چرا مردم سفر با خودروی شخصی را به قطار ترجیح می‌دهند؟

قطار یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای سفر کردن است. به علاوه این که سفر کردن با قطار بیشترین سازگاری با محیط زیست را دارد. جدا از همه این‌ها داشتن رستوران، دستشویی و تختی برای خوابیدن در سفرهای دراز مدت بسیار اغوا کننده است. به نظرم این که بتوانید با خیال راحت و بدون هیچ استرسی منظره بیرون را ببینید در حالی که چای می‌نوشید به تحمل مشکلات و هزینه‌های جاده می‌ارزد.

با همه این‌ها مردم سفر با خودروی شخصی را به سفر با قطار ترجیح می‌دهند. چرا؟

پرسش

  • چه وسیله نقلیه‌ای را برای سفر کردن می‌پسندید؟ چرا؟
  • آیا فرار از تعامل با انسان‌های دیگر ما را تشویق به استفاده از خودروی شخصی می‌کند؟
4 پسندیده

نه فرار از انسان‌ها نیست. دلیل استفاده از خودرو، راحتی بیشتر سفر با خودرو نسبت به قطار هست!

خدمات قطار به قیمت بلیطش نمی‌ارزه. احتمال اینکه توش کلافه بشی بالاس؛ از برخورد اقای مسئول واگن گرفته، تا بخاری/کولر قطار که ممکنه کار نکنه، جای خودت ممکنه نتونی بشینی، تاخیر قطار، سرویس بهداشتی معمولا کثیفش، و در بدترین حالت اینکه تو کوپه‌ت ممکنه بیشتر از ظرفیت سفر مسافر و یا بار وجود داشته باشه (تو مسیر مشهد و موقع شلوغی‌ها پیش میاد!)؛ همه برهم‌کنش های آزاردهنده‌ای هستن که تو قطار به راحتی پیش میان.

تا حالا سفری با قطار نداشتم که حداقل یک-دو مورد از موارد بالا توش نبوده باشه.

اعتمادی به خدمات قطار نیست!

ولی تو خودروی شخصی همه چی دست خودته. و اگه گزینه ش موجود باشه و تازه همسفر خوبی هم داشته باشی، خب لذت سفرش خیلی بیشتره.

دلیل اصلی بهتر بودن سفر با خودرو شخصی نسبت به قطار

هزینه‌ی سفر با ماشین واقعا قابل مقایسه با قطار نیست. از مشهد تا تهران، با ماشین در لحظه ۵۰-۶۰ تومن هزینه‌ی بنزینت میشه! و اگه دو-سه نفر باشی این هزینه کمتر هم میشه. درسته که خودرو مستهلک میشه، ولی تو ایران تقریبا ماشین یه جور سرمایه‌س. یعنی با گذر زمان ارزونتر نمیشه، بلکه گرونتر میشه.

در حالی که ارزونترین قطار مناسبی که میتونی از تهران به مشهد گیر بیاری از ۶۰-۷۰ شروع میشه. و در ضمن در این مسیر، در تعطیلات به هیچ وجه بلیطی که میخوای گیرت نمیاد. یعنی یا بلیط الکی گرون باید بخری و یا یکی از این قطارای اتوبوسی و خسته … .

4 پسندیده

همه نقدهایی که گفتید وارد هستند به خصوص سرویس بهداشتی. خط تهران مشهد به دلیل این که همیشه متقاضی دارد بسیار گران است. اگر خط‌های دیگر را امتحان کنید حتما نظرتان تغییر می‌کند. برای مثال این مورد را ببینید که از سایت رجا پیدا کردم:

تهران تا یزد تنها در شش ساعت و فقط با چهل هزار تومان. واقعا وسوسه کننده است. صبحانه را در تهران بخورید و ناهار را در یزد. در راه هم می‌توانید یک فیلم ببینید یا یک کتاب بخوانید و یا حتی به کارهای دیگرتان برسید.

قطارهای خط تهران-زنجان (که تا تبریز می‌روند) هم خیلی خوب هستند و من تجربه سفر با این قطارها را دارم. فقط اگر کمی سریع‌تر بودند دیگر هیچ مشکلی نداشتند.

