چه ارتباطی بین ارزش شرکت و ارزش سهام آن شرکت وجود دارد؟

دلایل مختلفی رو توی اینترنت نوشته، که تقریباً معنای همه این هست که سهام یک کالا است و به دلیل محدودیت تعداد اون ارزشش افزایش پیدا می‌کنه.
اما سوال اینجاست. آخر و عاقبت این کالا چی میشه؟

بذارید به صورت ساده بهش نگاه کنیم. شرکت فانل ۱۰٪ ارزش شرکت رو به تعداد ۵۰میلیون سهم تقسیم می‌کنه و در بورس می‌فروشه. مثلا ۵۰میلیون ۴۰۰۰تومان میشه معادل ۲۰۰میلیارد تومان. که روز بعد به حساب شرکت واریز میشه. شرکت شروع می‌کنه به کار کردن با این پول، تجهیزات میخره، مواد اولیه، استخدام نیروهای جدید.
طبیعتاً ارزش این شرکت به خاطر استراتژی که داره افزایش پیدا می‌کنه و می‌تونه سود بیشتری بده. و شاید به خاطر هم‌افزایی که در شرکت ایجاد میشه، رشد بیش از رشد خطی داشته‌باشه.
تا اینجای کار

  • یه سری مردم داریم که برگه سهام تو دستشونه و پولی رو پرداخت کردند
  • شرکتی داریم که پول رو به دست آورده و تلاش می‌کنه به سرعت معاملاتش رو به پیش ببره و تولید رو افزایش بده.

ارتباط این دو چی هست؟ شرکت به پولی که می‌خواسته رسیده. مردم هم یه سری کاغذ در دست هستند.
به عبارتی از دید برقی این دو مدار مستقل هستند و هیچ گردشی در این دو مدار نمی‌تونیم پیدا کنیم. پس روی هم نباید تاثیری داشته‌باشن.
چرا تغییرات شرکت باید باعث بشه شرکت قیمت سهامش بالاتر بره یا پایین بیاد؟

1 پسندیده

خوب تقریبا خرید سهام رو به خرید یک کاغذ تبدیل کردی. این دیدگاهی ناقصه. در واقع سهامدار چه چیزی رو میخره؟ سهمی از شرکت، این دقیقا مثل سهام خاص هست منتها با این تفاوت که به راحتی قابل خرید و فروش هست. حالا سهامی که دست سهامدار هست یک ارزش ذاتی داره: ارزش شرکت + توان سوددهی. شما اگر سهام یک شرکت سودده رو داشته باشین، انتظار دارین مثل یک حساب پرسود عمل کنه، در نتیجه به قیمت روز (اگر حباب قیمت بالا نباشه که در بخش بعد توضیح میدم) اون رو نمیفروشه مگر اینکه پیشنهاد به اندازه کافی بالا باشه. پس رشد اولیه قیمت به دلیل سود و توان مدیریت خود شرکت ایجاد میشه.

یک تغییرات موضعی هست که بورس‌بازها روی اون کار میکنن و بهش میگن نوسان. نوسان در اثر فشار روانی یا خبرهای اقتصادی یا سیاسی یا پیش‌بینی در مورد عملکرد شرکت اتفاق میوفته. وقتی پیش‌بینی مثبت در مورد یک شرکت وجود داره یا روندِ قیمت به هر دلیلی، در حال صعوده، تمایل برای خرید اون سهام بالا میره. در نتیجه قیمت افزایش پیدا میکنه تا جایی که بازار کشش داشته باشه. معمولا هر صعودی با یک نزول هم همراه خواهد بود و حرفه‌ایها میدونن که قبل از افت باید از اون سهم بیان بیرون. این نوسانات چیزی هست که میتونه منجر به حباب قیمت بشه، قیمت ممکنه از قیمت ذاتی سهام فاصله‌ی بسیار زیادی بگیره.

نوسان چیز عجیبی نیست: سکه‌ی تمام بهار رو با ربعِ سکه مقایسه کنین. دومی خریدار بسیار بیشتری داره و دارای حباب بسیار بالایی هست و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بسیار خطرناک.

1 پسندیده