چرا تنهاییم؟ تنهایی چه کمکی به ما میکنه؟

چرا انسان به عنوان موجود اجتماعی متولد میشه ولی تنهاست؟ و گاهی نیاز داره از اجتماع دور بمونه و با خودش خلوت کنه؟ چرا این تضاد بین درون هر فرد با ظاهری که باهاش در اجتماع زندگی میکنه وجود داره؟

3 پسندیده

به عقیده کانت این مساله یک تناقض لاینحل انسان است. انسانِ اجتماعیِ اجتماع گریز. در عین اینکه باید زندگی اجتماعی داشته باشیم ، اما همیشه سعی میکنیم یک مرز مشخصی بین خودمان و جامعه نیز قائل باشیم یا همون تنهایی خودمان رو هم حفظ کنیم و یک حریم خصوصی و شخصی و مجزا از جامعه داشته باشیم.

1 پسندیده

من با این فرض موافق نیستم. به نظرم انسان به عنوان موجودی تنها متولد میشه، ولی به زور تلاش کرده اجتماعی باشه!

اگه دقت کنین اولا در حالت عادی، تنها موندن خیلی راحت تر از تو جمع بودنه، یعنی تو جمع بودن خرج انرژی داره. دوما وقتی انسان‌ها تک به تک تنها باشن بی نظمی و آنتروپی سیستم افزایش پیدا میکنه. پس حتی به لحاظ قوانین فیزیکی هم تنها بودن حالت به صرفه تری هست! :grin: :nerd_face:

منتها به نظر میرسه موقع حساب-کتاب انرژی، افراد هزینه های اقتصادی رو در نظر گرفتن ولی هزینه های درونی رو نه! و دقیقا همین تو معادلات خطاهایی ایجاد کرده که باعث شده جوامع شکل بگیرن و بعدش هم که در اومده معادله برگشت ناپذیره و … .

2 پسندیده

خوب بله اصولا تنهایی لذت بخش تر از توی جمع بودنه… و نظرتون جالب بود :upside_down_face:

به نظرم هرکسی با لحظه تولدش اون تنهایی رو احساس میکنه اول با بندی به وجود مادرمون وصل بودیم و یکی بودیم اما درست در لحظه تولد هرکدوممون تبدیل به دوتا آدم جدا میشیم و دیگه مادرمون هم نمیتونه اون تنهایی اون حس امنیت رو به اون معنای اول تامین کنه بعد لحظه به لحظه که رشد میکنیم دنبال این هستیم دوباره به اون حس به اون یکی شدن برسیم اتفاقا من به نظرم عنصر وجودی هرکدوممون تنهایی نیست و تمام تلاشمونم تنها نبودنه

2 پسندیده

انسان در شکم مادر خودش را جزیی از مادر میداند و وقتی به دنیا می اید و از مادر جدا میشود دچار پدیده ای به نام زخم جدایی میشود، که تاثیر این پدیده را میتوانیم در رفتار ها و گرایش های انسان ببینیم.
انسان همواره به دنبال کسی میگرده که این خلا عاطفی را برایش جبران کند در واقع به دنبال کسی میگردد که بخش های جدا شده از وجودش هنگام جدایی از مادر را به او برگرداند و در ارتباطات اجتماعی به دنبال کسی میگردد که بتواند ویژگی هایی که خودش ندارد را در او ببیند و چون عملا نمیتوان چنین شخصی را پیدا کرد انسان موجودی است که در عین نیاز به اجنماع باید تنهایی وجودی خود را بپذیرد.

1 پسندیده

چه حقیقت تلخی
ممنون از نظرتون