چطور میشه زیست خوند؟

من در حال حاضر مجبور شدم تا کتاب زیست شناسی سلولی رو بخونم تا در مورد اتفاقاتی که در سلولها میفته و میخوام در مقیاس ملکولی بررسی کنم، اطلاعاتی به دست بیارم. با توجه به اینکه رشته من فیزیک بوده، من هیچ حسی نسبت به خیلی از فرایندهای زیسی و ساختارهای شیمیایی مختلف ندارم. از طرفی با کُلی اسم جدید روبرو هستم که به خاطر سپردن همه اونها یه مسئله کاملا بغرنجه برام.

  • شما توی این موقعیتها چیکار می‌کنید و از چه تریکی برای حل این معضل استفاده می‌کنید؟
    همچنین خیلی خوب میشه اگه فیلم یه سری از این فرایندها رو داشته باشم تا بتونم به راحتی از نحوه علمکرد این فرایندها اطلاع داشته باشم.

1 پسندیده

#تجربه
من اگر جای شما بودم:
چون تعدد و تنوع موضوعات زیستی زیاده، و همینطور چون هر کدوم از این مباحث مفصله، می‌دیدم دنبال کدوم زیر شاخه از زیست هستم. می رفتم سراغ همون یک راست و از پایه به صورت سطحی می خوندمش. سطحی، چون این تجربه رو دارم که مثلا برای کارای پروژه به یه سری تست های آماری نیاز داشتم، بعد می خواستم برم سراغ اون قسمت و وقتی شروع می کردم به خوندن اون قسمت از مباحث آمار با یه اقیانوس عمیق رو به رو می شدم که از کار و زندگی می افتادم (بر اثر وسواس اینکه باید همه را بفهمم). کم‌کم به این نتیجه رسیدم لازم نیست عمق زیادی رو درک کنم، همون قدر از آمار سر در بیارم که نیاز پروژه رو رفع کنه و مفهومی از قضیه نقش ببنده تو ذهنم کافیه. یعنی بفهمم مفهوم اون تست اماری رو. تو اینترنتم تا دلتون بخواد پر هست منبع برای مباحث بین رشته ای.

2 پسندیده

#تجریه
گروهی مطالعه کنید

من شرایط شما رو داشتم اما برعکسش . یعنی رشته ام زیست بود اما باید میرفتم ریاضی و گراف می خوندم. یه شانس بزرگ داشتم، اونم این که وقتی شروع کردم به خوندن کاملا ایگنور بودم. فکر می کردم گراف یه علمی هست که کلا توی ایران نیست، ها هاها :slight_smile:

برای همین رفتم توی نت به انگلیسی سرچ کردم graph و از ابتدایی ترین تعاریف شروع کردم. وقت‌گیر بود اولش، اما بعد سه ماه راه افتادم.

کار دیگه ای که کردم یه نفر رو پیدا کردم که مثل شما بود. شروع کرده بود زیست خوندن اما سختش بود. یه تعامل دوطرفه برقرار کردیم اون گراف‌کار بود. می خوندیم، سوال از هم می پرسیدیم و مشکلاتمون رو رفع می کردیم. خروجی هم عالی بود. یه مقاله چاپ شد.

به نظرم گروهی کار کردن بهتر جواب میده، مخصوصا که اعضا مکمل هم دیگه باشند.

4 پسندیده

می تونید از کتاب هایی استفاده کنید که برای عموم نوشته شده و پیشفرض ِشون اینه که شما هیچ دانش اولیه ای ندارید. برای مثال به مجموعه ی کتاب های جذاب For dummies در موضوعات بیولوژی، ژنتیک، … سر بزنید. بعضی از اون ها، ترجمه های خیلی خوبی هم ازشون موجود هست.

2 پسندیده

رشته ی خود من زیسته ولی خیلی وقتا پیش میاد که برای خودمم سخت بشه که بخوام کلی اسم حفظ کنم، پس جای هیچ نگرانی نیست!

همم وقتی داری زیست سلولی میخونی ( که واقعا پاس کردنش برای خودمم سخت بود)

  • اول اینکه همونطوری که خودت گفتی یه سری موشن گرافیک و ویدیو هست که میتونی با سرچ کردن راحت بهشون دسترسی پیدا کنی!

  • دوم اینکه هر کلمه توی زیست شناسی به کاری که اون بخش میکنه یه ربطی داره این که بتونی بین این کلمه ها وکارشون تو ذهنت ارتباط برقرار کنی، میتونه بهت این کمک رو کنه که در مواجهه با کلمات جدید بدونی کجای مغزت باید جاشون بدی!

  • سوم زیست رو تصویری یاد بگیر! اگر حتی ویدیو نتونستی ببینی حتما یه عکس از اون پروسه که توی سلول داره اتفاق میفته تو گوگل سرچ کن و ببین!

  • چهارم برای خودت پروسه رو رسم کن!

اینکه رشتت فیزیک بوده رو به عنوان یه پوئن مثبت ببین چون میتونی یه سری از برهم کنشهایی که بین اتم ها اتفاق میفته رو راحت درک کنی! وببین اگر میتونی تو هر دانشگاهی که هستی اگر رشته ی زیست داره و داره بهشون سلولی ارائه میشه، بری سر کلاساشون بشینی چون شنیدن هم میتونه بهت کمک کنه!
نمودار درختی هم اگر بکشی برای اتفاقا خوبه یا نمودارای درختی که هستن رو مطالعه کنی :slight_smile:

4 پسندیده

تجربه من اینه که در این مواقع باید وقت بذارید و اساسی موضوع رو یاد بگیرید.

در مورد شیمی و بیوشیمی من از خوندن این کتاب خیلی لذت بردم

Fundamentals of General, Organic, and Biological Chemistry

این کتاب هیچ پیش نیازی نداره و به همین خاطر اوایلش خیلی ساده است. به نظر میاد داره بدیهیات رو میگه، اما تا آخر کتاب دسته بندی خوبی از مواد و واکنشهای آلی و زیستی ارائه میده (فهرستش رو ببینید). تو این کتاب دلیل نامگذاری خیلی از مواد رو توضیح داده.

پ ن: من هم فیزیک خوندم

1 پسندیده