چرا عزاداری می‌کنیم؟

همیشه فکر می‌کردم اگه عزیزترین‌هام روزی از دنیا برن، به جای اینکه برم تو مراسم عزاداری‌شون شرکت کنم؛ ترجیح میدم برم تو دشت و دمن و غمم رو از این طریق تجربه کنم.

دوستی تعبیر زیبایی از مراسم عزاداری بهم ارائه داد که نظرم رو تغییر داد:

ما باید به سر خاک پدر یا مادرمون بریم، صورت مرده‌شون رو ببینیم، به خاکشون دست بزنیم، براشون مراسم عزا بگیریم، … . همه و همه برای اینکه باور کنیم اون ها رو از دست دادیم. بتونیم با مرگشون کنار بیایم و درش غرق نشیم. بتونیم دردِ واقعی از دست دادن رو تجربه کنیم و اون رو به یک رنج موندگار تو زندگی‌مون تبدیل نکنیم.

شما چی فکر میکنین؟ به نظرتون آداب عزاداری چه فایده‌ای داشته که رسم شده؟

7 پسندیده

دقیقا همینه . آدم وقتی به یه نفر عادت میکنه قبول کردن از دست دادن اون شخص براش خیلی سخته و همیشه امید به برگشتنش داره .

وقتی سوالت رو خواندم یاد خانواده های شهدای گم نام افتادم که سال ها چشم انتظار میمونن تا شاید اثری از عزیزشون پیدا بشه و بتونن آروم بگیرن .

وقتی آدم میبینه که عزیزش به خاک سپرده میشه ته دل آدم یه صدای قوی میگه که "تموم شد دیگه . واقعا برای همیشه رفت " و به نظرم این خیلی نعمت بزرگیه که آدم بتونه قبول کنه همچین غمی رو و عزاداری کمک میکنه به این قبول کردن . یه مثال خیلی جالب دیگه از کسایی که مرگ عزیزی رو قبول نمیکنن خانواده افرادی هستن که عزیزشون مرگ مغزی میشه و خیلی دیدیم که چقدر برای اهدای اعضای از دست رفتشون مقاومت میکنن چون هنوز به مرحله "تموم شد دیگه . واقعا برای همیشه رفت " نرسیدن .

4 پسندیده

این مساله خیلی مهمه. تجربه ای که من دارم هم این رو تایید می کنه. در دوران دانشجویی من یکی از عزیزانمون فوت می کنه و چون من دور بودم به من اطلاع ندادند. روز سوم ایشون مطلع شدم، وقتی همه چیز تموم میشه؛ من نه مراسم خاکسپاری حاضر بودم و نه در عزاداری ها… به همین خاطر هنوز با وجود اینکه چند سال میگذره اما باورش برام سخته!

1 پسندیده

این سئوال رو میشه در مورد فلسفه بقیه مراسمها پرسید مثلا مراسم عروسی. توی مراسمهای زیادی از فرهنگهای قدیمی تا مدرن بودم و چیزی که تا حدی شنیدم این بوده که بیشتر از غم یا شادی، مراسم برای اعلان خبر موردنظره. حرفم انکار اثرات روانی نیست، صرفا دیدگاه اجتماعی مدنظرم بود.

1 پسندیده

به نظر من هم اینطور بهتره چون غم واقعی و بدور از ناراحتی و تاثیرات جمع در این صورت مشهود تره و راحت میشه درک کرد اون غم رو