چطور حضور ذهنمون رو می تونیم بالا ببریم؟

گاهی اطرافمون افرادی رو میبینیم که مرتبط با هر موضوعی، می توانند اظهار نظر کنند، شعر خاصی رو بخونن، دیالوگ خاصی رو بیان کنند و … این افراد حضور ذهن خوبی دارند!
من اما حتی اگر درباره ی اون مطلب ی کتاب خونده باشم :roll_eyes:، ممکنه فراموش کنم و …
چطور حضور ذهنمون رو بالا ببریم؟

3 پسندیده

من نیاز به حضور ذهن بالا رو در مواقعی حس کردم که در جمع های دو نفره و اغلب بیشتر از دونفر، نیاز بوده حرفی رو بزنم ولی بعدن یادم افتاده، و افسوس خوردم که چرا این جواب بهتر اونموقع در ذهنم حاضر و بر زبانم جاری نشد، راستش جمعی که مد نظرم هست صمیمانه نبوده بلکه شاید چیزی شبیه مباحثه برای روشن شدن کژی ها یا جلسه مذاکره و مشاوره و بویژه جر و بحث، یا رو کم کنی (به معنی مقابله با فشار روحی که افراد بی منطق یا موذی بر دیگران وارد می کنن و میخوان برتری فکر خودشون رو به اثبات یا مرحله عمل برسونن ).

2 پسندیده

یک نکته که میتونه در مورد شعر یا نوشته برای موارد خاص کمک کنه، اینه که وقتی شعر یا نوشته رو میخونید، پس‌ذهنتون اون رو به موضوع کلی خاصی ربط بدید. مثلا نقد یا نکته‌بینی اجتماعی خاصی. اینجوری در مواردی که اون موضوع کلی مطرح میشه، ذهنتون راحت میره سراغ اون شعر یا نوشته. من خودم بویژه در مورد شعر اینجوری عمل میکنم و به نسبت خوب جواب میده. به نحوی در خوندن و یادگیری فرآیند برچسب زدن رو توی ذهنتون انجام میدید و بعد موضوع بحث با برچسب خاصی رو به شعر یا نوشته مربوط میکنید. یه نکته این که سلیقه رو هم نباید فراموش کنید و کیفیت خاصی برای موردهای خاص در نظر بگیرید تا ذهنتون پر از داده نشه. مثلا بهترین شعرهای یه شاعری مثل سعدی معمولا اونقدر تنوع موضوعی دارن که بتونن اکثر موارد اجتماعی رو پوشش بدن.

3 پسندیده

تو یه جلسه دورهمی بودیم که اکثرا از بزرگان بودن طوری که کوچکترینشان من بودم یکی این مطلب را گفت و از بزرگان طلب نسخه کرد بزرگی در جواب گفت : با من صنما دل یک دله کن / گر سر ننهم وانگه گله کن. وبعد گفت : چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند / گر اندکی نه بوفق رضاست خرده مگیر.

ممنون ، اما من راستش برای درک این نسخه نیاز به توضیح بیشتر دارم.

1 پسندیده

در آنجا رسم برین بود که فقط با شعر پاسخ می گفتند و تفسیر با شنونده بود…ولی به نظر من همیشه جوابهای بهتر هست و نیز هیچوقت همه منظور گوینده منتقل نمی شود!!!
یاد بیتی از حضرت حافظ افتادم: عشق و شباب و رندی مجموعه مرادست / چون جمع شد معانی گوی بیان توان زد

3 پسندیده

خب این واضحه که برای حضور ذهن بهتر باید تمرکز بیشتر داشته باشیم ولی نکاتی مثل وسعت اطلاعات و حالات ممکن ونیز ابزار هایی برای دسترسی به اطلاعات به روز و میزان هم دلی با موضوع و اینکه موضوع قبلا هم چالش فکری برای خودتون هم بوده باشه هم تاثیر داره
ودر اخر بعضی وقتها نمیشود که نمیشود که نمیشود چون حکمتی در آن است که از ما پنهان است .

2 پسندیده