چرا مجلس رای به حذف کنکور میده ولی حذف نمیشه؟

مجلس چند سال پیش رای به حذف کنکور داد ولی وزارت خونه ها نتونستند حذفش کنن.
دیروز رئیس مجلس گفت: برای حل مشکلات اموزشی و پژوهشی در دانشگاه و مدرسه، سازمان سنجش منحل بشه، همه چیز حل میشه.
به نظر شما وجود سازمان سنجش چه ضربه هایی به اموزش و پژوهش زده؟
اگه این سازمان منحل بشه، برای ورودی دانشگاه ها چه پیشنهادهایی دارین؟

3 پسندیده

امکان حذف کنکور فعلا وجود ندارد. دانش‌آموزان تجربی همه می‌خواهند پزشک شوند و دانش‌آموزان ریاضی هم انتخاب اولشان برق دانشگاه شریف است. دانش‌آموزان انسانی هم که می‌خواهند حقوق‌دان شوند. حداقل به دو دلیل کنکور نمی‌تواند حذف شود:

۱. توزیع امکانات در شهرهای مختلف و حتی در دانشگاه‌های مختلف یکسان نیست. در نتیجه، بیشتر دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند در شهرهای بزرگ مثل تهران درس بخوانند.
۲. توزیع علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های مختلف خیلی محدود و از قبل قابل پیش‌بینی است. رشته‌هایی مانند برق، مکانیک، پزشکی، حقوق و مدیریت بیشترین متقاضی را دارند در حالی که رشته‌های کاربردی دیگر که به درد جامعه می‌خورند متقاضی زیادی ندارند.

در صورت حذف کنکور شاهد ترافیک شدید در یک سری از دانشگا‌ه‌ها خواهیم بود و در عوض یک سری از دانشگاه‌ها متروکه و بدون دانشجو خواهند ماند.

اما حداقل می‌توان این طرح را برای رده‌های بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا انجام داد. به این صورت که هر دانشگاه امتحان ورودی برگزار کند (کتبی یا شفاهی) و با استفاده از رزومه شخص اقدام به جذب دانشجو کند.

4 پسندیده

ولی کنکور باعث شد کلی دانشگاه خصوصی روی کار بیاد که کیفیت اموزش خیلی پایین اومد.
کنکور باعث شد خیلیا که مستحق رشته های خوب نیستن برن اون رشته ها
همه میدونن کنکور خوب نیست پس چرا مدیران مملکت راهکاری ارائه ندادن تا حالا ؟ یعنی ما اینقدر ادم باثواد نداریم که بشینن برای این مشکل راه حل پیدا کنن؟
چه استعدادهایی که داره با این کنکور و رقابت هدر میره

البته این مورد یه نعمت هست، هم برای دانشجو و هم برای استاد. نه لزوما در هر دانشگاهی، ولی در دانشگاه‌هایی که کانال‌های درامدی خودشون رو دارن (مثلا ارتباط با صنعت و یا خیرین) خیلی چیز خوبیه. من خودم سر کلاس های ۳-۹ نفره در دوره‌ی کارشناسی نشستم اکثرا خوب بودن! امکانات مختلف از جمله کامپیوترها و اتاق‌های کار به خوبی در دسترسمان بود و ارتباط نزدیکی هم بین دانشجو و استاد شکل میگیره که یه جور فرصت هست برای دانشجو.

خوبیش اینه که این طوری دانشگاه‌های شهرستان فرصت رسیدن به دانشگاه‌های بزرگ‌تر از لحاظ کیفیت رو پیدا میکنن (امکانات در اختیار افراد کمتری قرار میگیره و این افراد میتونن روی کیفیت کارشون مانور بدن).

1 پسندیده

اساسا مطرح کردن چنین پرسشی بی اساس،ضعیف و ناشی از ناآگاهی و شاید تعصب های بی جای عده ای است که مسئول نام دارند اما در عین بی مسئولیتی کاری می کنند که ذهن ها متوجه این پرسش شود:کنکور حذف شود یا خیر؟
به نظرم مضحک ترین سوال قرن،همین است.اصلا در فضای آموزشی ضعیف ما،جایی برای این پرسش وجود ندارد و قطعا بهتر خواهد بود تا این پرسش مطرح شود:آیا فضای آموزش ابتدایی تا متوسطه ی ما از قدرت کافی برخوردار است؟مسلما خیر.
این صرفا نظر من نیست،بلکه تجربه ی معلمان ونظر کارشناسان غالبا گویای این موضوع است.
پیگیری بحث «حذف کنکور» تنها در گرو اصلاحِ سیستم ناکارآمد آموزشی است.سیستمی که به جای آماده کردن افراد برای دانستن حداقل ها و به کار بردن همین دانش پایه ای در دوران پسامدرسه،تنها حجم بالایی از مطالب را در ذهن دانش آموز می چپاند!تا مثلا در آینده تعداد بالای مقالات isi را در چشم دیگران فرو کند!و ما هم بر این تبل توخالی بکوبیم و برای خالی نبودن عریضه،نظام آموزشی مان را هر چند وقت از 3-3-5 به 3-3-6 تبدیل کنیم و برعکس!

