چطور از خودمان یک پادپرسی اصیل بسازیم؟

سوالم در واقع دو قسمت داره:

  1. یک پادپرسی واقعی چه مهارتهایی رو باید بدست بیاره ؟
  2. اگه بخوایم یه برنامه ی آموزشی مدون برای اعضای فعال پادپرس طراحی کنیم، این برنامه شامل چه دوره ها و چه آموزش های مجازی و حضوری باید باشه؟

index

@Fatemeh-law و @leilay و @moalem و @Emad_Mohammadpoor و @lolmol و @ghanbarzadeh ,@naser_eslami

و دیگر دوستان هوشمند و متفکر پادپرسیم رو دعوت میکنم تا با کمک همدیگه برنامه ی آموزشی ای طراحی کنیم که از یک شهروند عادی یک شهروند متفکر و پرسشگر پادپرسی بسازه و مهارتهای فکری و ارتباطی خودمون رو در جریان این برنامه بهبود ببخشیم.

9 پسندیده

چه سوال سختی

یک پادپرس واقعی اول از همه باید خودش باشه.
تفاوت های شخصیتی جذابیت خیلی خوبی به محیط و شهر پادرس میده.
یک پادپرسی باید ذهن نقد کننده ای داشته باشه و همیشه دنبال نقد شدن نظرایتش باشه.
یک پادپرسی می دونه چطور پیچیده ترین سوالات و خیلی ساده و جذاب بپرسه و پاسخ بده، یعنی مهارت سوال پرسیدن و سوال جواب دادن.

یکسری آموزش هست در مورد منطق صحبت کردن و منطق سوال پرسیدن و سوال جواب دادن.
مثلا ارسطو میگه : منطق هنر است برای آنکه تمرین آن موجب می شود که ذهن انسانی بدون توجه و با دقت تمام درست اندیشه کند.
یا مثلا ولتر میگه : اگر می خواهید با من گفتگو کنید اصطلاحات خود را تعریف و تحدید کنید.اگر طرفین مباحثه جرئت تعریف و تحدید اصطلاحات خود را داشتند،چه بسیار از مناقشات کاسته می شد. در هر مکالمه جدی هر گونه اصطلاح مهم باید تحت آزمایش و تحقیق دراید و تعریف شود: تمام منطق عبارت از همین مطلب است.

کاری به درست و غلط بودن حرف ها ندارم ولی چنین مطالبی خیلی می تونه برای همه پادپرسی ها خوب باشه، اگر به صورت سمینار یا مقاله یا هر چیزی در اختیار بچه ها قرار بگیره.

5 پسندیده

شما دومین نفری هستین که در طی دو ماه گذشته بحث ارتقای مهارت در پادپرسی‌ها و یا افرادِ دغدغه‌مندِ اهل یادگیری رو پیش کشیدین و خیلی خوشحالم بابتش :heart:

نفر اول، آقای کمالیان بودن که این پیشنهاد رو در قالب ایده‌ی جذابی عنوان کردند:

فلانی تو دغدغه داری و به خاطر روحیات تیزبین و مشاهده‌گرت میتونی مشکلات رو بهتر ببینی. ولی شاید هنوز مهارت کافی برای اثربخشی در این دغدغه‌ها در حد خودت رو به دست نیاوردی. تو پادپرس فلان و فلان مهارت رو به دست میاری و میتونی در این زمینه‌ها تاثیرگذار باشی.

همون موقع که این ایده مطرح شد، بررسش کردیم و به نظرمون رسید یادگیری بعضی مهارت‌های از جنس ابزارهای حل مسئله یا فعالیت تیمی میتونه برای جمعمون خیلی موثر باشه. و فعلا دو نفر، @yousef و @pd.in در قالب ترجمه‌ی مقالات آموزشی معتبر در دو زمینه‌ی مورد علاقه‌شون شروع کردن به فراهم کردن بستر اولیه چنین آموزه‌هایی در بخش دانشنامه‌ی پادپُرس.

الان هم خیلی مشتاقم ببینم برنامه‌ی آموزشی و ارتقای مهارتی که خود پادپرسیا پیشنهاد میدن چیه.

5 پسندیده