چطور میتوان به کودک کمک کرد رشد روانی-جنسی سالم‌تری داشته باشد؟

با توجه به رویکرد فروید در رشد، اگر متوجه شویم کودکی در مرحله ی دهانی تثبیت شده، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا تاثیرات آن را کاهش دهیم؟

رشد روانی-جنسی از نظر فروید پنج مرحله است: مرحله ی دهانی، مقعدی، آلتی، نهفتگی و تناسلی.

مرحله دهانی اولین مرحله است که سال اول زندگی است که کودک از قسمت دهان ارضا میشه. یعنی با مکیدن و جویدن و گاز گرفتن احساس امنیت می کنه و اضطراب و تنش اش برطرف میشه.

اگر این مرحله به هر دلیلی به خوبی طی نشه، رشد به طور کامل اتفاق نمی افته و بعدها با خوردن، نوشیدن، بوسیدن، سیگار کشیدن و جویدن سعی می کنند ارضای دهانی رو کسب کنه.

این افراد هیچ وقت به سمت یک رابطه ی پخته با جنس مخالف حرکت نمیکنند و تمایلی نشان نمیدن. همینطور احساسات جنسی شون رو پس میزنن.

من یک دانش آموز دارم که همینطوره. مدام در حال خوردن و جویدنه. میگه من خونه مون هم همینطورم. وقتی با بچه ها دعوا می کنه گازشون میگیره. بقیه بچه ها و همینطور منو میبوسه.

رشد روانی جنسی

2 پسندیده

والدین باید از سن سه سالگی شروع به آموزش کنند. کودک در حدود سن 3 سالگی متوجه بدن خود و تفاوت‌های جنسیتی می‌شود و این قضیه باعث می‌شود که کودک راجع به بدن و جنسیت خود کنجکاوی‌هایی داشته باشد. والدین باید در این سن مراقب عملکرد و کنجکاوی‌های بیش از حد کودک خود باشند. ممکن است در این سن کودک سوالاتی درباره نحوه متولد شدن خود بپرسد، در این شرایط پاسخ والدین نباید بیشتر از نیاز کودک و آنچه که او می‌داند باشد. برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی ابتدا باید فهمید که این سوال چرا و چگونه در ذهن کودک شکل گرفته است و کودک چه اطلاعاتی در این زمینه دارد؟ سپس بر اساس دانسته‌های کودک به او جواب می‌دهیم.

1 پسندیده