چقدر حاضرید برای اعاده‌ی حق زمان خرج کنید؟

فرض کنید در یه اتوبان در حال حرکت هستید و جلوی چشم شما راننده‌ای تصمیم دارد با دنده عقب حرکت کند و در این بین با یک اتومبیل که در حال حرکت به سمت جلو هست تصادف میکند.

راننده‌ی اول (که دنده عقب می‌رود) حاضر نیست قبول کند که مقصر است و فوری حاشا میکند. با توجه به اینکه ایستادن شما برای شهادت که باعث میشود راننده غیر مقصر به حق قانونی خودش برسد، شما چقدر حاضرید برای احقاق حق او زمان صرف کنید؟

4 پسندیده

در این مثال شما یک مشکل وجود دارد. اگر بخواهیم برای اعاده حق در صحنه تصادف باقی بمانیم، به خصوص اگر در بزرگراه باشد، به نوعی خلاف قانون عمل کرده‌ایم چرا که توقف در بزرگراه ممنوع است. این کار به نظرم حتی بی اخلاقی است (اگر خیلی سختگیرانه نگاه کنیم) چون باعث راه‌بندان و تلف شدن زمان دیگران می‌شود.

اما در حالت کلی می‌تواند حالت‌هایی پیش بیاید که شهادت ما در تعارض با قانون نباشد و به شهروندی کمک کند. اگر چنین حالتی مد نظرتان است به نظرم می‌توانیم در یک پرسش دیگر کلی‌تر در موردش صحبت کنیم.

1 پسندیده

در مورد مثالی که مطرح کردید، شخصا اگر تاخیرم باعث بوجود آمدن مشکلات جدی در زندگی ام نشه، مثلا باعث اخراج شدن از کارم نشه، و اگر قرار باشه مثلا به اندازه یک یا دو ساعت از حقوقم کم بشه، حاضرم دو ساعت رو صبر کنم و شهادت بدم. فکر نمی کنم بیشتر از دو ساعت رسیدن پلیس طول بکشه، با این حال برای زمان های بیشتر از اون هم باز به همین شکل است. مثلا اگر یک روز کامل وقت لازم داشته باشه، حساب و کتاب می کنم که اگر آسیب جدی به زندگی ام نزنه، حاضرم هزینه اش رو بپردازم.

1 پسندیده