چرا هنگام وقوع حوادثی مانند تصادف و آتش سوزی در محل حادثه تجمع پیدا می کنیم؟

دیروز که برج سلمان در مشهد دچار حریق شد، یکی از دلایلی که آتش دیر خاموش شده رو علاوه بر ضد حریق نبودن بنای ساختمان، تجمع بیش از حد مردم و عکس گرفتن و فیلم گرفتنشون گزارش کردن. اینطور مواقع اولش درکش برای ادم سخته که باور کنه تجمع مردم مانع کمک رسانی شده باشه واقعا . اما عکسها و فیلمهایی که در تلگرام دست به دست میشه نشون میده که حقیقتا حضور بیش از حد جمعیت نقش داشته. مثلا توی یکی از همین فیلمها صدای دوتا خانم داخل برج در حالی که سقف در حال ریزش و اتشسوزیه میاد که یکی به اون یکی میگه اون سمت رو هم فیلم بگیر، علی رغم خطر جانی ایستاده بودن و فیلم می گرفتن

چطوری میشه این وضعیت تغییر کنه و ادمها وقتی یه تصادف توی جاده می ببیند، یا اتشسوزی و مثالهایی از این دست… به جای تجمع سعی کنند اگر کمک کننده نیستند ، با حضور بیش از حدشون مانع کمک رسانی هم نشن؟ اصلا چرا مردم تجمع پیدا می کنند؟

تجمع موقع تصادف و آتش سوزی

دنباله موضوع کلمه ای که معروف به فرهنگ است
دنباله موضوع نظام آراستگی یا فرهنگ عمومی نظم در جامعه
دنباله موضوع فرهنگ سازی چقدر در تفکیک زباله تاثیر دارد
دنباله موضوع ملتهای شاد دنیا چطوری نیاز به هیجانشون رو تامین می کنند؟

2 پسندیده

بنظر میرسه مهمترین دلیل رفتاری مردم عدم آگاهی، نداشتن قدرت تصمیم گیری درست، کنجکاوی ناشی از ناآگاهی، عدم درک درست موقعیت زمانی و مکانی که این هم ناشی از نا آگاهی هستش، یک سوال ساده آیا یک انسان عاقل حریم چاه یا دره را رعایت می کند یا نه آنقدر جلو می رود تا احتمال افتادنش بیشتر شود؟ یا در یک دریای طوفانی که طوفان به دیواره های موج شکن می کوبد آیا کسی میرود روی آن بایستد؟ حالا اگر یک انسان درست آموزش ببیند، مثلا همین تبلیغاتی که برای خطرات رانندگی پخش میشد، برای این موضوعات هم تلویزیون پخش می کرد، یا در دوران دبیرستان، مدرسه و ابتدایی به ما رفتارهای اجتماعی و هنجار و ناهنجاریهای اجتماعی آموزش داده میشد، آیا شاهد چنین اتفاقات احمقانه ایی بودیم؟

1 پسندیده