چرا بزرگراه‌های تهران شب‌ها هم شلوغ هستند؟

یادمه یک بار تا ساعت دوازده شب در دفتر کار یکی از دوستان در میدان انقلاب مشغول به کار بودم. در راه برگشت به خانه ترافیک سنگینی در بزرگراه نیایش دیدم که فرق چندانی با ترافیک روز عادی نداشت. بعد از اون چند بار دیگه هم شاهد ترافیک‌های عجیب و غریب بعد از ساعت ۱۰ شب در بزرگراه‌های تهران بودم.

به نظر شما چه دلیلی داره که بزرگراه‌های تهران همیشه پر از ماشینه؟

ایده

به نظرم باید قیمت سوخت به مقدار واقعی خودش برسه که بدون شک خیلی بیشتر از لیتری هزار تومان هست. همچنین قیمت خودرو هم باید بالاتر بره (به اضافه کیفیت). اگه تو کشور پول اضافه‌ای هست می‌تونه صرف گسترش حمل و نقل عمومی بشه نه افزایش استفاده از خودرو.

همین الان یه دوستی میگه که نرخ واقعی بنزین در ایران چیزی بین 1500 تا 1700 تومانه.(به خاطر اینکه ما خودمون تولید کننده نفتیم و…) یعنی تقریبا همینی که هست ونه بیشتر. حالا سوالی که برای من پیش اومده اینه که نرخ واقعی بنزین واسه ایران چجوری محاسبه میشه؟مبنای اقتصادی این قضیه چیه؟

به جای افزایش قیمت سوخت که گویا تبعات شدید اقتصادی داره بهتر نیست مالیات سنگین برای داشتن خودرو و بیشتر از اون برایاستفاده از خودرو گذاشته بشه؟

1 پسندیده

نظر خیلی جالبیه، مالیات برای خودرو.

هر اقدامی بدون شک تبعات اقتصادی و نارضایتی مردم رو به همراه داره. اما آیا این دلیل میشه که اقدامی صورت نگیره؟ مثلا در مورد فاجعه پلاسکو، اگه شهرداری کل ساختمان را پلمپ می کرد باعث بیکار شدن ۳۰۰۰ نفر می‌شد و کلی نارضایتی به همراه می‌داشت. اما سوال اینه که سلامت اون ۲۰ آتشنشان مهم‌تر بود یا رضایت اون ۳۰۰۰ نفر؟ حالا بماند که ضرر اقتصادی‌ای که شهرداری و بیمه‌ها بعد از این فاجعه باید پرداخت کنند خیلی بیشتره.

پ.ن. کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و حتی بعضی از وانت‌ها معمولا به گازوییل وابسته هستند نه به بنزین. بنابراین رسوندن بنزین به قیمت واقعی‌اش شاید تبعاتی برای باربرها نداشته باشه.