چجوری میشه یه مجله علمی رو ارزشیابی کرد؟

احتمالن در مورد ایمپکت فکتور ( Impact Factor IF) شنیدید که یه روش ارزشیابی مجلات علمی هست.

سوال اول: چجوری میشه IF یه مجله رو تعیین کرد؟

سوال دوم: غیر از IF چه سنجه های دیگری برای ارزشیابی مجلات هست؟

5 پسندیده

ضریب تاثیر IF برای مقاله نیست، برای مجله هست. هر مقاله، تعداد ارجاع (citation) داره که در دیتابیسهای مختلف گردآوری میشه. پس به هر مقاله هر مجله، میتونید تعداد ارجاعات رو نسبت بدید. برای سادگی، به مقاله، مثل یه نوشته در وب نگاه کنید. ارجاع، مثل تعداد لینکهای بیرونی به نوشته هست.

برای ضریب تاثیر، رایجترین روش اینه: تعداد ارجاعات سال مورد نظر به مقاله‌های منتشر شده در دو سال قبلش رو در نظر میگیرن. برای مثال، فرض کنید میخواید ضریب تاثیر مجله در سال 96 رو به دست بیارید: تعداد ارجاعات به مقاله‌های منتشر شده در سالهای 94 و 95، تقسیم بر تعداد این مقالات رو حساب میکنید.

بخصوص در دهه اخیر، روشهای تقلب بسیار زیادی در زمینه خودارجاعی و ضریب تاثیر اتفاق افتاده. به همین دلیل، به جز موارد بسیار بالا، تقریبا میشه گفت که ارجاع و ضریب تاثیر، مفهوم خودشون رو از دست دادن. یعنی ارجاع بالا به یک مقاله، لزوما به معنی کیفیت بالای اون نیست و به فاکتورهای زیادی بستگی داره.

در زمینه مقاله، من روش بهتری ندیدم ولی در زمینه مجلات روشهای پیشرفته‌تری وجود داره، برای مثال Eigenfactor که پیچیدگی زیادی داره ولی الان بیشتر بهش تکیه میکنن تا ضریب تاثیر.

5 پسندیده

ایمپکت فاکتور، شاخصی برای سنجش یک ژورنال است نه یک مقاله. اما اگر بتوانید مقاله‌تان را در ژورنالی با ایمپکت فاکتور بالاتر چاپ کنید، احتمال این که دیده شود و مورد توجه قرار گیرد بیشتر است.

ایمپکت فاکتور بالا لزوما نشانه بهتر بودن نیست. در هنگام مقایسه باید رشته‌های یکسان را با هم مقایسه کرد. برای مثال ایمپکت فاکتور ژورنال‌های ریاضی و فیزیک معمولا پایین‌تر از شیمی و مهندسی مواد است چون تعداد ارجاعات کمتری دریافت می‌کنند. این موضوع در مورد شاخه‌های مختلف علم فیزیک هم وجود دارد. برای نمونه ایمپکت فاکتور شاخه‌های آزمایشگاهی بالاتر از شاخه‌های نظری است چون کارهای آزمایشگاهی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

5 پسندیده

بله من در اون لحظه اشتباه نوشته بودم و اصلاح شد ممنون.

@yousef
@Ali_Shakeri

میشه رهنمایی کنید که برای فهمیدن اینکه IF و Eigenfactor یه مجله چنده باید چکار کرد؟

2 پسندیده

راه خیلی ساده، اسم مجله و impact factor رو توی گوگل سرچ کنید، اگه داشته باشه میاره. مثلا:
phyiscal review B impact factor
فقط اینکه لزوما همه مجله ضریب تاثیر رسمی ندارن.

2 پسندیده

البته @yousef جواب رو دادن، یه راه دیگه ش هم گشتن تو گوگل برای ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور لیست مجلات هست:

https://www.google.com/search?q=impact+factor+2018&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab

مثلا اینجا لیست مجلات فیزیک-شیمی انتشارات اِلزِویر Elsevier و ایمپکت فکتورهاش هست:

https://www.elsevier.com/physical-sciences/chemistry/latest-impact-factors

1 پسندیده

از وب سایت یابش هم قابل استفاده است دسترسی رایگان به جی سی آر یعنی ژورنال سایتشن ریپورت که پایگاه رسمی اعلان ایمپکت فاکتور برای هر سال میلادی است

Yabesh.ir