چطور میشه آگاهی عمومی رو راجع به امنیت کم در فضای مجازی بالا ببریم؟

همانطور که می دانیم این روزها استفاده ی از فضای مجازی، روندی صعودی را طی می کند. درکنار مزیت‌های استفاده از چنین فضایی، بحث امنیت آن موضوعی ست که بسیار باب شده است و البته در این راستا گروه‌های مختلفی پژوهش‌های متفاوتی انجام داده اند.

نکته ی اصلی اینست که آیا همگام با رشد فضای مجازی و سهل الوصول شدنش، آگاهی عمومی هم درباره ی ناامنی‌های احتمالی آن افزایش یافته است؟ به گمان من خیر!

اما پرسش اینست که چه باید بکنیم تا چهره‌ی ناامن فضای مجازی، برای عموم بیشتر روشن شود؟

و در نهایت آیا راهی آسان و قابل استفاده برای عموم به منظور شناسایی و مقابله با بد افزار هایی که امنیت فضای مجازی را به خطر می اندازند وجود دارد؟

امنیت فضای مجازی

4 پسندیده

برای من خیلی جالب است که تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده هر روز اطلاعات ایمیل‌هایشان را به راحتی به هکرها تحویل می‌دهند (تجربه ایمیل علوم پایه زنجان) و باعث دردسر برای کل سیستم می‌شوند. به همین خاطر مرکز کامپیوتر هر چند وقت یک بار به ناچار از همگی می‌خواهد که اطلاعاتشان را در اختیار کسی نگذارند. با این حال پس از تمام این هشدارها باز هم هستند عده‌ای که این اشتباه را تکرار می‌کنند.

داشتم فکر می‌کردم وقتی قشر دانشگاهی تا این حد به موضوعات ابتدایی امنیتی ناآگاه هستند، چه اتفاق‌های بدی می‌تواند در سطح جامعه رخ دهد. تازه مثالی که من زدم واقعا نیاز به یک هکر حرفه‌ای هم ندارد و صرفا یک ترفند ساده است.

یک بار هم یادم می‌آید که در دانشگاه، یک خانمی مساله رمز ورود برای هارد لپ‌تاپش را جدی نگرفته بود و در نتیجه تمام عکس‌های خصوصی‌اش به دست یک نفر افتاد. (اگر هارد رمزگذاری نشده باشد، حتی اگر سیستم عامل رمز ورود داشته باشد، سرقت اطلاعات با یک فلش که نسخه‌ای از لینوکس live روی آن باشد به راحتی و در چند دقیقه امکان پذیر است)

موردی که شما مطرح کردید به نظرم خیلی مهم و حیاتی است. فکر می‌کنم حداقل آموزش‌های ابتدایی در مورد امنیت اینترنت لازم است که به مردم داده شود وگرنه عده زیادی مورد سو استفاده قرار خواهند گرفت. یک بار یک فیلم کوتاه در این باره دیدم که خیلی روی من تاثیر گذاشت.

4 پسندیده