چرا مجلس ایران در برابر قانون شفاف‌سازی آرا مقاومت می‌کند؟

نظرتون درباره قانون شفاف‌سازی آرا در مجلس چیه؟


این بحث بعد از ۷۲ ساعت به شکل خودکار بسته می‌شود.

تنها اعضای گروه تحلیل آزاد از مسائل روز ایران می‌توانند در این گفتگو شرکت کنند. برای عضویت در این گروه لازم است توسط یکی از اعضای کنونی گروه به دبیر گروه توصیه شوید و اعتبارتان تایید شود {شرایط مشارکت}. برای عضویت می‌توانید از صفحه‌ی گروه اقدام کنید.

6 پسندیده

با توجه به اینکه ملت شریف ایران خبر ندارن که این نماینده مجلس میره اونجا و چیکار میکنه چطور رای داده میشه؟
بر اساس کدوم عملکرد و نشانه صلاحیت؟

مجلس که خانه ملت است ، نباید حداقل آراء شفافی در آن ثبت شود تا مردم بدانند که کی چه تفکر و هدفی دارد!

نبود شفافیت در این زمینه میتونه مفید باشه؟ چه دلیلی داشته موقع تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی که آراء رو شفاف تنظیم نکردن؟این مجلس خیلی وقت نیست که تشکیل شده و این دغدغه ها در همان زمان هم مطرح بوده

4 پسندیده

اگر رای ها شفاف سازی شوند،ممکن است عواقب اش گریبان نماینده ها را خصوصا در تصمیم گیری های مهم بگیرد(مثالش هم تصویب لوایح FATF است که همراه شد با ارسال پیامک های تهدید آمیز به برخی از نمایندگان)
در فضای سیاسی ایرانِ پس از مشروطه شاهدیم که عده ی کمی حاضر به پرداخت هزینه برای تصمیم گیری هایشان هستند،خصوصا این مورد در دوران بعد از پایان جنگ ایران و عراق مشهود است، شاید دلیلش هم واقعی نبودن ماهیت احزاب است.
وجود احزاب می تواند تاثیر بسیار زیادی بر ساختاری تصمیم گیرنده بگذارد،یعنی در اغلب موارد هزینه ی پرداخت شده برای یک تصمیم خاص را گروهی از افراد (در چارچوپ منش حزبشان) متحمل می شوند.
تجربه نشان داده که تصمیمات گرفته شده توسط یک حزب در اغلب موارد قابل پیش بینی بوده است.
حالا غیاب احزاب را تصور کنید،پر واضح است که در چنین شرایطی این نظراتِ شخصی است که در گرفتن تصمیمات تاثیر گذار خواهند بود.
نظر یک شخص می تواند بر اساس منافع او متغیر باشد.
پس میدان برای لابی گری آن هم به طور گسترده فراهم خواهد شد.
در چنین شرایطی معلوم است که هیچ نماینده ای نمی خواهد رای اش فاش شود، زیرا ممکن است آینده ی سیاسی او یا جایگاه اش در اجتماع را به خطر بیاندازد.
طرح نظراتی این چنینی در شرایط کنونی از جانب برخی نمایندگان طبیعی و البته خطرناک است!
نباید این طرح را به خاطر به اصطلاح مصلحت اندیشی یک عده از دستور کار خارج کرد، اجرای این طرح دقیقا مصداق روشن شدن دوست از دشمن است و هرگونه تعلل در اجرای آن فقط به ساختار و نفس مجلس ضربه خواهد زد و می تواند یک گام به عقب تلقی شود.
اگر این طرح اجرا شود، همزمان با روشن شدن هرچه بیشتر عملکرد نماینده ها، رای دهنده ها و جناح های سیاسی می توانند در انتخابات آینده با دید بازتری دست به انتخاب بزنند.
اضافه بر این،اجرای درست طرح مذکور می تواند در دراز مدت زمینه را برای ایجاد گروه هایی با مشی مشخص (چیزی مانند احزاب) فراهم کند.

