چرا آجرهای ساختمانی حفره دارند؟

بازهم نمی دونم اتاق سوال رو درست انتخاب کردم یا نه، اما رو این اتاق بیشتر مطمئن بودم.
چند سالیه که ساختمان ها رو با آجرهای سوراخ دار می سازند، خوب تصور من اینه که آجرها رو باید جوری روی هم بذارن که مواد (ملات) لابلای سوراخ ها رو هم پر کنه، اگه تصور من درسته پس چرا آجرها رو از کنار روی هم میذارن، نکنه میخوان آجر کمتری مصرف کنن


:zipper_mouth_face:

7 پسندیده

فکر کنم وجود سوراخ (حداقل در مورد آجر نارنجی رنگ در تصویر) دقیقا به همین خاطر باشد. در غیر این صورت، ملات به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد. تصور کنید که این سوراخ‌ها وجود نمی‌داشتند. در این صورت، با ضعیف‌ترین تنش برشی (مثلا تکیه دادن به دیوار) دیوار فرو می‌ریخت.

1 پسندیده

منظورتون حالتیه که سطح دایره ای رو به بالا باشه؟
تازه ممکنه حفره ها از نظر عایق بندی مؤثر باشند، در این صورت لزومی نداره دایره ها رو به بالا باشند و با ملات پر شوند.

سلام.

تا اونجا که من میدونم این حفره ها برای عایق بودن و سبک بودن هست.

در مورد ملات هم چیزی که من از این سفال ها و آجر ها می دونم اینه که این سوراخ‌ها ملات به طور عمودی هم داخل آجر ها نفوذ می کرنه و باعث استحکام بیشتر دیوار میشه.

یه چیز دیگه هم اینه که شما برای چه کاری دارین از آجر استفاده می کنین برای همینه که این همه مدل آجر داریم.

3 پسندیده

خوب دیدم که این آجرها رو در دیوارهای ساختمان های مسکونی به کار میبرن، وقتی دهانه حفره ها روبه بالا نباشه ملات کمی مصرف میشه و داخل حفره ها تقریبا خالی می مونه، پس هوای درون حفره ها، نقش عایق گرما رو پیدا میکنه، اما استحکام دیوار چطور؟

1 پسندیده

والا حفره ها راه به در هستن و به صورتی قرار می گیرن که عمود بر سطح افق هستن.

اگر درست متوجه شده باشم شما میگین چجوری باعث استحکام میشه که جوابش یکم از چیزایی که من بلدم خارج هست و شاید یه مهندس مکانیک بهتر بتونه جواب بده ولی در خلاصه باید بگم داخل سوراخ ها از ملات پر میشه که استحکام بیشتری داره و میتونه حکم یه ستون رو داشته باشه و تنش برشی (الیته اگه اشتباه نکنم) رو بیشتر تحمل کنه.

2 پسندیده

“راه به در هستن” یه اصطلاحه؟
ولی چیزی که من دیدم اینه که تو عمل و چیدن دیوارها محور استوانه حفره ها افقی قرار می گیره.

یعنی دو طرفش باز هست.

احتمالن منظور شما دیواری هست که با سفال درست میشه این نوع دیوار ها فقط برای جدا کردن و عایق حرارتی هست و باری بهشون وارد نمی شه وگرنه آجر اینجوری برای دیوار چیده میشه:

که استحکام هم داره تا حدی و برای دیوار های حمال استفاده میشه. ولی دیوار هایی که نیروی زیادی بهشون وارد نمیشه از سفال هایی که رنگ زرد دارن استفاده میشه (که من اسم دقیقشون رو بلد نیستم) و بله شما درست میگین موازی با محور افق هست مهور استوانه ها.

2 پسندیده

چیزی که من بسیار دیدم ، دیوارهای کناری که مرز بین داخل ساختمان و بیرون هستند یا دیوارهای بین اتاق ها، رو برعکس چیزی که شما تو عکس نشون دادید میسازند، آیا این دیوارها حمال نیستند؟

نه تا جایی که من می دونم نیروی چندانی بهشون وارد نمیشه. من دقیق نمی دونم دیوار حمال کجا ها استفاده می شه و آیا الان هم در ساختمان سازی به کار میره یا نه، ولی نیروی اصلی ساختمان از طریق ستون ها تحمل میشه.

1 پسندیده

شاید مثل ساختن تونل های مترو که باعث استحکام بیشتر سطح زمین میشه، این سوراخ ها هم همین نقش رو برای استحکامش داشته باشن!

البته از کسی هم که بیشتر از من فیزیک خونده پرسیدم اما بازم نمیدونم درسته حرفشون یا نه، گفتن به خاطر اینکه موقع چیدن، سیمان یا بتن بینشون بره و محکم تر چیده بشن این کار رو میکنن!

