توی اینستاگرام ساختم و در داخل اون، از فالوورام میخوام که نظرشون رو از آخرین خریدشون بگن و به خریدشون نمره بدن.
اینستاگرام رو اتنخاب کردم چونکه وقتی یک نفر یه پیج روی توش فالو میکنه، فقط وقتی اسمی از اون پیج میبینه که اون پیج خبر جدید داشته باشته و تلگرام رو انتخاب نکردم چراکه همیشه یه کانال یا یه گروه توی لیست کاربر دیده میشه که این ممکنه کاربر رو آزار بده و کاربر کانال رو حذف کنه.
در حال حاضر قصدم اینه که کاربرام رو با نمره دادن آشنا کنم و یواش یواش یه بانک اطلاعاتی بزرگی از نمره ها و مغازه ها بسازم.
آدرس پیج:
nomre_plus

1 پسندیده

برای یه مدتی پیج اینستاگرام رو فعال نگه داشتم و از اطرافیانم خواستم که توی اون پیج فعالیت کنن و نظرشون در مورد خرید های اخیرشون بگن و به مغازه نمره بدن و تلاش کردم که فالوور های پیج رو زیاد کنم و به 500 تا رسوندم.

اما بعد از چند هفته به این نتیجه رسیدم که ایسنتاگرام محلی برای گرفتن اطلاعات نیست بلکه برای دادن اطلاعات به کاربران مفید تر است.(برای مثال یک پست 160 تا لایک میگرفت اما کامنتی نداشت.)

برای همین تصمیم گرفتم که پروژه رو از اینستاگرام به تلگرام منتقل کنم و برای اون یک ربات تلگرام بسازم. بدین شکل که شما لوکیشن خودتون رو برای ربات میفرستید و نوع مغازه رو انتخاب میکنید(مثلا سوپر مارکت). سپس ربات مغازه ای که بالاترین نمره رو داره و در فاصله ی مشخصی از شما هست رو به شما نشون میده.

شما میتونید انتخاب کنید که مغازه ی بعدی رو به شما نشون بده یا تصمیمتون همین مغازه هست. در صورت تمایل به خرید، ربات لوکیشن مغازه رو برای شما میفرسته.

شما میتونید بعد از خریدتون و یا هر وقت دیگه به مغازه ها نمره بدین.

فقط اینجا یه مشکلی پیش میاد و اونم اینه که:

من میخوام فقط کسانی که از مغازه ی مورد نظر خرید کردند بتونن به اون نمره بدند ولی اینجوری هر کسی به هر مغازه ای میتونه نمره بده

این میتونه باعث بوجود اومدن تقلب و کم شدن ارزش اون نمره بشه

2 پسندیده

شاید بد نباشه یه تحقیقی کنی ببینی پلتفرمهایی مثل اسنپ و تپسی چجوری از پس این مشکل براومدن. در این پلتفرم ها هم نمره دادن خیلی مهمه و جوری پیاده شده که جایی برای سوءاستفاده نباشه.
حتی از یکی شنیدم که این نمره دادنشون دو طرفه هست. یعنی راننده ها هم می تونن به مسافرشون نمره بدن. مثلا اگه مسافری تو ماشین سیگار بکشه و این کار رو چند بار تکرار بکنه راننده ها با نمره منفی دادن بهش می تونن باعث بشن که مسافر در صورت تکرار خطا دیگه نتونه از سرویس تاکسی های آنلاین استفاده کنه.

تست خوبی بوده و ایده ی بات تلگرامی که مطرح کردید هم جالبه. :sparkles:

یه نکته که ممکنه به دردتون بخوره، تُرُب داره میره به سمت فروشگاه های آفلاین! چرا ش رو نمیدونم، و انتخابشون هم عجیب بوده. چون هنوز تو کار قبلی به موفقیت کافی نرسیدن.

راجع به تقلب هم، ساده ترین کار (حداقل برای شروع) اینه که برا هر کسی یه بودجه ی نمره در نظر بگیرین. از بین نمیبرش، ولی کمش میکنه. چون ادما محتاط تر خرجش میکنن.

1 پسندیده