چطور می‌شه که شخصی 99 درصد ثروت‌اش رو انفاق می‌کنه؟

دیروز داشتم مستند Becoming Warren Buffet رو می‌دیدم، اوّل فیلم نشون می‌ده که وقتی بازار منفی‌ـه ساندویچ ارزون‌تری می‌گیره بعد همین آدم، 99 درصد ثروت‌اش رو انفاق کرده. مثل بیل و مالیندا گیتس. چی می‌شه که بعضی آدم‌ها این‌قدر برای پول درآوردن تلاش می‌کنن، بعد انفاق‌اش می‌کنن؟

4 پسندیده

باید ببینیم به کدام موسسه هدیه میدهند. تا اونجایی که میدونم کسی مثل بیل گیتس بخش اعظم انفاق‌های مالیش رو به موسسه خیریه بیل و ملیندا گیتس تقدیم کرده. تنها اتفاقی که رخ داده اینکه پولش از این جیب به اون جیب منتقل شده و تنها فرقش اینکه این جیب برای بیزینس بوده ، اون جیب برای امور عام المنفعه (هرچند که لابه‌لای امور عام المنفعه سود هم هست).

اما فکر میکنم دلیل اصلیش حجم بالای ثروت‌شان باشه. به عنوان مثال اگه ثروت وارن بافت 90میلیارد دلار باشه و تنها 1% برای فرزندانش ارث بگذاره رقم 900 میلیون دلار میشه که بازم رقم سنگینی هست و با همین رقم معیشت چند نسل بعدش تضمین شده است و فرزندانش اگه پلن و برنامه‌ای داشته باشن ، سرمایه کافی دارند. پس مشکل مالی برای فرزندان و نوادگانشان به وجود نمیاد و از طرفی کار انسانی و خیر هم انجام دادند (اگه واقعا هدف خیر و نوع دوستی باشه)

از یه بُعد دیگه گاهی اوقات خارج کردن ثروت عظیم از دست وراث و فرزندان کار منطقی است تا پس از مرگ ، آبرو و حیثیت فرد با ولنگاری‌های بی‌حد و حصر فرزندان از بین نره. معمولا در طول تاریخ این گونه بوده که نسل دوم ثروتمندان به سمت زندگی کثیف و لجن میرن تا اینکه نسل سوم و چهارم تمام اون پول را حیف و میل کرده و به باد فنا داده و نسل پنجم و ششم دوباره باید از صفر و فقر شروع کنه.

پس بهتره حجم گسترده پول در اختیارشون نباشه (ثروت میلیاردیِ کلان) در حد چندصد میلیون دلار برای زندگیشون کافیه!! مگه اینکه این فرزندان براساس یک سبک دقیق تربیتی ، پرورش یافته باشند که مسیر بزرگِ خاندان رو ادامه بدهند و این ثروت کلان باعث انحطاط‌شان نمیشه.

4 پسندیده

نظر جالبی داری ولی این 100 میلیون دلار برای کسی خوبه که سرش تو لاک خودش باشه و به رشد کافی در زمینه مادی و معنوی برسه . منتها بعضیها دوست دارن با داشتن ثروت خیلی زیاد کارهای انسان دوستانه و جاه طلبانه انجام بدن ( مثلا ساختن ویلای مجهز به همه چی مثل شهرک)
یه خوبی هم داره این کارهای جاه طلبانه از این دست که میتونی آدمهای خوب و دوستای واقعی رو گلچین کنی و نذاری پژمرده بشن و همچنین خیالت از همه چی راحت باشه و فکرت آزاد و رشدت سریع تر بشه

1 پسندیده