چطور یه پادکست موفق داشته باشم؟

چند وقته که به فکر ضبط یه پادکست توی حوزه کسب‌وکار هستم و هر از گاهی فکرم رو مشغول می‌کنه. دنبال اینم که در مورد لزوم شکست خوردن بگم و چقد خوب می‌شه که زودتر و درست‌تر شکست بخوریم. می‌خوام بگم که شکست خوردن خیلی عادیه و درگیر همیشه موفق بودن و این داستان‌های انگیزشی نباشید.
مسائل زیادی هست که باید بهشون فکر کنم. می‌خوام بدونم نظر شما در این مورد چیه و چه توصیه‌ای دارید.

چیزایی که می‌دونم:

  • از بس که توی زندگیم حرف نزدم، باید روی نحوه بیان و لحنم کار کنم.

  • نمی‌خوام پادکست تخصصی باشه و حرفای گنده بزنم. به جاش دنبال تعریف کردن داستانم؛ داستانی که گیرایی داشته باشه.

چیزایی که نمی‌دونم:

  • از کجا باید شروع کنم؟

  • فرمت پادکست چجوری باشه؟ مهمون داشته باشم؟ چند دقیقه باشه؟ چه بخش‌هایی داشته باشه؟

  • به چه تجهیزاتی نیاز داره؟

  • چجوری به بقیه معرفیش کنم؟ چطور طرفدار جذب کنم؟

سؤال‌های اساسی‌تر:

  • چرا پادکست اصن؟ چه مزایایی داره نسبت به مثلاً نوشتن توی ویرگول؟

  • مردم چرا پادکست گوش می‌دن؟ چی می‌شه یکی به خودش می‌گه برم یه قسمت از فلان پادکست رو گوش بدم؟

  • مردم کِی پادکست گوش می‌دن؟ چه ساعتی از روز؟ وقتی چه حسی دارن می‌رن سراغ پادکست؟

  • مردم چطور پادکست گوش می‌دن؟ تنها یا گروهی؟ با هدفون یا روی اسپیکر وقتی دارن به کارای خونه می‌رسن؟ چند ساعت از هفته رو پادکست گوش می‌دن؟

  • مردم چی گوش می‌دن؟ آموزشی یا داستانی؟ چه پادکست‌هایی طرفدار بیشتری داره؟ چی باعث شده که طرفدار بیشتری داشته باشن؟

2 پسندیده

تو دنیای پادکست به نظر من یک فرمول ثابت برای موفقیت نیست و همه این سوال‌هایی که پرسیدید باید با سعی و خطا در پادکست خودتون به پاسخ برسید چون مخاطب‌های پادکست از قشرهای مختلفی هستند مثلا ما در سبکتو پادکست‌هامون کوتاه و حدود ۱۰ دقیقه است. خیلی‌ها این کوتاه بودن را می‌پسندند اما من نمی‌تونم بگم که پادکست کوتاه بهتر از پادکست بلند است چون خیلی افراد دیگر مخاطب پادکست‌های بلند و یکساعته هستند.

در مورد سوال دیگر که پرسیدی چرا پادکست به جای متن؛ به نظر من خیلی شبیه به «موسیقی» و «شعر» است. هر دو مفید و زیبا هستند اما کاربردشون در زمان و شرایط مختلف متفاوت است. شاید شما در ماشین نتونید یک متن را بخوانید اما می‌تونید پادکست گوش کنید یا در حال ورزش قطعا نیاز به صوت دارید.

اما در مورد از کجا شروع کنم و چه تجهیزاتی پیشنهاد من شروع با ساده‌ترین و ارزون‌ترین روش‌هاست و انتشار اولین قسمت‌ها تو پلتفرم‌های پادکست. بعد با پیشرفت و دریافت بازخورد شنونده‌هات می‌تونی تجهیزات را بهبود ببخشی و بر اساس نظر کاربران محتوا و قالب پادکست را مستمر بهبود بدی.

