چرا بانجی جامپرها در اثر پرش بهشون ضربه ای وارد نمیشه؟

بانجی جامپینگ

8 پسندیده

#پرسش
جنس طنابی که اینا باهاش می پرن چیه؟ کشسانه؟

1 پسندیده

I am not sure what you mean by impact.

طناب‌هایی که استفاده می‌کنن کشسانه. به خاطر همین سرعتشون به تدریج کم میشه و در نتیجه شتاب و ضربه کمتری احساس می‌کنن.

3 پسندیده

اگه طنابشون کشسان نبود احتمالا وقتی به پایین ترین نقطه میرسیدن پاشون یا سرشون از بدنشون جدا میشد!!
برای رفاه حال بانجی جامپرها طنابشون رو کشسان در نظر گرفتن! :grin:

3 پسندیده

همم. مرسی.

###پرسش

  • ایا شکل داربستی که دور بدن میبندن (نوع اتصال طناب به بدن) تاثیر ی در توزیع نیرویی که به بدن وارد میشه داره؟

  • ثابت کشسانی این طناب مهمه؟ چه جوری میشه حد بالا رو براش پیدا کرد؟

  • اگه به جای یه کش بلند، یه طناب ساده و محکم استفاده میکردن با انتهای کشی (مثلا داربست رو کشسان میذاشتن)، چی لازم بود که ضربه ی وارد به بدن همچنان قابل تحمل باشه؟

###مشاهده
پ.ن. یه برنامه ی تلویزیون دیدم که درش آدما از صخره با طناب صخره نوردی (که کشسان نیست) میپریدن پایین. متاسفانه چند تا کلیپ سرعتی بود و فرصت نشد دقیق بفهمم چی به چیه،‌ و الان هم که میگردم نمیتونم ویدیوهایی مربوط پیدا کنم.

فقط مطمئنم که از صخره های بلندی با طناب های صخره نوردی میپریدن و زنده میموندن! و موندم که اونا دقیقا چرا زنده میموندن؟!

3 پسندیده

اینکه زنده می موندن درست، اما خب به نظرم ضربه بزرگی رو بدنشون تحمل می کرده. یعنی به نظرم مفاصلشون ضربه میبینه. تکانه منتقل شده تو این وضعیت خیلی زیاده به نظرم. در عرض چند ثانیه کوتاه سرعتت از یه مقدار زیاد به صفر برسه، به لحاظ فیزیکی ضربه سختی خواهد بود. همینطوری که بهش فکر می کنم زانوهام درد می گیره :tired_face: .
شاید بدناشون قوی بوده.

پرسش
آیا من چیزی رو به لحاظ علم فیزیک از قلم انداختم در مورد تغییر تکانه؟

1 پسندیده

سلام لاله و همه دوستای پادپرسی دیگه…

من تجربه این پرش رو شنبه همین هفته (29.4.1398) تو چالیدره مشهد داشتم. خوب بود و پر از هیجان و البته در شروع خیلی ترسناک :upside_down_face:
اولش این رو بایست بگم که: نمیشه گفت ضربه‌ایی وارد نمیشه. چون ضربه وارد میشه، اینو خودم با تمام وجودم، مفاصلم :wink: و حسم تجربه کردم. اما اینطوری بایست گفت چه آسیبی ناشی از اون ضربه وارد میشه و یا نمیشه.

قبل پرش بایست به برگه 7 سوالی که همش به سلامتیت برمیگرده مثل قلبت، سلامت مفاصلت، استرست، بیهوشیت، تنفست و از این جور چیزا پر میکنی و امضا تا خیالشون راحت باشه اگر آسیبی فقط به لحاظ بدنی (نه فنی پرش که اینا بستگی به مجری جامپینگ داره مسئولیتش با اون هاست) وارد بشه مشکل و مسئولیتی نداشته باشه.

در واقع آسیب وقتی وارد نمیشه که شما سالم باشی و اگر مشکلی بدنی داشته باشب احتمال آسیب بالا هستش و مخصوصا مفاصل.

از طرفی اون طناب کشسان کمک زیادی میکنه و اجازه نمیده ضربه ناگهانی به بدن وارد شده و انعطاف پذیری و سلامت بدن هم عاملی هستش که این ضربه وارده رو به حداقل می رسونه.

من که الان حدود 5 روز از اون پرش میگذره سالمم و هیج درد و مشکل خاصی ندارم و دوباره آمادگی این رو دارم که همچین کاری رو انجام بدم :wink::yum:

در کل خوبه و تجربش رو به همه دوستان توصیه میکنم، اما با رضایت کامل و مطمئن باشید که بدنی سالم دارید (که انشالله همتون اینطوری هستید) و استرستون قابل کنترل هستش.

آخر هفتتون پررونق :blush:

5 پسندیده