چرا مد اینقدر رو سلیقه ی ما تاثیر گذاره؟

گاهی به عکس های قدیمی که نگاه میکنیم از تیپ و مدل مو و حتی طرز ژست گرفتن هامون خنده مون میگیره چون از مد رفته و گاهی باعث خجالت ان. در حالی که اون موقع این نظرو، نه خودمون داشتیم و نه دیگران.
چرا اینقدر مد رو سلیقه ما تاثیر میذاره؟ و حتی میتونه نظر مارو 180 درجه تغییر بده؟!!
مسئله ی مد نه تنها رو مسائل ظاهری مون تاثیر گذاره بلکه رو موضوعاتی مثل طرز فکر کردن، دوست داشتن و لذت بردن از (موسیقی، کتاب، نوع تفریح و…)، معیارهای انتخاب دوست، ترسیم آینده، معیار رفاه و… هم تاثیر گذاره.
چرا اینقدر سلائقمون دست خودمون نیست؟ و مد به صورت خیلی خیلی خاموش مارو با خودش همراه میکنه؟

2 پسندیده

میگن نخبه ها از مد پیروی می کنن و وقتی که عامه مردم به اون مد رو اوردن تا با این کار تفاوتشون با طبقه های بالای جامعه رو کم کنند، بعدش طبقه بالا ، اون مد خاص رو کنار می ذارن و میرن سراغ یه شکل جدیدتر، این پروسه با زیاد بودن ثروت تسریع هم میشه. و این بازی ادامه داره. در مورد لباس خیلی بیشتر ملموسه. بین پدیده های اجتماعی، تعداد کمی هستن که اگاهانه اتفاق بیفتن، یکیش همین مد هست. به محض این که اگاهی اجتماعی به حد بالای خودش در زمینه مد خاصی برسه، اون مد از بین میره. به اصطلاح اون مد از مد می افته :slight_smile:

برای این که چیزی مد بشه، دوتا مورد نیاز هست، یکی نیاز به هم شکل بودن و یکی دیگه هم نیاز به متمایز بودن! اگه یکی از این دوتا نباشه ،مد شکل نمیگیره. اگه هم شکل بگیره سریع از بین میره. هرچه طبیعت ادمی وابسته تر باشه، بیشتر تابع مد میشه. هرچند که این افراد در خوداگاهشون احساس نوعی جذابیت و منحصر به فرد بودن رو طلب می کنند.

در مورد زمینه های دیگه که اشاره کردین یه مساله ای مطرحه که الان هم روش مطالعه میشه تحت این عنوان : “ما در توهم تصمیم گیری فردی هستیم”. تصمیمات ما توسط دیگران گرفته میشه. چرا؟ نمیدونیم هنوز. شاید این مشخصه زندگی اجتماعی باشه.

@ghorbani.shahrzad

2 پسندیده

یه بحثی که مربوط به این میشه دیدگاه جامعه به زبیائیه. توی کتاب “لذات فلسفه” ویل دورانت یه فصل در مورد این هست شاید بد نباشه اگه علاقه دارید به اون نگاه کنید.

2 پسندیده

ممنون. خیلی مفید بود. ولی من واقعا متوجه نمیشم که چرا آدما از این تغییراتی که در دوست داشتن و نداشتن مد جدید و قدیم، براشون پیش میاد، تعجب نمیکنن؟ و همچنان نظراتشون حتی در شخصی ترین موضوعات،موثر از چیزی هست که از بیرون تصمیم گیری شده(مد).
یعنی ما اینقدر قابل کنترل هستیم؟:confused:

2 پسندیده

ممنون سعی میکنم حتما بخونمش.

در مورد مد در پوشش و لباس فکر می کنم این هست که ما به مرور و با دیدن موارد بیشتر به یه نمونه خاص، عادت می کنیم و کم کم اون رو دوست میداریم. مثلا شاید در ابتدا اصلا از یه نوع شلوار بدمون بیاد اما هر چه تعداد استفاده کننده هاش بیشتر شدن بیشتر درونمون ته نشین میشه…
چرا من کمتر اینجوریم؟ :worried:

1 پسندیده

خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا میرود دیوار کج

من فکر می کنم وقتی آگاهی اجتماعی به حد بالای خودش برسه فرد متمایز میشود و به سمتی سوق پیدا میکنه که نتوانند براش تصمیم بگیرند .
خودش مد ساز میشود چه اشکالی داره یکبار لباس محلی گیلان مد شود یکبار لباس محلی سیستان و…
خوشبختانه اقوام مختلف با آئین ولباس و موسیقی مختلف در کشور ما بوفور هست
یکی از مزایای اینکار هم اینه که با مد شدن لباس فرضا گیلان آگاهی به آداب و رسوم آنجا هم فراگیر شده و شناخت افراد نسبت به فرهنگ غنی این مرز و بوم بیشتر میشود