چرا کسب و کارها به سمت نرم افزار و بستر پلتفرمی پیش میرن؟

امروز همایشی رو شرکت بودم که جمعی از صاحبان ایده و کارافرینان کشورمون دورهم در محیطی دوستانه جمع شده بودند و به اشتراک گذاری تجربه ها میپرداختند.
در بین صحبتم با یکی از حاضران ، این سوال رو از من پرسید و سعی کردم تا جایی که میتونم جواب سوالش رو بدم، ولی هنوز حس میکنم که این مسئله برای خودهم زیاد روشن نیست و به هم فکری شما پادپرسیا نیاز دارم تو این زمینه.
شخصی که این سوال رو از من پرسید ، در پی راه اندازی کسب و کاری بودش که محصولی فیزیکی رو تولید و وارد بازار میکرد و در راه جذب سرمایه گذار و حامی بارها به این موضوع برخورده بود که سرمایه گذاران به محصولات خدماتی و پلتفرمی بیشتر علاقمندند تا محصولات فیزیکی.

دلایلش می تونه تفاوت زیاد این تیپ محصولات از تولید تا عرضه باشه. از پایه بخوایم شروع کنیم، محصول نرم افزاری به ساختار خاصی (مثل کارخانه) نیاز نداره و با سرمایه اولیه کم قابل اجراست. فروش و عرضه هم بسیار ساده تر هست. بیشتر این دیدگاه ها واسه سرمایه گذار معمولی به چشم میاد. در طولانی مدت قابلیت کپی برداری از محصول نرم افزاری سختتره.

اما همه نیازهای مارو نمیشه از طریق محصولات نرم افزاری برطرف کرد و در زمینه محصولات فیزیکی هم میتونیم نوآوری های خیلی خوبی انجام بدیم و کسب و کارهای بزرگ راه بیاندازیم .
همینطور که استیو جابز میگه : هرچیزی که اطراف ماهست یه روزی طراحی شده ، چرا ما بازطراحیش نکنیم؟

تجربه:
چند روز پیش سوار قطار بودم و با یه دانشجوی دکترا ی نرم افزار هم کوپه شدم. وقتی باهاش صحبت میکردم، بهم گفت که شنیدی میگن دو مادر تمام ورزش هاست گفتم آره گفت کامپیوتر هم مادر تمام علوم هست.
پیش خودم فک کردم و به این نتیجه رسیدم که کامپیوتر مادر تمام علوم نیست، مادر هر کاری هست که ما میکنیم و توی تمام کار های ما دخالت داره.
اگه یه نفر ۳۰۰ سال پیش ازتون میپرسید که چرا همه ی کسب و کار ها به سمت استفاده از قلم و کاغذ پیش میرن چی جوابشو میدادی؟
توی همون ۳۰۰ سال پیش، خطاطی شغل بود ولی همه ی کسانی که مینوشتند، خطاط نبودند.
الانه هم استفاده از کامپیوتر شده یه چیزی مثل قلم و کاغذ در کار های ما.

2 پسندیده

مشخصه. چون کسب‌وکار های واسطه ای خیلی بیشتر از گذشته باب شدن.یعنی کسب‌وکارهایی که کارشون متصل کردن دو گروه از مردم به هم دیگه هست. مثلا اسنپ. در واقع دو گروهی که به همدیگه نیاز دارن دارن به شکل سریع تر، راحت تر و در مقیاس بزرگ تر بهم دیگه متصل میشن.
بله قبل از اسنپ هم نیازمندان به تاکسی و رانندگان تاکسی بهم متصل میشدن ولی این بستر نرم افزاری و البته رشد کاربران اینترنت و امکان پرداخت اینترنتی باعث شده این اتصال خیلی راحت تر و با کیفیت بیشتری صورت بگیره.
در زیر چند نمونه کسب و کار لیست شدن که خیلی هاشون به صورت واسطه ای هستن
10 ایده کسب و کار اینترنتی

1 پسندیده

با پیشرفت زندگی ها و علم و گرون تموم شدن میزان هزینه ای که بابت حمل و نقل و انتقالات صورت میگیره و میزان الودگی که در محیط بوجود میاره باعث میشه با اینترنت کار کردن میزان آلودگی ها و واسطه بود از بین بره و کمتر به محیط آسیب بزنه.