چرا بعد از مدتی، سرعت لپتاپ ما محسوس کاهش میابد؟ چکار کنیم دچار این پدیده نشیم؟

دقت کردید کامپیوتر نو، چقدر سرعت لذت بخشی دارد؟ حال همان کامپیوتر یا لپتاپ بعد از 1 سال افت سرعت محسوسی پیدا میکند، علی رغم اینکه کاربر اطلاعات بیخود ذخیره نمیکند، از آنتی ویروس خوب استفاده میکند، هر چند روز دیسک را دیفرگ میکند و هر راه کار دیگری برای ارتقاء سرعت وجود داشته باشد به کار میگیرد. اما باز افت سرعت انگار اجتناب ناپذیر است. چرا؟

5 پسندیده

فکر می‌کنم این مشکل مختص سیستم عامل ویندوز باشد. حجم برنامه‌ها در ویندوز خیلی بالا است و معمولا منابع زیادی مصرف می‌کنند. اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید نه نیازی به آنتی ویروس هست، نه دیفرگ کردن دیسک و نه دیگر شاهد کند شدن کامپیوترتان خواهید بود.

لینوکس

نرم‌افزارهای لینوکس خیلی سبک و بهینه هستند. در یک کلمه، لینوکس دوست کامپیوترهای قدیمی است. لینوکس محیط‌های زیادی برای کامپیوترهای ضعیف و کوچک دارد. برای نمونه محیط LXDE که شاید یکی از سبک‌ترین محیط‌های لینوکس باشد. حتی نسخه‌هایی از لینوکس با این محیط آماده نصب است. برای نمونه lubuntu که بسیار سریع و سبک است و به راحتی می‌توانید آن را نصب کنید.

ویندوز

اما اگر قصد دارید با ویندوز ادامه دهید، می‌توانید نرم‌افزارهای سبک را به جای نرم‌افزارهای سنگین نصب کنید. برای نمونه نرم‌افزار STDU Viewer با حجم ۲ مگابایت تمام فرمت‌های pdf, DjVu, … را باز می‌کند. این نرم‌افزار کاملا رایگان است و در کمتر از یک ثانیه دانلود می‌شود. اگر از نرم‌افزاری استفاده نمی‌کنید اصلا آن را نصب نکنید. خیلی از ما ایرانی‌ها به طور همزمان نرم‌افزارهای CATIA, SolidWork, Matlab و Lab View را روی کامپیوترمان داریم بدون این که از آن‌ها استفاده کنیم.

6 پسندیده

اگر از لینوکس استفاده کنم، تا چه حد نرم افزار های ویندوزی روش قابل نصب هستن؟
برنامه هایی مثل HYSIS,MATLAB.ANSYS,FLUENT و این قبیل ها

2 پسندیده

روی لینوکس می‌توانید Matlab را نصب کنید. من حتی نرم‌افزار آموزش زبان Rosetta Stone و Mathematica را هم نصب کرده‌ام. نرم‌افزار مورد نظر شما هم البته قابل نصب است (لینک). اگر در حیطه CFD به دنبال نرم‌افزار هستید، لینوکس گزینه‌های دیگری هم دارد.

نصب نرم‌افزارها در لینوکس همیشه به سادگی ویندوز نیست. در لینوکس بیشتر نرم‌افزارها (به ویژه آن‌هایی که متن‌باز هستند) با یک خط دستور نصب می‌شوند اما نصب بعضی از نرم‌افزارها (به ویژه آن‌هایی که تجاری هستند) سخت‌تر است.

2 پسندیده

در قدم اول کوشش کنید که عملیه disk clean up را انجام در هر هفته یک بار و سعی نمایید که فایل های مرتب باشد یعنی روی دسکتاپ خیلی به هم ریز نشود، که این کار باعث مصروفیت RAM میشود و مصروفیت رم است که سرعت بصورت قابل ملاحظه ای کاهش مییابد، و در ضمن این کوشش ها از نفوذ وایروس جلو گیری کنید و از نصب هر فلش و یا میموری در کامپیوتر تان خود داری کنید فقط یک فلش بدون وایروس داشته باشید و همیشه از آن استفاده کنید و در هر بار وصل آن به کامپیوتر آنرا سکن کنید، و قابل ذکر است که باید انتی وایروس شما هم آپدیت باشد، و از از نصب برنامه های سنگین که رم کامپیوتر را مصروف میکنند خود داری کنید.

2 پسندیده

قطعات اصلی کامپیوتر ها یا لپ تاپ ها تشکیل شده اند از :
مادر بورد ( نوع خرابی : سوختگی، علت: استفاده از پاور نامناسب در کامپیوتر ها، خرابی شارژر در لپ تاپ ها)

هارد دیسک ( نوع خرابی : تمام شدن صفحه های ذخیره سازی اطلاعات، علت: وسیله مصرفی و عمر محدود)

کارت گرافیک ( نوع خرابی: سوختگی و کم شدن کارایی علت: استفاده از پاور نامناسب و نوسانات برق، محصولی با محدودیت عمر)

رم ( نوع خرابی : به ندرت شنیدم رم خراب بشه و تا به حال ندیدم :grin: اما کاهش سرعت در رم هم اتفاق می افته)

Cpu ( نوع خرابی : افت کیفیت و کارایی، علت: وسیله مصرفی و با طول عمر محدود)

خب از دلایل اصلی کاهش سرعت میشه به مصرفی بودن بیشتر قطعات اشاره کرد :thinking: هرچقدر سنگین تر کار بشه باهاشون عمر کمتری خواهند داشت و توانشون کمتر میشه. مخصوصا هارد HDD، سی پی یو و گرافیک.

برای بالاتر رفتن و بالاتر ماندن سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ چند تا راه هست.

  • استفاده از هارد های SSD به جای HDD
  • استفاده از نسل های جدید تر cpu (نسل نهم core i7)
  • استفاده از رم های DDR 3 به بالا
  • استفاده از گرافیک DDR 4 به بالا

در تولیدات نسل جدید، روی طول عمر دستگاه ها بیشتر کار شده و کیفیت مناسب تری دارن.

2 پسندیده

سلام و درود. این مشکل دلایل زیادی می تونه داشته باشه که به اختصار توضیحاتی در مورد اش میدم.
اول اینکه پر شدن هارد دیسک می تونه تاثیر داشته باشه .
نکته دوم اینکه با حذف و نصب برنامه ها تو رجیستری کامپیوتر ، اطلاعات ای نوشته میشه و باید هر چند وقت یکبار بهینه سازی کنید.
نکته بعدی اینه که حذف و نصب برنامه ها هم یکسری فایل بلااستفاده روی دستگاه نگه میداره که زیاد شدن شون می تونه مشکل ایجاد کنه .
نکته بعدی اینه که استفاده از نرم افزارهای مدیریت و بهینه سازی از جمله Wise Care می تونه این فایل ها و اطلاعات رجیستری رو بهینه سازی کنه .
کارهایی مث دفرگ کردن و … هم تاثیر داره .

2 پسندیده