6 پسندیده

به همون دلیلی که شاهد بودیم قانون عدم استفاده از بازنشستگان رو که قرار بود برای شهردار تهران استثنا قائل بشن، مجلس رای نداد اما یه روز بعدش رفت کمیسیون که دوباره بیاد تو دستور کار مجلس :grin:
وقتی رای ها شفاف بشه دست خیلی ها رو میشه ( البته شفاف بشه دیگه کسی خطایی نمیکنه که دستش رو بشه).
قصد توهین ندارم اما حقیقت امر مفت خور های بی سوادی هستند که به فکر جیب پر پول تری برای خودشون هستند و اگر کسی هم برای خدمت به مردم رفته باشه اونجا کاری از دستش بر نمیاد :slightly_smiling_face:

در شرایط کنونی شاید شفاف‌سازی آرا آسان نباشد. همان‌طور که @Tahmoores_Masoudi گفت، فشار زیادی بر روی نماینده‌ها خواهد بود. به خصوص نماینده‌هایی که از شهرهای کوچک‌تر می‌آیند و قدرت کم‌تری دارند.

اما همین الان افرادی هستند (مثلا جبهه پایداری) که ثابت کرده‌اند هیچ ترسی از بیان دیدگاه‌های عجیب، خطرناک و خلاف منافع ملی‌شان ندارند. آیا فکر می‌کنی این افراد نگران این هستند که دست‌شان رو شود؟ من بعید می‌دانم.

نبود شفافیت مفید نیست اما وجود شفافیت شاید مضر باشد.

2 پسندیده

هدف ترسوندن کسی نیست. وقتی پرده های ماجراهایی کنار زده بشه و عموم مردم ببینن اونوقت همون شهر کوچیک مردمش به نماینده ای رای نمیدن که شامشو خوردن :grin: یکی رو میفرستن که در حد همون نترس هایی که میگید باشن. زیادی خوش بینانه اس؟ :sweat_smile:

چه در شهر های کوچک و چه بزرگ وقتی فشاری بابت یک خواسته روی نماینده هست یعنی این دیدگاه و درخواست اون مردم یا حداقل بخشی از اونهاست
با توجه به اینکه این افراد هم نماینده مردم هستند بنظرم پذیرش این فشار (من اسمش رو میذارم تعامل) بخشی از کارشون محسوب میشه

میشه عناوین ضرر هارو داشته باشیم؟
قطعا راهی برای مهار یا کنترلشون باید وجود داشته باشه

در آخر وقتی مجلس تصمیمی میگیره یعنی این تصمیم رو مردم گرفتند، چطور مردم باید تصمیم بگیرن وقتی از اصلیترین موارد آگاه نیستند؟

بنظر من این موضوع میتونه بسیار هم مفید باشه
نماینده ها الان که وارد مجلس میشن چه محرک هایی برای انجام کار، مطالبه خواسته ها یا بررسی دقیق طرح ها دارن؟ هرچقدر هم که خوب عمل بکنند در نهایت برای من قابل اثبات نخواهد بود که این اتفاقات حاصل تلاش فلان نماینده یا فلان اتحاد بین نماینده هاست.

از طرف دیگه این موضوع باعث افزایش دقت نماینده ها و تا حدودی باعث مشخص شدن صورت نگر‌ش های مختلف مدیریتی و سیاسی کشور میشه

2 پسندیده

وقتی کسی از رای یک نماینده خبر نداره احتمال خریدن اون نماینده ببشتر هست یا وقتی این رای شفاف باشه؟

من الان از کجا بدونم همون نماینده ای که به این طرح رای نمیده رو نخریدن؟
اصلا چرا من نباید بدونم در مجلس کیا با این طرح موافقن و کیا مخالف؟

2 پسندیده

نظرتون چیه معایب و مزایای این موضوع رو بررسی کنیم.
چون برخی معتقدند که این میتونه مضر باشه.
از طرفی هم قطعا میشه راهی پیدا کرد برای اینکه مردم بتونن در این زمینه ها قویتر مطالبه کنند.

@Fatemeh-law
در قانون روشی برای حمایت از خواسته های مردم در مقابل عملکرد مجلس هیت؟

3 پسندیده

۲ روز وقت کمی به نظر میرسه برای این موضوع امکانش هست زمانش رو بیشتر کنیم و در ازای اون بتونیم بیشتر صحبت کنیم و نتیجه بهتری بگیریم؟ :thinking:

2 پسندیده

موضوع جدید مطرح بشه تا هم جمع‌بندی از بحثهای اینجا باشه هم هدف بحث مشخص باشه. اگر که مشارکت به اندازه کافی بود، قطعا خوشحال میشیم که تا هر وقت مشارکت بالا ایجاد میشه تمدید کنیم.

2 پسندیده

این موضوع به صورت خود کار بعد از 2 روز بسته شد. پاسخ جدید دیگر مجاز نیست.