چرا متد کارآفرینی ناب در دنیا معروف شده؟

روش ناب در ایجاد یه کسب و کار نوپا یا همون lean method چی هست و بر چه اساسی به وجود اومده؟ و آیا به دلیل تبلیغات هست که این قدر معروف شده یا واقعا در ایجاد کسب و کار بهتر، موثره؟

5 پسندیده

متد کارآفرینی ناب چیز جدیدی نبوده و نیست. در واقع همون روشِ «راه بنداز، جا بنداز» خودمون هست، و نقطه‌ي مقابل ایده‌آل‌گری در توسعه‌ی محصول. تفکر ناب از سال‌های ۱۹۵۰ در مدیریت شرکت‌هایی مثل تویوتا در حال استفاده بوده؛ منبع: صفحه‌ی ویکی‌پدیای تفکر ناب.

هدف این روش خیلی ساده‌س: حذف هدررفت و رسیدن به تولید بهینه و متناسب با نیاز!

یکی از مثال‌های فوق‌العاده در تولید یه استارتاپ با استفاده از متدلوژی ناب، ساخته شدن dropBox هست. با کمک این روش، این استارتاپ با تست‌های ساده و کم‌هزینه در کمتر از یک و نیم سال از صدهزار کاربر ثبت نامی به چهارمیلیون کاربر رسید. و در طی این پروسه فهمید که نیاز کاربرها واقعا چی هست و چه چیزی رو به عنوان محصول نهایی تحویل بده خوبه. پیشنهاد میکنم درس‌هایی که این تیم گرفتن رو در ارائه ی یکی از فاندرهای این تیم مشاهده کنین (لینک دیدئوی این ویدیو):

پایه و اساس این روش، ساده س: تا وقتی نیاز وجود نداشته باشه تولید نکن. یا اول آمار نیاز رو بگیر و بعد تولید کن. این طوری اگه یه شرکت تولیدی باشی، انبارهات از اجناسی که ممکنه هیچ وقت استفاده نشن پر نمیشه، یا اگه استارتاپ باشی منابعت برای ساخت چیزی که نیازی براش نیست هدر نمیره.

چرا نوپای ناب معروف شد؟

این که چرا کار اریک رایز با تعمیم این روش به استارتاپ‌ها معروف شد، شاید به دلیل زمان خوب ارائه ی روش ناب در دنیای استارتاپی بود (حدودای ۲۰۰۸) و وقتی استارتاپ‌های زیادی در حال شکست خوردن و از دست دادن منابع بودن. شاید هم به دلیل مفاهیم ساده‌ای که در کتابش به اسم «نوپای ناب» آورده. هر چند ترجمه‌ شده‌ی این کتاب رو من خودم نپسندیدم! و تو وب چیزهای بیشتری در این باره یاد گرفتم.

7 پسندیده

تقریبا اصل مطلب مطرح شد. یه نکته هم من بخوام اضافه کنم: متد ناب پایه و اساسش چرخه ی یادگیری زیر هست:

lean

3 پسندیده