چرا از بعضی صداها بدمون میاد؟

چرا از صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه یا سابیده شدن دوتکه اهن به هم بدمون میاد؟

صداهای انزجار اور

این به نحوه پردازش مغز روی صداها مربوط میشه. صداهای معمولی در قسمت غشای شنوایی مغز پزدازش می شن در حالی که صداهای گوش خراش قسمتی از مغز رو تحت تاثیر قرار میدن که مربوط به پردازش احساسات هست به نام :“آميگدالا”. این قسمت از مغز با مسایلی مثل: کشف احساسات، بررسی احتمال خطر، ذخیره اطلاعات مربوط به ترس سر و کار داره . اطلاعاتی که جنبه ی هیجانی دارند ازآمیگدالا می‌گذرند و حافظه مربوط به آنها بهترذخیره می‌شود و نیز آمیگدالا نقش اصلی را در شروع پاسخ به ترس دارد.

با توجه به این چیزایی که تا به حال خوندم: احتمالا این حافظه ترس در ما وجود داره و وقتی یه صدای ناخوشایند و تحریک آمیز می شنویم این قسمت از مغز فعال میشه مثل یه زنگ خطر.

1 پسندیده

فرق صداهای عادی و صداهای خطرناک در چیه؟ آیا فرکانسشون متفاوته؟ یا شدتش؟ یا چیز دیگه ای هم تاثیرگذاره؟

#پرسش

1 پسندیده

یه کار تحقیقاتی توسط موسیقی-لوژيست های اتریش و آلمان انجام شده که درش فرکانس های مشخصی رو از صداهای ناخوشایند (مثل کشیدن شدن ناخن روی تخته) حذف کردن و یا قسمت های نویزمانند این صداها رو حذف کردن و بعد افرادی رو در معرض این صداهای تغییر کرده گذاشتن.

در عین اینکه این افراد به این صداها گوش میدادن، علائم استرس رو درشون اندازه میگرفتن، مثلا ضربان قلبشون، فشار خونشون، و رسانش پوستشون رو.

نتیجه این بوده که فرکانس های گوش خراش، لزوما بالاترین و یا پایین ترین فرکانس های موجود در صداها نبودن، بلکه فرکانس هایی بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز بودن. فرکانس صداهای انسانی در این بازه ی فرکانسی قرار داره! و این احتمالا نشون میده که گوش انسان و سیستم شنوایی انسان برای بقای بیشتر طوری تکامل پیدا کرده که چنین فرکانس هایی رو تقویت کنه. و تقویت چنین فرکانس هایی موقع کشیده شدن گچ روی تخته هست که باعث افزایش استرس افراد و آزار میشه.

منبع: مجله ی علمی «علم زنده» .
#پرسش:
سیستم گوش انسان چه جوری صداها رو تقویت میکنه؟
با توجه به اینکه سیستم شنوایی انسان چنین بازه ی فرکانسی رو تقویت میکنه، چه صداهایی بهتره در این بازه فرکانسی قرار بگیرن؟

3 پسندیده

سیستم گوش امواج صوتی رو از طریق پرده گوش وارد یه محیطی میکنه که یه محیط مایع قرار داره. این محیط به فرکانس بیرونی پاسخ میده و با اثرش روی دریچه های یونی اون رو تبدیل میکنه به سیگنال عصبی.
پاسخ سیستم عصبی به صوت (جدا از بحث شدت خیلی بالا) ربط مستقیمی به فرکانس نداره. یه دلیل قطعی یادگیریه و شرطی شدنه. ولی یه شاخه از عصب شناسا بیشتد این پاسخهای مشترک رو ژنتیکی میدونن. شاید بهتره ادم ببینه چه صداهای طبیعی توی اون بازه هستن تا ادم بفهمه این واکنش چرا اتفاق میوفته.

3 پسندیده

برا اینکه مطمئن شم درست فهمیدم: چه صداهای طبیعی در فرکانس های بین 2000 تا 4000 هرتز هستن؟ که این همون فرکانس ازارنده ای هست که برای صوت های نخراشیده مثل کشیده شدن گچ رو تخته در اوردن.

برا همچین سوالی با یه گوگل بیست دقیقه ای چیزی بهتر از تصویر زیر نیافتم: ظاهرا فرکانس طبیعی صدای زن در این بازه میگنجه! :slight_smile:

حالا جدا از شوخیش این به نظر طبیعیه. چون خانما وظیفه حمایت از بچه ها رو داشین باید توانائی تولید صدای هشدار دهنده رو داشته باشن. ولی صدای کشیده شدن پنجه حیوانات وحشی روی اجسام هم احتمالا در همین باز باید باشه.

1 پسندیده