سوال جالبی بود تا حالا بهش فکر نکرده بودم :thinking:

1 پسندیده

میشه بیشتر توضیح بدید، ممنون

1 پسندیده

من این سئوال رو از پدرم که تجربه چن دهه کار ساختمانی داره پرسیدم. ظاهرا برای استحکام بیشتر باید با ملاط پر بشه. در این حالت ایده آل خیلی به آجرهای معمولی ارجحیت داره. ولی توی کار ساخت و ساز این کار به معنی بالا رفتن قیمت تمام شده هست. به همین خاطر معمولا خالی به کار برده شده. در برابر زلزله، این آجرها و دیوارهای به این شکل، به دلیل فضای خالی پودر میشن. نمونه های زیادی توی همین زلزله غرب دیده شده. برای ساختار کم اطمینان ساخت و ساز در ایران، آجر معمولی مطمئنتر هست.

3 پسندیده

من در این حد شنیده بودم که ساختن استاندارد تونل های مترو زیرزمین باعث میشه که در برابر زلزله زمین رو مستحکم تر کنه!
اما دلیل علمیش رو نمیدونم، حتما میپرسم و توضیحات تکمیلی رو به زودی اعلام میکنم.

1 پسندیده

با سلام
مدلی که شما میفرمایین برای جداسازی مثلا دو اتاق از همدیگه هست که ضخامت دیوار اتاق ها کم باشه که ما بهش میگیم تیغه چون هیچ باری روی این دیوار نیست و هدف ضخامت کم دیوار هست

در مورد دیوار حمال هم در موردی هست که دیوار وظیفه نگهداری وزنی رو داره (سقف) که قبلا برای طاق ضربی یک طرف تیرآهن روی اون قرار می گرفت و طرف دیگه یا به تیرآهنی جوش میخورد یا اون هم سوار دیوار دیگه ای میشد. که حالا شاید به تعداد انگشت شماری دیوار حمال ساخته میشه

2 پسندیده

از دید شما نقش حفره‌ها چیه؟ آیا برای دیوار جدا کننده، خالی موندنشون از ملات مهم نیست؟ و حتی مفیده (مثلا به عنوان عایق حرارتی به جای آجر معمولی)؟ و برای دیوار حمال پر شدنشون باعث استحکام بیشتر میشه؟

سوراخهای آجرها فقط برای عایق صوتی است و ربطی به استحکام دیوار نداره .
دیوارها متفاوتند .تیغه و ده سانتی و بیست سانتی و…
تیغه برای دیوار در فضای کم بکار برده میشود و آجرها به صورت ایستاده و با گچ ساخته میشود.
ده سانتی برای جدا کردن اتاق ها و آجر بصورت خوابیده با ملاط سیمان ساخته میشود.
بیست سانتی که مقاوم تر از ده سانتی است معمولا برای دیوارهای پایه ساخته میشودو دو آجر بصورت خوابیده کنار هم و یک آجر برعکس در جلوی آن دو آجر بصورت خوابیده ساخته میشود .
دیوار حمال | وقتی طول یک دیوار زیاد باشد یک دیوار که برای جدا سازی فضا عمود بر وسط دیوار طولانی ساخته میشود نقش حمال را ایفا میکند

2 پسندیده

خب اگر از کنار هم بذارن همون قسمت توسط ملاتی که برای کاشی کاری یا سنگ کاری ریخته میشه استفاده میشه و محکم تر میشه در عین این که این آجرها سبک تر و عایق تره

1 پسندیده

اگر طرف صحبتتون بنده هستم عرض کردم سوراخها فقط برای عایق صوت هستند ونه عایق حرارت و اگر پر شوند دیگر عایق صوت نیستندو استحکام دیوار به دو عامل بستگی دارد 1- ضخامت دیوار 2-طریق آجر چینی . طریق چیدن آجر یعنی دو آجری که کنار یکدیگر چیده میشود شکاف بینش وسط آجر ردیف بالائی باشد.

1 پسندیده

من فکر میکنم که به منظور عایق ساختن است که سردی و گرمی را انتقال ندهد این تکنیک باعث میشود که سردی و گرمی از دیوار عبور نمیکند و هوای خانه در ه سرما گرم و در گرما سرد خواهد بود، مانند لایه های فلاکس که در ورود سردی داخل فلاکس جلو گیری میکند این خلا یا حفره فقط مانند جدار و خلای بین شیشه فلاکس عمل میکند البته من این قسم فکر میکنم از کسی هم نشنیدم…شاید کدام دلیل دیگری هم داشته باشد.

3 پسندیده