3 پسندیده

من تجربه ای در زمینه پادکست ساختن ندارم، منتها تو سوال شما یه چیزی هست که لازمه اول خودتون بهش پاسخ بدین:

چرا میخواید پادکست بسازید؟ کدم نیاز خودتون و یا کسب و کارتون رو میخواید از طریق پادکست رفع کنید؟

با توجه به متنِ پرداخت‌شده‌ی این سوال، به نظرم میرسه دست به قلم خوب و حوصله ی بالایی برای نوشتنِ داشته باشین، و اگه هدفتون از ساختن پادکست رسوندن پیام و داستانتون به افرادِ بیشتر هست، به نظرم میتونید با نوشتن شروع کنید، و بعد نوشته‌های پرمخاطبتون رو به پادکست‌ تبدیل کنین.

1 پسندیده

من این سوال رو برای دوستم پری‌ناز که پادکست درست می‌کنه فرستادم و نکته جالب اینجا بود که حاضر نبود جواب سوال رو به صورت متنی بنویسه، چون ترجیح میده بگه تا بنویسه. و قرار شد خودم از قول پری‌ناز بگم. برداشت خودم رو از گفته‌هاش مجبورم بگم.
کسی که پادکست می‌خواد شروع کنه خیلی پادکست گوش می‌کنه. دقیقاً مثل کسی که میخواد بنویسه، شاید لازمه مطالعه کنه.
و در مورد اینکه چرا پادکست به جای نوشتن؟ جواب این بود، برای کسی که پادکست می‌سازه این سوال مطرح نیست. همون طوری که برای کسی که می‌نویسه این سوال مطرح نیست. برداشت من این هست که برای کسی که پادکست میسازه، پادکست گزینه اول متناسب با شخصیت و کشش فردی هست.

اما تا جایی که یادم میاد، افراد با شخصیت دیداری، به خاطر سرعت گفتگوی ذهنیشون، براشون نوشتن دشواره. پس به سراغ ارسال صوتی میرن و برعکسش اشخاص لمسی مثلاً، ترجیحشون نوشتن هست. چون سرعت گفتارشون کندتر هست و نوشتار به خاطر ماهیت کندتر بودنش براشون راحتتره.
دوم گفتار بیشتر از نوشتار، بخش ناخودآگاه رو فعال می‌کنه. با نوشتار انتقال احساس کار دشواری هست. هم به خاطر محدودیت نوشتار و هم به خاطر فعالیت زیاد خودآگاه.

2 پسندیده

سلام از جمع آوری اطلاعات یا تفکر و تحقیق درباره همون موضوع (اینجا گفتید داستان) اینکه چجوری شروعش کنید چجوری ادامه ش بدید رو بسپارید به دلتون فقط پیش زمینه مطالعه رو داشته باشید.

مردم به نظرم پادکست جذاب گوش میدن به متنی که بهش باور کنی و بگی و نه فقط رو نویس و حالت اخباری خوندن! به قول معروف نون دلت رو بخوری ! نحوه خواندن هم شمرده و درست باشه و آروم. دیگه اون به حس و حال اون لحظه و برداشت شخص بستگی داره که چه لحنی رو انتخاب کنه
و چجوری شروع و چجوری به پایان ببره لزوما هم نباید تقلیدی از پادکست ها و گفته های دیگه باشه . سبک جدید و متفاوت خودت رو امتحان کن. خودم به شخصه احساس میکنم صدای جذابی برای پادکست ندارم😁
ترجیحم نوشتنه. نوشتن رو فعلا بیشتر دوست دارم

کامپیوتر
میکروفون (برند آدیو تکنیکا خوبه برا شروع)
کارت صدا (برند پرسیوس خوبه)
البته لازمه مقداری مبحث مسترینگ و مهندسی صدا رو در حد پایه بدونی.

موفق باشید🧡

1 پسندیده

فرمت فایل بهتره mp3 با شاخص کیفیت ۱۲۸ یا ۳۲۰ کهتمام پلتفرم ها ساپورت کنه

دایره علمت رو تو حوزه ای که در نظر ددری بیشتر کن و کتاب های مختلف در این زمینه بخون.