چرا این حس در آدمها هست که قرنطینه به سادگی تمام خواهد شد؟

بخشی از افراد به طور خودخواسته در قرنطینه به سر میبرن و در شبکه‌های اجتماعی این تصور وجود داره که به سادگی این وضعیت تمام خواهد شد. چند نکته بسیار مهم در مورد این داستان هست که ظاهرا در ذهن جامعه به خوبی جا نیوفتاده:

  • هنوز به طور مشخص نمیدونم اثر تغییر فصل بر شیوع به چه شکلی خواهد بود ولی با احتمالی ممکن این امید وجود داشته باشه که با رسیدن فصل بهار وضعیت بهبود پیدا کنه. ولی در هر حال شیوع بدون «قرنطینه جمعی» کنترل نخواهد شد.

  • اگر این اتفاق نیوفته، وضعیت امروز جامعه ایران و بی‌توجهی قشر عظیمی به رعایت قرنطینه خانگی، عملا مفهوم اون رو از بین برده. قرنطینه یک مفهوم جمعیه و رعایت یک فرد به تنهایی، یا حتی ۵۰ درصد جامعه، دردی رو دوا نخواهد کرد. بویژه اینکه ارتباطات ساده از جمله خرید اجباری باعث برخورد با ۵۰ درصد بی‌توجه میشه!

  • وضعیت پشتیبانی پزشکی از یک طرف و پشتیبانی عمومی از طرف دیگه، باعث مشکلات بسیار زیادی خواهد شد که ممکنه به زودی شروع بشه! شاید برای اولین بار در این مملکت، آدمها بفهمن «زیستن تنهایی تقریبا غیرممکنه» چون نیازهایی که ظاهرا به شکل بدیهی قابل رفع بود، الان دیگه قابل رفع نیست (مثل غذا یا حتی پشتیبانی عمومی از نظر انرژی و …)

همین امروز هم میشه دید که به وضوح قرنطینه پیشگیرانه برای کاهش شیوع شکست خورده و احتمالا بحران به همه جا سرایت کرده یا میکنه. به نظر میاد که وضعیت به سمت نیاز به قرنطینه طولانی با پیچیدگی بسیار بالا میره و احتمالا نتایج بسیار شوک‌آور خواهد بود.

با این توصیفها، چرا هنوز افراد فکر میکنن که این بحران به سادگی حل خواهد شد؟
شما هم مثل من می‌بینین وضعیت رو یا مشاهده و تحلیل متفاوتی دارین؟
با واقعیتهای موجود، در سناریو عدم تاثیر گرما، به نظرتون چه اتفاقی میوفته؟

7 پسندیده

زیرا به اهمیت خطری که اتفاق افتاده آگاه نیستند. مسلما اگه یه پزشک با آنها صحبت کنند خیلی زود قانع می شوند که چنین موضوعی بسیار خطرناک است. فرض کنید دو ماه آینده یکی از دوستان شما بر اثر این بیماری خدایی ناکرده فوت می کند. چقدر شما ناراحت می شوید؟ حتما آرزو می کنید به گذشته برگردید و از این اتفاق جلوگیری کنید. الان دو ماه پیش از آن اتفاق است و می توانید تمام تلاش خود را برای پیشگیری کنید

1 پسندیده

یک باور در بین اطرافیانم وجود دارد که «این ویروس در اثر گرما از بین می‌رود». به نظرم این باور خیلی دقیق نیست چرا که این نکته را در نظر نمی‌گیرند که دما تا چه حد باید بالا باشد. چیزی که من حدس می‌زنم این است که:

  • بدون شک این ویروس در دمای بدن انسان از بین نمی‌رود. بنابراین حداقل دمای بالای ۴۰ درجه نیاز است که حتی در تابستان در همه جای ایران یافت نمی‌شود.
  • دوم این که، نرخ شیوع ویروس‌های تنفسی (مثل آنفولانزا) در تابستان کمتر می‌شود به این دلیل که مردم کمتر عطسه و سرفه می‌کنند.

من فکر می‌کنم با در نظر گرفتن این دو مورد، قرنطینه و ریشه‌کن کردن این ویروس (تا پایان تابستان) ضروری است وگرنه زمستان سال آینده باز هم با نرخ شیوع بالا ظاهر می‌شود.

3 پسندیده

این البته مقایسه لزوما درستی نیست. ویروس در بدن در حالت فعال قرار میگیره در حالتی که در بیرون در حالت غیرفعال هست. بنابراین نمیشه نتیجه گرفت که چون در بدن حضور داره بنابراین در دمای بالای ۳۷ درجه از بین میره! باز هم میگم «لزوما»، ممکنه درست هم باشه!

بسیار بعیده که کرونا یک ویروس یکباره باشه و احتمالا تبدیل به یک روتین فصلی خواهد شد. ولی اگر به شکل کروناهای معمول باشه، هم سیستم دفاعی و هم ویروس به همزیستی میرسن و به نوعی از حالت بدخیم به خوش‌خیم مبدل میشه. تمام اینها هنوز گنگ هست ولی یک چیز قطعیه: تا زمانی که واکسن مناسب پیدا نشده و در اولین شیوع ویروس هستیم، خطر بالایی جامعه انسانی رو تهدید میکنه.

2 پسندیده

البته باز هم این صرفا حدس و گمان من هست که به دلیل ساختار شیمیایی ویروس، احتمالا دماهای بالاتری از دماهای معمولی برای شکستن این ساختار لازم هست. فکر کنم @sepinoud.keshaavarz می‌تواند در این مورد نظر دقیق‌تری بدهد.

2 پسندیده

معتقدم شیوه رسانه‌ای مواجه با این ویروس دچار تناقض و پارادوکس شده. از یه طرف تبلیغ میشه که این ویروس خیلی جدی نیست ، جدی نگیرید و صرفا همان بهداشت اولیه رو رعایت کنید. در مقابل تبلیغ میکنند که اکیدا مردم از خانه‌ها خارج نشوند و در خانه بمانند (یعنی ویروس جدی است)
همین باعث شده نیمی جدی بگیرند و دقیق مسائل بهداشتی و عدم حضور در اماکن عمومی رو اجرا کنند و برخی بی خیال شده اسباب سفر و تفریح رو فراهم کنند.
به قول @yousef همین که نیمی از جامعه ، بخشی از جامعه مراعات نکنه برای شیوع بیشتر و تداوم شیوع ویروس کافیه.

اخیرا در فضای مجازی فیلمهایی منتشر میشه که در ورودی برخی از شهرها بین افراد جدی و بی خیال تنش‌هایی ایجاد شده. متاسفانه دولت هم در همین وضعیت جدی گرفتن یا نگرفتن گیر کرده در حالی که می‌تونست با کمک نیروهای مسلح (تانک و زره‌پوش) ورودی برخی شهرها رو مسدود کنه و به افراد بی خیال نشون بده قضیه جدی است.

3 پسندیده