چرا خفاشها وارونه میخوابن؟

خفاش‌ها تنها پستاندارهایی هستن که پرواز میکنن. این پرنده‌ها موقع نشستن یا خوابیدن معمولا از جایی به شکل وارونه آویزون میشن. به نظرتون سرشون گیج نمیره؟

2 پسندیده

خفاش ها چطور شروع به پرواز می کنن؟ برای شروع پرواز ، پرنده ها (چه حیوان و چه هواپیما) ابتدا باید چه اقدامی انجام بدهند؟ نیروی عمل و عکس العمل در شروع پرواز مهم هست؟

1 پسندیده

چرا اینطوری راحت تر هستن؟ حس می کنم منم اگر تو یه حالتی قرار می گرفتم که عضلات بدنم حالت رهایی داشتن راحت تر بودم. خب ایستادن در یه مکان به مدت طولانی خسته کننده هست!!!

ساختار بال خفاش چه تاثیری در پایداری خفش در هنگام وارونه خوابیدن داره؟ خفاش بدون بال میتونه وارونه بخوابه؟

جدا از گیج رفتن سرشون، چه جوری چپه رو شاخه ها وامیستن؟ به نظر میرسه این طوری نیاز هست پاهاشون منقبض بمونه تا بتونن خودشون رو از درخت نگه دارن! پس کی استراحت میکنن؟‌ :wink:

چه خوبی داره وارونه خوابیدن؟!

1 پسندیده

سوال باحالی رو مطرح کردی.
دو تا نکته مهم در مورد وارونه خوابیدن خفاش ها و اینکه آیا خسته نمیشن؟
بال های خفاش ها به اون اندازه قوی نیست که مثل پرنده ها اونها رو از زمین بکنه و حتی پاهای مناسبی هم برای دویدن و شروع به پرواز (مثل بعضی پرنده های بزرگ) ندارند. به همین خاطر وارونه خوابیدن اونها توان بالایی برای شروع به پرواز به اونها میده. خودشون رو رها می کنند و شروع به پرواز می کنند. ضمن اینکه از اونجا که برای استقرار نیاز به سطحی ندارند که روی اون قرار بگیرند و صرفا کافیه بتونن از جایی آویزون بشن می تونند بلندترین نقاط رو انتخاب کنند و با این کار از چنگ شکارچیانشون در امان هستند.


آیا خفاش ها برای آویزون بودن نیاز به صرف انرژی ندارند؟
واقعیت اینه که تاندون های پای خفاش به بالاتنه اون متصل هست و وقتی وارونه قرار می گیره وزن خفاش باعث کشیده شدن تاندون ها و منقبض شدن پنجه های پای خفاش میشه و خفاش هیچ انرژی ای صرف این کار نمیکنه و اتفاقا وقتی بخواد خودش رو از محل استقرارش جدا کنه باید کشش مخالفی در تاندون هاش ایجاد کنه.


مطالب رو از اینجا گفتم.

3 پسندیده

شاید چون راه دیگه ای برا خوابیدن به ذهنشون نرسیده :grinning:!

65f2ff474f3f07eabbc8b03cd97e3626
من اگه جانورشناس بودم یه تعداد خفاش رو در فضایی که جایی برا آویزون شدن نداره ول میکردم ببینن چی میشه.

4 پسندیده