چرا هتل‌ها در ایران تا این حد گران هستند؟

من تجربه حضور در هتل‌های تهران، زنجان و اصفهان را داشته‌ام. به نظرم هتل‌های ما خیلی گران هستند. مثلا ارزان‌ترین هتل شهر زنجان شبی ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد (سال ۹۴). حالا بماند که ملحفه‌ها هم تمیز نبودند. قیمت هتل در تهران سرسام آور است.

قیمت هتل در تهران

قیمت هتل در رم

قیمت هتل در پراگ

پرسش

به نظر شما با توجه به هزینه پایین نیروی انسانی در ایران، چرا قیمت هتل‌ها اینقدر گران است؟
آیا اولین قدم برای افزایش گردشگری معقول کردن این قیمت‌ها نیست؟

پی‌نوشت: قیمت‌هایی که در تصاویر بالا می‌بینید برای یک روز یکسان است.

4 پسندیده

یه دلیلش میتونه این باشه که هتل در ایران یه جای لوکس به حساب میاد. یعنی مردم در ایران هتل رو به عنوان آخرین گزینه اقامت در نظر میگیرن. به همین خاطر که سیستم رقابتی به وجود نیامده که کیفیت و قیمت رو بتونه متعادل کنه. این هتلهائی هم که هستند بیشتر به خاطر ارتباط با جاهای دولتی و گرفتن امتیاز برگزاری همایش و این جور چیزا سرپا میمونن نه به خاطر خدمات به مشتریهای عمومی.

3 پسندیده

یک بار با دوستی شرط بستم که قیمت هتل پنج ستاره در منهتن آمریکا کمتر از هتل لاله تهران است. به طرز باور نکردنی پیش‌بینی‌ام درست از آب درآمد و شرط را بردم. جالب است بدانید که قیمت یک سوییت دو نفره در هتل لاله چیزی بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار است.

یعنی فکر می‌کنید اقتصاد دولتی باعث چنین اتفاقی شده است؟

قیمت یک شب سوییت دو نفره در هتل آزادی تهران ۴ میلیون و دویست هزار تومان است!!! جالب این که این قیمت با احتساب یک میلیون تومان تخفیف است.

4 پسندیده

من یه بار همین سئوال برام پیش اومد از طریق یکی که توی زنجان اطلاعات داشت مطمئن شدم همینحوریه.

2 پسندیده

ببینید در همه جای دنیا صنعت گردشگری و هتلداری از جانب دولت حمایت زیادی میشه و تقریبا از بیشتر مالیات ها معافن، در ایران حمایتی وجود نداره و دولت هیچ کمکی به توسعه گردشگری نمی کنه. تمام این جوسازی هایی که میبینین وام و غیره انقدر سنگ جلوش هست که علنا شما پشیمون میشید. سیستم ستاره دهی هم کاملا سلیقگیه و با پول خریدنی. واسه همین هتلها هیچ وقت مجبور نمی شن خودشونو ارتقا بدن. بیشتر هتل های خوب کشور هم دولتی هستند و جزو گروه هتل های مختلف. البته که جدیدا با حضور بخش خصوصی و افتتاح هتل هایی مثل اسپیناس خلیج فارس و پالاس در تهران صنعت هتلداری کمی داره دچار تکون میشه. تا زمانی که هتل ها خصوصی سازی نشن و رقابت بینشون ایجاد نشه همه چیز همین شکلی میمونه که هست.

3 پسندیده

همانطور که دوستان اشاره کردند هتل در ایران نقش یک کالای لوکس رو دارد در حقیقت عرضه نسبت به تقاضا کمه و باعث شده قیمت هتل بره بالا , مثلا در تعطیلات هتلها پر هستند و رزرو به سختی ممکن می شود دلیلش هم اینه که صنعت گردشگری یک صنعت شدیدا ترسو است و با کوچکترین بحران یا مسئله ای مشتریان خودش رو از دست میده , کشور ما هم که تاثیر گذار یا مرکز اکثر بحرانها در خاورمیانه است , لذا سرمایه گذاران داخلی و خارجی ریسک سرمایه گذاری در صنعت گردشگری رو ندارند و همانطور که همه می دانیم بیشترین هتلهای بزرگ و اصلی کشور دولتی و البته هتلهای مصادره شده از قبل انقلاب هستند لذا قیمت اقامت بالا در می اید اما 4 نکته :
1 - با کاهش نرخ ریال در قبال دلار قیمت اقامت یک هتل برای مسافر خارجی در ایران بشدت ارزان محسوب می شود .
2 - ایرانیان ه مبرای رزرو هتل و اینکه بتونند قیمت پایین رزرو کنند باید سراغ سامانه های رزرو وسایتها بروند اگر به این سایتها مراجعه کنید ممکنه بتونید هتلها را تا 60 درصد تخفیف رزرو کنید که در رزرو حضوری این اتفاق نمی افتد.
3 - روالهایی در رزرو هتل در ایران در حال شکل گرفتن و فراگیری است که قیمت اقامت رو در سال آینده بشدت کاهش خواهد داد مانند رزرو ساعتی ( شما می توانید فقط چند ساعت هتل رو رزرو کنید ) , رزرو زود هنگام ( برای کسانی که چند ماه زودتر برنامه ریزی می کنند ) و … که باعث می شه هزینه اقامت کمتر بشه.
4 - البته بطور موقت و بخاطر شرایط کرونا هزینه اقامت به شدت کاهش یافته و ممکن است به راحتی به جایگاه قبلی خود باز نگردد.

2 پسندیده