چجوری یادگیری برنامه نویسی رو شروع کنیم؟

سلام. من میخوام برنامه نویسی رو شروع کنم و علاقه زیادی هم بهش پیداکردم، اما مشکلی وجود داره اینه که نمیدونم از کجا و چجوری شروع کنم. هیچ اشنایی هم ندارم که کمکم کنه، تازه امروز با اینجا آشنا شدم و امیدوارم بتونید کمکم کنید. ممنون.

3 پسندیده

بهتر مشخص کنید برای چه هدفی میخواید. کسانی که تجربه دارن میتونن بهتر کمک کنن.

من میتونم در مورد تجربه ای که برای شبیه سازی داشتم صحبت کنم ولی برای هدفهای دیگه ممکنه سبک کار متفاوت باشه. خیلی کلی میگم ولی قطعا، زبان برنامه نویسی رو براساس هدفی که دارید انتخاب کنید.

  • یه زبان برنامه نویسی انتخاب کنید. ترجیحا زبانهائی مثل C یا Fortran برای شروع توی کار شبیه سازی خوبه، ولی اگر درست پیش برید اساسا بعدا میتونید در زمان کوتاهی به زبانهای دیگه هم مسلط بشید.

  • مطالب خیلی پایه ای رو یاد بگیرید. با نوشتن چند برنامه ای که معمولا هست توی مراجع. برنامه ها رو بنویسید این خیلی مهمه که عادت کنید به نوشتن و سروکله زدن با برنامه. بعدا خیلی از چیزهای که لازم دارید رو میتونید پیدا کنید از منابع مختلف ولی فهم و تسلط بر آنها نیاز داره به تجربه شخصی. به نظرم توی این قسمت از کسی کمک نگیرید و خودتون همه چیز رو پیش ببرید.

  • الزامی نداره تمام مطالب یه کتاب رو تا آخر بخونید. بهتر ساختارهای ساده و اصلی رو یاد بگیرید ولی در عوض، شروع کنید به انجام پروژه های ساده. الگوریتم مناسب رو بسازید و با استفاده از چیزهای که میدونید کار رو جلو ببرید. هر جا نیاز پیدا کردید، دستورهای جدید رو یاد بگیرید.

  • الگوریتم و سبک منظم داشتن خیلی مهمه و بهتره از اول به این نکات دقت کنید. اگر به سطح function یا subroutine یا class رسیدید، حتما عادت کنید که از این قابلیتها استفاده کنید. این قابلیتها، هم ارزیابی خطاها و بهینه سازی برنامه رو براتون ساده میکنن، هم امکان این رو میدن که از قسمتهای مختلف برنامه در جاهای دیگه به راحتی استفاده کنید.

3 پسندیده

سلام، سعی کنید از زبان های مدرن و امروزی استفاده کنید مثل Kotlin ,Scala, Rust, Elixir، Clojure و غیره. وقت با ارزش رو با عقبگرد تلف نکنید.
در ضمن Functional Programming میتونه نقطه مناسبی برای شروع باشه

سلام،
خوبی بیشتر (تقریبا 99%) زبانهای برنامه نویسی اینه که اصول و قاعدشون شبیه همه. یکی رو یاد بگیری، بقیه رو خیلی سریعتر میتونی بفهمی. اگر دانشگاه شما کلاسی در این زمینه ارائه کند، فرصت عالی هست تا یک شناخت ابتدایی بدست آوری (در واقع فقط کافیه الفباش رو یاد بگیری، خودت میری سمت جمله نویسی و داستان سرایی!)

اگر دانشگاهتون همچین کلاس هایی نداره، بد نیست موسسه ای برید که در 6-7 جلسه یاد بده. اگر وقت یا هزینه اونم ندارید، سایت هایی هستند که کلیپ آموزشی (یا رایگان، یا در حد 10-20 هزار تومن) ایجاد کردن تا از صفر این زبان ها را یاد بدن.

2 پسندیده

بنظر من اگه میخوای کاملا حرفه‌ای و بعنوان شغل آینده‌ت برنامه‌نویسی رو انتخاب کنی با زبان ++C شروع کن. چون با یادگیری ++C درک بالایی از برنامه‌نویسی پیدا میکنی و در آینده خیلی ساده‌تر میتونی زبان‌های دیگه رو یاد بگیری. در ضمن تسلط بر زبان انگلیسی هم یکی از ملزومات برنامه‌نویسی محسوب میشه و بدون اون نمیتونی به برنامه‌نویس موفقی تبدیل بشی. پس اگه میخوای برنامه‌نویس بشی باید بطور موازی روی زبان هم کار کنی.

در صورتیکه فقط برحسب علاقه و کنجکاوی میخوای کدنویسی انجام بدی بنظر من زبان پایتون خیلی مناسبه چون سینتکس ساده‌ای داره و در کمترین زمان به هدفت میرسی.

شب و روزگار خوش

2 پسندیده