چرا ما دو تا نهاد نظامی داریم:‌ سپاه و ارتش؟

باقی کشورها هم بیش از یه نهاد نظامی دارن؟ چرا؟

و آیا سپاه یه نهاد نظامی حساب میشه و یا یه بنگاه اقتصادی؟
و چرا ارتش دستی تو کارهای اقتصادی نداره؟


برای مشارکت تو این بحث فقط ۴۸ ساعت بعد از آخرین پاسخ فرصت دارین.

کاربرهای معتبر، که نشان پادپُرسی رو دارن، می‌تونن تو این گفتگو شرکت کنن.

شرایط مشارکت رو میتونین اینجا مطالعه کنین.

6 پسندیده

هیچ کشوری بیش از یک نهاد نظامی رسمی ندارد.

چرا ما دو نهاد نظامی داریم ؟

با پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر سران ارتش که با نظام شاهنشاهی سلسله مراتب نظامیشونو طی کرده بودن کاملا تحت تاثیر نظام شاهنشاهی بودن برای کودتا قوه بالفعلی محسوب میشدن ( در چند طرح کودتا هم شرکت کردند) همه احزاب و گروه ها انحلال ارتش را خواستار بودن ولی رهبر انقلاب با زیرکی خاصی که داشت مانع اینکار شد.بعد از تشکیل سپاه شرح وظایف این دو نیروی نظامی تعریف شد ارتش برای دفاع از کشور و سپاه برای دفاع از انقلاب اسلامی

در زمان قبل داشت (بانک سپه ) کارهای اقتصادی ارتش را انجام میداد الان هم داره ( بانک حکمت ایرانیان)

سپاه یک نهاد نظامی هست که بعلت اهمیت ماموریتهای محوله باید از پشتوانه نامحدود اقتصادی برخوردار باشه

1 پسندیده

یه انقلاب تا چند سال نیاز به دفاع داره؟ انقلابی که مردمی هست آیا نیاز به دفاع به این سفت و سختی با این همه پشتوانه نامحدود اقتصادی داره؟ چرا؟

2 پسندیده

این انقلاب با دیگر انقلابها فرق داره ما انقلاب کردیم که از زیر یوغ استعمار رهایی پیدا کنیم ولی استعمار با راه انداختن جنگی بما یادآوری کرد که نباید ساده باشیم استقلال به این سادگی ها نیست و استعمار دست بردار نیست.
ناگهان بیاد گذشته های دور و پر افتخار خود افتادیم که اصلا پایتخت ایران شهر تیسفون در نزدیکی بغداد کنونی بوده پس چه بهتر که به خودمان رجوع کنیم بقیه اش نگفتنیه الان سپاه پاسداران نقش همان گارد جاویدان هخامنشی را بخوبی ایفا میکند.

1 پسندیده

یک سوال چرا برای این پست شرایط تعریف شده؟؟؟
من اطلاعات دقیقی از چرایی این دو نهاد ندارم ولی چند شب پیش که با پدرم دراین مورد صحبت میکردیم، پدرم گفت اول ارتش داشت کارشو میکرد تا اینکه سپاه رو زدن و کلا ارتش رو به حاشیه روندن. سپاه هم که کاملا ماهیت وجودیش مشخصه!

2 پسندیده

اینگونه تحلیل از واقعیت به دور است

نقش ارتش در انقلاب و بعد در جنگ و همینطور امروز انکار ناپذیره
ارتش شاهنشاهی یگانی بنام گارد جاویدان داشت که در پادگان لویزان مستقر بود و از زبده ترین افراد برای حفاطت از شاه بود تزلزل در این یگان نقش بسزایی در فروپاشی رژیم داشت همینطور ملاقات همافران نیروی هوایی با امام ضربه اساسی به کودتا زد.در زمان جنگ هم تمام عملیات سپاه هم با پشتیبانی یگان توپخانه ارتش به پیروزی می رسید منتها بعلت تبلیغ برای نقش مردم در انقلاب و جنگ نقش سپاه و بسیج در عملیات ها برجسته میشد الان هم نیروی دریایی راهبردی ارتش نقش اساسی و اول را در پیشبرد اهداف دارد نیروی هوایی با ساخت جنگنده و ادوات مورد نیاز آن بسیار متحول و کار آمد است.
این دو نهاد مثل دو بال برای پیشرفت صنایع دفاعی هستند.

3 پسندیده

برحسب شرایط بعد از انقلاب ، فروپاشی فرماندهی ارتش و احتمال کودتای نظامی (بعدها ماجرای کشف کودتای نوژه) ، لزوم ایجاد قوه‌ای منسجم و مسلح برای پاسداری از انقلاب اسلامی اهمیت پیدا کرد. همچنان هم این اهمیت میتونه وجود داشته باشه (با درجات کمتر). به نظرم من کمترین دستاورد ایجاد این دو نهاد نظامی ، متنفی کردن خطر کودتای نظامی است. دستاوردهای دیگر هم با مراتب اهمیت بالاتر میشه مطرح کرد. (مثلا تاثیر سازماندهی نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس)

در مورد چرایی فعالیت اقتصادی نظامیان یکی از مهمترین علل تحریم اقتصادی است. تقریبا در همه کشورهای تحریم شده (کره شمالی ، کوبا و تا حدی ونزوئلا) ارتش وارد امور اقتصادی شده و تحت نظارت یک نهاد بالاتر (مثلا حزب کارگران) امور اقتصادی رو اداره میکنه. احتمالا به خاطر دسیپلین نظم نظامی و برخی توانایی‌های سه نیروی هوایی ، دریایی و زمینی خصوصا در حوزه تجهیزات.

کشور ما همینجوریه و وقتی نمیتواند با یک کنسرسیوم مشترک از شرکتهای ایرانی _ شرقی یا ایرانی _ غربی یک پالایشگاه را تکمیل کرد و در شرایط تحریمی هم اساسا بخش خصوصی اقتصادی چندان قوی نیست که وارد میدان شود ، کار بهتره به تکنسین‌های نظامی واگذار بشه تا حداقل پروژه نیمه‌کاره رها نشود.

4 پسندیده

این موضوع به صورت خود کار بعد از 2 روز بعد از آخرین پاسخ بسته شد. پاسخ جدید دیگر مجاز نیست.