اتفاقا این تفکر به شدت غلط و خطرناک است!این را خدمتتان عرض کنم که کنکور سراسری از دهه ی 40 در ایران بوده و یقینا روشی است بسیار غلط و منسوخ برای گزینش دانشجو اما نباید موضوع دانشگاه های خصوصی را با کنکور پیوند داد.روند گسترش دانشگاه های خصوصی از دولت قبل آغاز شد و در نهایت،نبود ساز وکارهای مناسب در گزینش دانشجو و هیئت های علمی باعث«پایین آمدن عیار دانشگاه و دانشجو بودن» گردید.فقط این را در نظر داشته باشید که دانشجو بودن مثلا در دهه ی 70 ارزش بالاتری نسبت به الان داشت.
سرآخر گمان می کنم ابتدا باید 3 مرحله زیر را پشت سر گذاشت و بعد موضوع«بودن یا نبودن کنکور »را مطرح کرد:
1-حذف دانشگاه های خصوصی و بازنگری بسیار دقیق در هیئت های علمی همه ی دانشگاه ها
2-اصلاح اساسی نظام آموزشی از ابتدایی تا پایان دبیرستان(یعنی ایجاد یک نظام تفکر محور)
3-تلاش برای نزدیک کردن نظام آموزش دانشگاهی به استانداردهای جهانی

1 پسندیده

برای توضیحات خوبتون ممنونم
این سه مورد رو که گفتین واقعا نیازه که اجرا بشه. حالا هدف از طرح پرسش بود یا نبود کنکور بحث گروهی در مورد شرایط اموزشی کشوره. توی این پرسش به ضربه های صرفا کنکور به دانش اموزان خواستیم بحث کنیم.
ولی من از توضیحاتتون استفاده کردم ممنونم.

1 پسندیده

من هم در دوران کارشناسی در دانشگاهی درس خوندم که کلا 200 دانشجو داشت و اکثرا کلاس های خوبی رو داشتیم

1 پسندیده

امروز داشتم برنامه پرسشگر نگا میکردم خیلی صریح گفتن به دلیل اینکه نمتونن موسسه های کنکوری رو جمع کنن نمتونن کنکورو حذف کنن
گاج
قلم چی
انتشارات سبز
و…

4 پسندیده

چون معیار سنجش دیگه ای ندارن که عادلانه باشه
ابدا منظورم این نیست که کنکور عادلانست.اما از امتحان نهایی نتیجش دقیق تره. و یکی از علل این که برش نمیدارن اینه که نمی تونن تضمین کنن تو امتحان نهایی عدالت برقرار شه. از لو رفتن سوالات گرفته تا تصحیح سلیقه ای مصحح ها

3 پسندیده

چون واسه همه ی دانش آموزا ،بودجه نمیتونن صرف کنن ،درضمن بعضیا از جمله کاظم قلم چی ازش نون میخورن کمکی باج هم میدن ،نمیزارن این اتفاق بیوفته ،بعدشم این مسئلهاونقدرام که فکر میکنی عجیب نیست ،انگار همه ی مسائل حل شدنو فقط این یکی مونده

این دستپخت که می بینید،نتیجه چندین سال انحراف از اهداف این سازمان توسط افراد گزینش محور است که جایگاهشان در این مکان نبوده و احتمالا نیست! در زمان تاسیس این سازمان(1347) که اهداف آن سنجش های علمی آموزشی بود،سازمان سنجش آموزش کشور به سه حوزه معاونت فنی و پژوهشی، اجرایی و نظارت بر امور دانشگاه‌ها گسترش یافت.در سال ۱۳۶۰ با توجه به طرح ادغام سازمان‌های وابسته به وزارتخانه، این سازمان منحل شده و وظایف آن به اداره کل گزینش دانشجو در حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری منتقل شد.این چیدمان طالبانیسم،سر دراز دارد و نهایتاً با شکل گیری مافیای کنکور از یکسو و فعالیت کنشگران و اندیشمندان از سوی دیگر،به مسئله حضرتعالی ختم میشود.
واما عقیده دارم گذشته از مافیای کنکور،تا زمانیکه ثبات اقتصادی و آینده شغلی برای مردمان ایران زمین مهیا نشود،این سناریو ادامه دارد.منحل شدن این سازمان اشتباه است،بایستی اولویتهای اهداف آن مشخص و تبیین شود.همانطوریکه حکومت بایستی اولویتهای خود را مشخص و تبیین کند.

در هر صورت به نظر میرسد،کارهای پژوهشی در راستای رشته مورد علاقه،انظباط تحصیلی ،فهم مطالب کتابهای درسی و توکل بر خود و خداوندگار ،در این مهم کارساز باشد.

2 پسندیده