همه این‌ها یک طرف، ایمنی سفر به خصوص در فصل زمستان یک طرف دیگر.

6 پسندیده

البته همیشه ایطوری نیست که مردم سفر با خودروی شخصی را به قطار ترجیح دهند. بسته به بعد مسافت گاهی اوقات قطار به صرفه تر از ماشین است.مثلا شیراز به مشهد.چون در مشهد 3 کار انجام میشه اول اسکان در هتل دوم زیارت و سوم خرید که هرسه این موارد به راحتی با تاکسی انجام میشودیا شیراز به تهران.اما اگر از شیراز با قطار به شمال برویم (نمیدونم هست یا نه به فرض بودن) هدف گردش در طبیعت و رفتن از این شهر به شهر کناری با فاصله های کم و تعداد زیاده که وجود ماشین شخصی رو می طلبه.یا شیراز به جزایر کیش و قشم که بعید میدونم خط آهن روی دریا داشته باشیم :sweat_smile::sweat_smile: .این از بعد محدودیت های ریلی. دیگر آنکه انسان در یک کوبه 6/4 نفره حریم شخصی نداره و احساس راحتی و امنیت نمیکنه بخصوص در مسافتهای طولانی

4 پسندیده

به نظرم بستگی به نوع سفر داره.

یعنی اگر بخوام بین مسیر دو شهر گردش و گشت و گذار بکنم ترجیح میدیم با وسیله شخصی بریم.

اما اگر فقط قصد و غرض طی مسیر بین دو شهر باشه و احتمالا گردش در شهر مقصد، قطار رو ترجیح میدم چون خیلی از دردسرهای وسیله شخصی رو نداره و با کمی تحمل میشه سفر خوبی داشت.

2 پسندیده

چون ماشین شخصی نه تنها در طول مسیر سرنشین ها راحت ترن و میتونن توقف داشته باشن. در مقصد هم دیگه نیاز به استفاده از تاکسی و معطل شدن و افزایش هزینه های حمل و نقل نیست

2 پسندیده

من بهترین وسیله برای سفر رو تا هر چقدر امکان داشته باشه قطار میدونم الان قطارهایی هست امکانات شون عالیه وقتی به مقصد برسم ترجیح میدم کوله بردارم و با کتونی پیاده گشت بزنم با مردم ارتباط برقرار کنم هر جا هرچقدر دلم خواست توقف کنم حرف بزنم دوباره ارتباط برقرار کنم بگم و بخندم :rofl: :rofl:

نهایتا برای راه های دورتر و اطراف شهر میشه از اسنپ و… استفاده کرد دیگه دردسر رانندگی و پارکینگ و … رو نداری به نظر من با توجه به نوع ماشین که مثلا اگر اتفاقی بیفته چقد متحمل هزینه بشی با ماشین شخصی مسافرت نکنی مقرون به صرفه تره البته به شرطی که بچه مخصوصا کوچیک‌ همرات نباشه چون با توجه به کوهی از وسیله که باید براش برداری بدون وسیله شخصی واقعا سخته

از همه مهمتر اینه که می تونی با خیال راحت مسیر رو‌ تماشا کنی مخصوصا اینکه یه مسیر رو شب انتخاب کنی و یه مسیر رو روز این قسمت ماجرا رو خیلی دوست دارم :wink:

2 پسندیده

اگه سفر رو حرکت از مبدا و رسیدن به مقصد درنظر بگیریم، قطار خوبه، ولی لذت سفر به دیدن مناظر توی مسیر هستش، وقتی با خودروی شخصی میری سفر هرجا دلت خواست توقف می کنی، از مناظر بهتر می تونی استفاده بکنی، کنترل اوضاع دست خودته، آهنگ دلخواه خودتو گوش می کنی، می تونی به وقت خستگی استراحت بکنی، هرچقدر وسایل دوست داشته باشی می تونی با خودت ببری و در کل محدودیت های سفر با قطار رو نداری. از این جهت سفر با خودروی شخصی لذت بخش تره.

1 پسندیده