چطور و با چه روش‌هایی بچه‌های بین 7 تا 11 سال رو متوجه مفهوم بازیافت کنیم؟

طی یک کار داوطلبانه قرار هست به صورت آزمایشی در چند دبستان محدود، مفهوم "بازیافت و لزومش" رو به بچه های بین 7 تا 11 سال آموزش بدیم.

از اونجا که برامون مهمه که طرح موضوع در عین جمع و جور بودن و صرف کمترین هزینه، در عین حال جذابیت لازم رو برای درگیر کردن بچه ها داشته باشه. شما چه روشی رو پیشنهاد می دین؟

  • آیا تجربه ای در مورد آموزش مسائل زیست محیطی به این گروه سنی دارین؟
    اگر بله توضیح بدین
  • موضوع مهم تر اینکه: چه مفهوم یا مثال روشنی رو از کودکی خودتون به ذهن دارین که با یه روش آموزشی عالی یا دلچسب آموختین و به یادتون مونده؟ مطمئنم این خیلی کمکمون می کنه. (با یه مثال یا یه داستان یا بازی؟ چه روشی؟ موضوع چی بود؟)

11

5 پسندیده

من شخصا تجربه‌ای در زمینه آموزش به کودک یا آموزش مفاهیم محیط زیستی ندارم، و صرفا میخوام یکی از مشاهداتم رو تعمیم بدم شاید مفید باشه:

مدارس طبیعت: مدل الهامبخشی برای آموزش

نمیدونم مدارس طبیعت رو دیدین یا نه، آموزششون به این سبک هست که بچه ها رو در فضایی نسبتا طبیعی رها میکنن و از دور مواظبشون هستن. در این فضا حیوونای اهلی مثل مرغ و خروس، خرگوش، … هستن؛ گل و گیاه هم هست. ابزارهای بی خطر اولیه هم در دسترس بچه هاس. و خود بچه ها میرن کنجکاوی میکنن و با طبیعت بازی میکنن و اگه سوالی چیزی براشون مطرح شد از مربی ها که در محیط حضور دارن میپرسن و … .

سبک آموزش تجربی در این مدرسه ها برای بچه ها خیلی جذابه! و از موندگارترین مدل‌های آموزش هست.


طراحی بازی برا انتقال مفهوم بازیافت به بچه‌ها

حالا شما، میخواین با هزینه‌ی کم و معقول مفهومی رو به شکل خوبی به بچه ها منتقل کنین. پیشنهادم اینه که بذارین خودشون در حین بازی متوجه ارزش بازیافت شن.

این طوری تنها کاری که شما باید بکنین اینه که بعضی مواد ساده رو در اختیارشون قرار بدین و یه بازی طراحی کنین. به جا اموزش میتونین واستین و بازی بچه ها رو تماشا کنین.

چرا خوبه مواد بازیافتنی رو بازیافت کنیم؟ اگه مواد رو بازیافت نکنیم چی از دست میدیم؟


مثلا از خود بچه ها بخواین یه سری خورده پارچه، ظرف رب خالی، ظرف ماست و پنیر خالی، و چیزهای مشابه رو که تمیز هم هست، بیارن. بعد ازشون بخواین با اینا یه چیز ارزشمند تهیه کنن و یا یه ارزشی خلق کنن. از ارزش نمادین تا ارزش واقعی (مثلا ساده ترین ارزش میتونه تولید یه بالش با خورده پارچه ها باشه).


بعضی اطلاعات مفید

در ضمن میتونین با گروه اکسیژن که پیشتر در این موضوع معرفی شدن، هم تماس بگیرین. این گروه طبق توصیه دوست پادپُرسی‌مون، بازیسازهای خوبی هستن و به فعالیت‌های محیط زیستی هم علاقه دارن. مطمئنم میتونین حمایتشون رو جلب کنین.

در نهایت این دو دوست پادپُرسی، تجربیات عملی خوبی در این زمینه دارن: @kamran_heydari @reza8872 و میتونن اطلاعات موثق‌تری در اختیارتون بذارن. مطمئنم اگه پیام رو دریافت کنن از تجربه‌هاشون میگن.

7 پسندیده

مرسی لاله از منشنی که دادی! آره یه تجربیاتی دارم با یه ان جی او هم به عنوان کارشناس برای آموزش کودکان دبستانی یه باری همکاری داشتم ولی اگر اطلاعات بهتر ودقیقتری میخوان من چند تا از دوستامن که توی آموزش کودگ اصن فعالن اینا میتونن بهش کمک کنن بیشتر

1 پسندیده

من فکر میکنم اگه به هر بچه یه گلدون کوچیک بدین (با یه گیاه زود رشد مثل اشک تمساح) و یه جایزه کوچیک هم در نظر بگیرین و از شون بخواین گلدون ها رو یه ماه دیگه برگردونن و به بهترین رشد جایزه بدین کار خوبی باشه .
چون همه گیاهها به یه اندازه رشد میکنن و هیچکس جایزه نمی گیره!!!:joy::joy::joy: