چطور می‌توان جمله‌ها و کلمه‌ها را در متن بهتر درک کرد؟

من یک مهندس برق هستم که حدود ۱۰ سال است با برنامه‌نویسی و دنیای کامپیوتر کار می‌کنم. علاقه بسیاری به فهمیدن مطالب متنی دارم. از متن‌ها لذت می‌برم. اما وقتی که در حال مطالعه هستم، چشمانم روی کلمات می‌دود، و دائم در خیالات خودم به سر می‌برم. گمان می‌کنم که علت آن برمی‌گردد به حدود ۱۰ سال قبل که چون به دلایل مذهبی برمیگردد کامل آن را توضیح نمی‌دهم. اما زمانی خود را مجبور می‌دیدم که روی کتاب قرآن را بخوانم و من هم چشمانم را روی آن می‌گرداندم تا بلکه عذاب وجدان نگیرم :grin:

علت دیگر آن این است که کلمات مابین جمله‌های انگلیسی را گاها متوجه نمی‌شوم و چون برنامه‌نویسی با متون انگلیسی آمیخته است، گاها چشمانم روی این کلمات می‌دود. و همین باعث این عادت بد من در مطالعه متن (چه فارسی و چه انگلیسی) شده.

این از گذشته. اما اکنون، من به کلمات علاقه‌مندم. دوست دارم مفاهیم عمیقی را که نویسندگان می‌نویسند، بخوانم.

به نظر شما چطور این عادت خودم را به طور جدی اصلاح کنم؟

یکی از راه‌هایی که به نظر خودم رسید، جمله‌سازی با کلمات است. اما چون این کار را درست بلد نیستم و روش و راهی که بتوان در آن گام نهم را نمی‌دانم، برایم دشوار است.

یک راه دیگر هم احتمال می‌دهم تندخوانی باشد. تا کنون در این زمینه هم تلاشی نکردم. اما گمان می‌کنم روش‌هایی در تندخوانی می‌آموزند که می‌تواند این موضوع را حل کند.

خوشحال می‌شوم راه حل‌های خود را در این زمینه به من بگویید.

دنباله‌ی موضوع مشکل خوندن متون طولانی در کشور و ترجیح متون کوتاه به رمان‌ها.

5 پسندیده

به نظر من تند خوانی هیچ کمکی بهتون نمی کنه چیزی که شما نیاز دارید تمرکز روی معنی و مفهوم کلمات هست، مثلا در مصرع «روز هجران و شب فرقت یار آخر شد» منظور گوینده اینست که بالاخره رسید یا اینکه زمان فراق به پایان رسید.

تمرکز و توجه به این دو معنی زمانی در ذهن شما ایجاد میشود که شما با این بیت سر و کله بزنید و این کار در خوشنویسی که انواع اطوار و کرشمه با کلمه و شکل کلمه و جمله مورد نظر است حاصل می شود. پس پیشنهاد میکنم یک کتاب خودآموز خوشنویسی تهیه و تلاشتون رو شروع کنید.

4 پسندیده